handdator

Visa fullständig version : Jetta MK2 kokar konstant Vad för fel?



qwest
2011-06-21, 21:34
Tjena, nu är det så här. Jag har en jetta MK2 90hästarn alltså RP motorn jag köpte bilen utan motor o låda. och jag hinkade i min RP motor som jag precis planat toppen o sånt för jag gjorde en liten "renovering" för skoj skull. Men nu när jag satt i motorn o allt har åkt ca 150 mil med bil fan, fast nu så går den varmt och kokar. Jag har provat att byta
*Termosat en ny

* Vatten Pump

* Kyl

men dock har inte bilen gått upp i något "Jätte kok" utan när jag märkt att den vill börja koka har jag stängt av bilen direkt o fyllt på vatten när den svalnat. dock får jag ingen riktig värme i bilen! blir skogstokig på detta. nu speciellt när jag måste börja använda den i jobbet dagligen, Är det någon som kan hjälpa mig? // Qwest

polomannen
2011-06-21, 21:56
Kolla upp termokontakten på kylarn.

Sen med värme i kupen...kolla upp backupp ventilerna om det sitter på slangarna till värme paketet...dom kan vara defekta så då plockar du bort dom.

qwest
2011-06-21, 22:00
Kolla upp termokontakten på kylarn.

Sen med värme i kupen...kolla upp backupp ventilerna om det sitter på slangarna till värme paketet...dom kan vara defekta så då plockar du bort dom.
Glömde även skriva att jag har Kopplat in elfläkten på en strömbrytare, enbart för att se om det gjorde någon skilnad, fast det gjorde det inte.

danno
2011-06-21, 23:13
hur känns kylarslangarna? kan ju vara så att mätaren visar lite fel.
hur ser o-ringen ut i locket till expansionskärlet?

qwest
2011-06-21, 23:38
hur känns kylarslangarna? kan ju vara så att mätaren visar lite fel.
hur ser o-ringen ut i locket till expansionskärlet?

Slangarna är varma, Fast känns nästan lite skumt när den bara vill koka ibland. För det är så fort du står på tomgång längre än 5min, och så fort du ligger typ 110km/h ca 1-2mil som den gör så. Och det som är mäst skumt är att värmen funkade skit fint idag fram tills jag var på väg hem från jobbet. Hade ca 6mil kvar hem och då började den o gå upp i temp o sen så koka den, efter det funka värmen typ 1mil o sen försvann den o så blir det bara lite fes jumet. Nej mätaren visar inte fel. för det kommer vatten ånga från kärlet när den står på tomgång o börjar. Var faktist på Toveks o köpte mig ett nytt lock med o ring i så det ska inte vara något fel på det. Mvh

J.L
2011-06-22, 01:53
Locket på expansionskärlet kan strula och föra med sig konstiga fel.

Som sagts tidigare, sitter en övertrycksventil på slangen in till
värmepaketet, ett T-kors på UT-slangen och en liten slang mellan dem,
dessa pajjar och medför de mest konstiga fel, gjort precis så på min RP
löstes genom att montera rör-stumpar istället, 22mm vill jag minnas,
ventilen har utgått, och synd var väll inte det då den kostade en förmögenhet!

berlands
2011-06-22, 11:39
Locket på expansionskärlet kan strula och föra med sig konstiga fel.

Som sagts tidigare, sitter en övertrycksventil på slangen in till
värmepaketet, ett T-kors på UT-slangen och en liten slang mellan dem,
dessa pajjar och medför de mest konstiga fel, gjort precis så på min RP
löstes genom att montera rör-stumpar istället, 22mm vill jag minnas,
ventilen har utgått, och synd var väll inte det då den kostade en förmögenhet!

Länge funderat på vad den där ventilen gör för nytta egentligen.
Är det för att värmepaketet inte ska paja om det råkar bli för högt tryck?

/Berlands

Rs mannen
2011-06-22, 11:52
Japp det är helt rätt.
Var ganska vanligt att man sprängde värmepaketen på dom tidiga. Spec gti bilarna som gick lite hårt.
Där av monterades denna tryk ventil.


Det hjälpte inte att byta locket på expansionskärlet eller?
Min polo kockte oxo.
Bytte topp.
Sen block. + vattenpump
Meka å felsökte som f*n.
Bytte locket. Sen funka den.
Det beror på att det om systemet inte är slutet så det inte blir nått tryck i systemet bildas det bubblor i vattnet så sedan gör att det inte cirkulerar. Tex i toppen.
Tycket i systemet höjer även kokpunkten på vätskan.

