handdator

Visa fullständig version : Dela BBS fälgar från Polo GTi -00?



mt4base
2011-06-20, 23:32
Original BBS fälg som sitter på Polo gti:n från 00-01, går de att dela? Tanken är att renovera en uppsättning sådana fälgar. De är ärgade och behov av kärlek i mängder som det ser ut nu.

Går det att ta loss skruvarna som håller fälgbanan och sen montera fälgen med dessa eller är de "engångs"? Blästrar man centrumet och polerar fälgbanan? Vilket tillvägagångssätt ska man ha?

Nån som gjort detta får gärna berätta lite mer. Tacksam för alla åsikter i ämnet, kan tänka mig att det finns fallgropar...

Mini_me
2011-06-21, 19:01
http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=10587&highlight=

Bra info kanske?

mt4base
2011-06-21, 20:09
Mini_me: Tackar, det var ju svar på frågan, de går att dela ;)

Hörde dock nånstans att de där bultarna är "engångs" och ska tydligen bara användas en gång, nån som vet nått om det, eller är det bara en sån där vandringssägen jag lyckats snappa nånstans ionödan? ...

Lillen
2011-06-21, 21:11
Mini_me: Tackar, det var ju svar på frågan, de går att dela ;)

Hörde dock nånstans att de där bultarna är "engångs" och ska tydligen bara användas en gång, nån som vet nått om det, eller är det bara en sån där vandringssägen jag lyckats snappa nånstans ionödan? ...

Är ju samma på Mk 3 och Mk 4 som har de tvådelade RS.
Där renoverar många och bara använder orginal OM de ser ok ut vid isärtagning.
Tvivlar på att det är engångs men det är som sagt inte fakta.

Gullideckel
2011-06-21, 22:24
Om inte jag är helt fel ute nu så är dessa skruvar gjorda av Titan så de håller nog :-)

TheDeadDorkster
2011-06-22, 21:57
Det är bara att återanvända. Detta gjorde jag i alla fall med de som var bra. Måste dock varna dig att gängorna kan bli ganska så porösa. Hade själv ett par hål som blev gängpaj. Blev tvungen att låta svarva om några bultar och sätta helicoil i hålen.

mt4base
2011-06-22, 22:05
TheDeadDorkster: Tack för den inputen! Sånt man inte tänker på om man inte varit i där och gjort det. Jag fattar helicoil men varför svarva bultarna? ÄR det nån specialgänga på bultarna och i fälgen?

TheDeadDorkster
2011-06-22, 22:43
Bultarna är inte världens enklaste att hitta nya. Detta är eftersom de är M7 bultar med XZN-skalle. Jag gick på niten att jag inte lyckades hitta M7 helicoil-satser då (det var nog en 5-6 år sen jag gjorde det). Detta innebar att jag var tvungen att sätta dit en M6-insatsgänga och svarva om bultarna till M6 för att kunna ha samma skalle överallt.