handdator

Visa fullständig version : Tips vid renovering/trimning av PG-motor (G60)



john1
2007-07-18, 13:02
Hej,

Tänkte låta min motor renoveras i vinter, den har gått drygt 18000 mil.
Tryckarna tickar så de ska bytas, de ligger nya i garaget och väntar.
Ska också montera en pipercam, har inte bestämmt vilken än. Ni kan
kika här om ni vill se specs på kammarna:
http://www.pipercams.co.uk/NewPiperWeb/redesign/05cams/vw_2_cam.pdf

Vad behöver bytas/renoveras för att en motor med de miltalen ska bli glad?
Ram-, vevlager, kolvringar, packningar?

Ös på med tips!

Quattro_mannen
2007-07-18, 13:49
Skulle nog satsa på en ny vatten OCH oljepump,fixa till toppen lite och renovera G-ladern så borde du få en trevlig bil att köra...

jooeell
2007-07-18, 23:09
kolla vändkanterna om de inte är för farliga så kan det räcka med o hona ur lite! ramlager vevlager och mellanaxellager är ju o föredra att byta! toppen kan vi titta lite på om du vill ;P kolvringar måste man byta om man plockar ur kolven ur loppen! sen hade jag nog ändå satsat på o viktjustera kolvar o stakar veven brukar knappt behövas viktas och det kostar endel så men det andra kan jag fixa åt dig! kamen vet jag inte så mycket om mer än att shrick har ju nån 268/276 antar att det har med att laddtrycket inte ska smita ut i avgaskanalerna! men en 268/268 går väl bra tror det är en sånn som jonas har!

Joda
2007-07-19, 19:37
Jag skulle inte bry mig om att renovera bottendelen.

Lyft toppen och kolla vändkanter.. Plana toppen, kontrollera ventilstyrningarmed indikatorklocka. Slipa in ventilerna.. Byt tryckare och kam.

Kolla sotningssatsen innan du köper den. Den är väldans dyr.. Jag köpte lösa delar istället. Det blev betydligt mycket billigare. Tror att jag hamnade under halva priset för en sotningssats. Killen på Mekonomen kunde inte förklara varför det var så.

Gör även rent blockets yta riktigt också. Man ska visst kunna använda ett plant bryne. Detta är viktigt eftersom att PG-motorn numera har stålpackning.

/Johan

john1
2007-07-19, 20:09
Tack för svaren! G-ladern har "bara" gått ca 4000 odrevade mil sedan renovering så den har jag inte tänkt renovera riktigt än!

Joda > Köpte du de lösa delarna på mekonomen också?

Jag hittade ett "kit" med alla tänkbara packningar för 4650:- (dyrt/billigt?)

Innehållande: sotningsstas, kompletteringssats, ramlarger, axiallager, vevstakslager, kolvringar, topplocksbult, ramlagerbult, vevstaksmuttrar
(lager och ringar från tyska kolbenschmidt, packningar från Elring)

Med det beror ju på då hur "långt" man vill gå!

Kom gärna med fler tips..!

Joda
2007-07-19, 22:29
Jo.. jag köpte dem på Mekonomen. Dock så tror jag att de har svårt att ta hem annat än det som finns i deras ordinarie sortiment. Jag handlade delarna på en reservdelsfirma som hette Litema innan de gick köptes upp av Mekonomen. Gubbarna där hade kvar lite "gamla" kataloger.. Därför kunde de beställa delar "vid sidan om".

4600 kr för så mycket delar tycker jag låter helt ok!..

Står fortfarande fast vid min åsikt om att inte renovera. Ska man lägga ner det jobbet så är det ju skoj om det blir bättre än original. Renoverat är givetvis lite bättre.. Många motorer/bottendelar mår fortfarande bra vid dessa miltal. Man kan ju göra ett "leak down"-test samt kolla kompressionen för att få en fingervisning.

Gör som jag annars.. Bygg om till 16vG60.! Motorn får en riktigt rolig karaktär. Vid 7000 varv så ylar den järnet.. Det känns som om man lätt kunde varva 1000 rpm. Enl bugruns rullande landsväg så hade jag 238 inneboende hk i motorn. Glädjesiffror enl mig, men 220 hk är nog inte omöjligt.

/Johan

john1
2007-07-19, 22:44
Tanken att bygga en 16v G60 har slagit mig mer än en gång. Har pratat med jooeell om detta några gånger. Har funderat fram och tillbaka, kom väl fram till att jag vill slippa allt för mycket krabb. Om jag renoverar 8v motorn är det ett pussel med alla bitar. I ett 16v-pussel fattas det många bitar som måste specialtillverkas etc. Men det är fortfarande väldigt lockande med en 16v G60. Hur stor skillnad är det att köra en 16v G60 mot en 8v? Hur ser effekt/vridkurvorna ut?

Nu fick jag lite att fundera på igen! :)

Om man säger såhär, är det värt "besväret"?

Roffe
2007-07-19, 23:41
Bahn brenner säljer ju färdiga integrations kit (stavning?) för just det endamålet, men som sagt behövs det ju delar från en 16v ;-)

Joda
2007-07-21, 12:47
varva varva är karaktären på min 16VG60. Ifrån 4000-7000 rpm är den riktigt rolig. Den skriker och vrålar så in i...

Ska kolla lite på bromspapprena... (bugruns glädjesiffror)


Uträknad motoreffekt och vrid (Skriver med några utvalda rader)

107 hk och 251NM vid 3000 rpm
152,6 hk och 268 Nm vid 4000 rpm
194,7 hk och 274 Nm vid 5000 rpm
226,4 hk och 265 Nm vid 6000 rpm
238,5 hk och 243 Nm vid 7000 rpm

Väntade mig lite mer vrid dock. Det är ju en 1,8l med KR-topp/kammar och S2 kolvar som ger 9,3:1 i komp. Laddar 0,85 bar.
Chippet kommer ifrån SLS. Skulle säkert kunna vara mer optimalt för min motor. Har inte ställt tändningen med instrument. Kör på känsla.. : )


/Johan

john1
2007-07-25, 00:16
Tack för svaren!

Roffe >>Bahnbrenners kit har jag sneglat lite på innan...


Joda >> Ok, tack för siffrorna..! Jo det går säkerligen krama ur mer med en optimerad programvara! Får fundera lite på vad hur jag ska göra nu...

Scootie
2007-07-25, 12:30
Frågan är väl hur du gör i besiktningen med 16vg60? :/

Joda
2007-07-25, 19:46
Frågan är väl hur du gör i besiktningen med 16vg60? :/

Precis som vanligt. Man kör in i ena änden av hallen och ut igenom den andra änden.

Nä allvarligt talat. Bygger man det snyggt så måste ju besiktningsmannen veta att en original G60 bara har 8 ventiler. Det är ju mer udda att en räser har 8 Ventiler än 16.!!


/Johan

Scootie
2007-07-26, 00:14
Stora skillnaden är ju bara att motorn blir dubbelt så stor också....

Roffe
2007-07-26, 00:59
får köra som ombyggt fordon ;)