Raz
2011-06-22, 12:13
Mitt tips är att kolla så att du inte får in avgaser i kylarvattnet. En bilverkstad har mätverktyg för att kolla sånt.
Jag hade precis samma problem som du beskriver och då hade toppen spruckit, det gick inte att se men när bilen blev varm så trycktes det in avgaser i kylarvattnet och bilen kokade

qwest
2011-06-24, 13:16
Locket på expansionskärlet kan strula och föra med sig konstiga fel.

Som sagts tidigare, sitter en övertrycksventil på slangen in till
värmepaketet, ett T-kors på UT-slangen och en liten slang mellan dem,
dessa pajjar och medför de mest konstiga fel, gjort precis så på min RP
löstes genom att montera rör-stumpar istället, 22mm vill jag minnas,
ventilen har utgått, och synd var väll inte det då den kostade en förmögenhet!

Humm, så om jag plockar bort den ventilen så brukar det släppa? jag ska även prova att byta ännu ett lock. byte vatten pumpen ännu en gång igår från bildelen denna gången o det gjorde faktist lite skilnad. för då blev det inte samma "tryck" i systemet fast dock ingen värme. eller jo värme kommer det ca 2minuter o sen börjar det o krångla igen. fast jag ska kika lite på det du beskrev :)

Rs mannen
2011-06-24, 14:34
Om värmen funkar först å sen lägger av.
Det låter ju som du har en sprucken topp. Eller så gjorde du inte 100% rent på blocket innan du skruvade på toppen så du får ut avgaser eller komp ut i vattnet.
Där av trycket i systemet.

qwest
2011-06-24, 15:26
Om värmen funkar först å sen lägger av.
Det låter ju som du har en sprucken topp. Eller så gjorde du inte 100% rent på blocket innan du skruvade på toppen så du får ut avgaser eller komp ut i vattnet.
Där av trycket i systemet.
okej, sprucken topp har jag ochså börjat fundera på om det kan vara det. Blocket tog jag och "slippade" och gjorde rent en himla massa. Toppen har gått ca 13tusen mil. och varit gubbkörd motor. men som sakt det kan ju vara en spricka. Nu kommer jag inte riktigt ihåg trycket jag skruvade åt toppen med och jag tror att eventuellt så kan det vara det att det inte blev helt 100% med rätt tryck, även om det är ny topp pakning så är det väll rätt så lätt att den går igen bara för att det inte är riktigt rätt tryck på toppen? men dom Ventilerna ni pratade om finns det någon som har en bild på dom så jag ser hur dom ser ut. för det verkar nästan som att någon redan tagit bort dom. men jag vågar inte säga helt hundra. är min andra VW jag äger o renoverar. tacksam om någon har en bild eller dyligt // Qwest

J.L
2011-06-25, 18:50
Topplocket skall moment-dras med en viss ordningsföljd på skruvarna,
är inte detta gjort så har du garanterat "hittat" felet där...

Topplocksbultarna är även engångs och skall bytas ut när de varit loss.


Hittade en bild på ventilen från när jag hade problem med värmen.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs292.snc3/28259_1518971259377_1387387546_1331735_7670830_n.j pg

berlands
2011-06-26, 10:54
Topplocket skall moment-dras med en viss ordningsföljd på skruvarna,
är inte detta gjort så har du garanterat "hittat" felet där...

Topplocksbultarna är även engångs och skall bytas ut när de varit loss.


Hittade en bild på ventilen från när jag hade problem med värmen.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs292.snc3/28259_1518971259377_1387387546_1331735_7670830_n.j pg

Nya topplocksbultar brukar finnas för en rimlig peng hos t.ex. autodelar.net eller skruvat.se
Anledningen till att de ska bytas är att de verkligen kan paja om man försöker spänna dit dem en gång till.
Råkade ut för det på min V*lv* en gång i tiden. Spände med momentnyckeln och helt plötsligt small det till som bara Fabian. Rätt obehaglig upplevelse. Men som tur var så sprack bulten bara lite grand, så man kunde ändå gänga ur den och byta mot en ny.
Efter den incidenten byter jag alltid topplocksbultarna regelmässigt... :)

/Berlands

qwest
2011-06-26, 14:47
Topplocket skall moment-dras med en viss ordningsföljd på skruvarna,
är inte detta gjort så har du garanterat "hittat" felet där...

Topplocksbultarna är även engångs och skall bytas ut när de varit loss.


Hittade en bild på ventilen från när jag hade problem med värmen.

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs292.snc3/28259_1518971259377_1387387546_1331735_7670830_n.j pg

Bultarna är nya så jag får väll prova med en annan moment nyckel o kolla fall det är rätt åtdraget, för det brukar väll vara att du ska dra 90grader efter du dragit med moment? har varit så på Dieselarna jag skruvat med i vanliga fall. Och den ventilen hade jag inte så det är väll någon lycklig fan som tagit bort den tidigare.