handdator

Visa fullständig version : Flytta tändning + justera kam. G60



Rs mannen
2011-06-21, 10:17
Bilen i fråga
G60 med 268 graders asy kam. Chippad. Rs2 portad komp.

Frågan.

Ska man flytta täningen nått?
Å hur justerar man kammen för bästa resultat.
Vad gör det för skillnad på karaktären på minus eller pluss på kamdrevet?

mrpete
2011-06-23, 00:17
Att ställa den ordentligt med stroboskoplampa är ju aldrig fel.. Edit: det är dumt att INTE göra det ordentligt. För tidig ger spikningar och för sen ger effektförlust.. kolla upp vilken grads förtändning som är optimalt för din motor, safe:a lite så du inte spikar motorn.

Hur kammen skall ställas står på kamkortet som följer med.. saknar du sådant kan du skicka den till highspeed så mäter de upp den för dig för 300:-

Enl. Ståhl motor så gör kaminställningen relativt liten skillnad, tidigare mer effekt på lägre varv, senare mer effekt på högre varv.. men självklart är det bäst att ställa den som den är byggd för. Kamkort gäller här med.

Rs mannen
2011-06-23, 07:23
Jo men frågan är ju lite.
Vad är optimalt för min motor ;)
Det är ju ett antal som trimmat g60.

Typ "ställ den 2 grader senare än standard för bra resultat"
Att jag ska ställa den
Med strobb är ju typ självklar.

Sn00k
2011-06-23, 16:29
är lite lurigt att ställa en G60 med strob.. då blå tempgivare ska ur och varvet hållas vid dryga 2000rpm.. sen så bör du ha ett chip anpassat för din kamaxel för bästa resultat, då tändkurvan ligger i chippet.
vill du trots detta köra med orginal chip och kurva så ska du ställa tändningen på 8 grader för 95 okt soppa, 10-11 grader för 98 och 12 för v-power.
(6 grader är standard)
finns ett gammalt bra vag-verktyg med optiskt öga som läser av svänghjulet så du får ett stadigt digitalt värde när du ställer, bra precision.. vag 1551 tror ja det heter.. =)

Rs mannen
2011-06-23, 22:29
Ok. Har ett chipp som är anpassat för rs2 portning å vassare kam från SLS.
Ska jag då ställa den på standard ställning å sen lita på att chippet fixar resten då.

Sn00k
2011-06-24, 23:54
det du ställer är grundtändningen.. utgångspunkten för tändkurvan.

är chippet gjort för 98 oktan redan så ställer du den på standard 6 grader, svar ja.

är chippet gjort för 95 oktan så ställer du tändningen på 10 grader..

jag hade ställt den på 9-10 då jag vet att sls har ganska goda marginaler i sina chip.. och sedan tankat 98-soppa.

Rs mannen
2011-06-24, 23:58
Ok. Ställer den orginal först å kör in moror å kompressorn. Sen kan man ju justera lite.
Tack för svar.