handdator

Visa fullständig version : Spikande GTI =(



Manny
2011-06-19, 23:12
Golf GTI -83

Behöver input!

Renoverad topp, riktplanad, full tank v-power.

Tyckte bilen känts aningen tröttare än innan renoveringen, så jag började kolla på tändningen idag, det visade sig att den stått lite fel. Justerade till den idag, med mindre bra resultat.

Ställer jag tändningen med stroboskop på den slipade markeringen på svänghjulet så spikar den som 17. Måste backa tändningen förbi den gjutna pricken (0 grader?), och lite till för att det inte ska spika. Den spikar bara under 2000 rpm och på segdragning vad jag märkt.

Jag kanske har sabbat nån ventil efter renoveringen eftersom jag inte kunde shimsa ventilerna helt perfekt förrän ett tag efter, men kan en läckande ventil göra att det spikar?

Har justerat på CO skruven under ett test av en annan kamaxel, men jag var noga med att justera den exakt där den stod från början, kanske inte blev så exakt på samma ställe som jag ville, men den borde inte heller göra att det spikar, eller?

Vad kan det annars bero på?

Janne.M
2011-06-20, 03:36
Visst har du kopplat bort vaccumslangen till klockan på fördelaren för tändningsförställningen när du ställt tändningen? Haft rätt varvtal?

Manny
2011-06-20, 08:12
Provat både med och utan slangen, men det märks ingen skillnad på varvtalen om jag rycker den, rätt varvtal har jag haft med, men den ökar i varvtal till liiite över 1000 rpm när jag ställer tändningen där den ska vara.

Falcor
2011-06-20, 08:29
Slangen på fördelaren ska väl vara avtagen och pluggad när du ställer tändningen....inte bara bortkopplad?

Manny
2011-06-20, 08:35
Provat både och. Ingen skillnad, ska vaccumet göra att tändningen backar på låga eller höga varv?

J.L
2011-06-20, 08:36
Dum fråga till en van mekaniker som dig... men... sitter remmen rätt?

Manny
2011-06-20, 08:47
Givetvis =). Fast man skulle kanske dubbelkolla bara för att, men det borde ju inte ge såna spikningar ändå.

Rs mannen
2011-06-20, 09:22
Kolla soppa tryck.
Å öka på Co Skruven lite å testa.
Krökt ventil tror ju inte jag på. Men gör ett komp prov för att vara säker.

Manny
2011-06-20, 12:16
kamrem kollad, stod givetvis rätt, shimsade om två insugsventiler som hade 0,10 för lite spel.

kompprov visade från 10,2 till lite över 11 bar.

Soppatrycket har jag fipplat med lite med den andra kammen iofs. testade lite olika brickor på skruven på huvudet, dock är det tillbaks om det var från början nu.
måste nog köpa en mätare.

Nu regnar det som fasen så det är svårt att höra, men jag inbillar mig att det är aningens mindre spikningar. Kan ha o göra med temperaturen kanske.

Ang ventiler så tror jag inte att dom är krökta, möjligen brända isf.

Vilket håll ökar på man CO skruven, motsols eller?

Janne.M
2011-06-20, 12:31
Medsols ökar, motsols minskar CO.:t.

Manny
2011-06-20, 13:34
Vred ett kvarts varv medsols. Spikar ändå.

Sent from my E10i

Rs mannen
2011-06-20, 14:30
Belastar du dn när sen spikar? Byn fråga kanske :) men utan last kan den ju omöjligt spika.
Även om du återställt till "orginal" kan den ju kärva eller nått annat jobbigt.

Manny
2011-06-20, 15:00
Ja den spikar när jag ligger i tvåan eller högre växel. Och under 2000rpm, över det kan jag inte höra något.

Sent from my E10i

Manny
2011-06-20, 15:03
Var är det som orsakar spikningar egentligen? För mager blandning, för tidig tändning eller något annat?

Sent from my E10i

Sn00k
2011-06-20, 15:48
kan bero på en hel mängd saker.. för mager blandning.. för tidig tändning.. taskiga spridare.. allt som får bensinen(dom oförbrända dropparna) att självantända så att två flamfronter kolliderar.. osv.

läckande ventiler brukar inte resultera i spikningar utan mer i bak-tändningar/poffar ut i insug/avgas..


Hade ett fenomen väldigt liknande det du beskriver, på en gammal 8v faktiskt, jag tror vi tittade över ALLT och bytte kammar å slipade in ventiler å grejade.. INGET hjälpte.. men av en ren slump kom jag åt en av spridar-ledningarna.. och en spridare satt lite på sniskan och drog tjuvluft.. detta gjorde alltså att bilen gick magert på EN cylinder.. och visade sig inte alls med bredbands-lambda eller på något annat test.
så ett tips kan vara att titta över spridarna så dom sitter helt rätt, tätt och riktigt.

sen finns det en slang, i hårdplast som går ifrån tomgångs-luftsliden och in på undersidan av gummibäljen innan spjällhuset, som kan spricka ibland.. också vanligt att den drar tjuvluft där förbi vågen = mager blandning med spikningar som följd.. bara några tankar från en som stått där å kliat sig i huvudet.. =)

Manny
2011-06-20, 16:09
Spridartätningarna är iaf nya och bytta. Startgas visade inga tecken på läckage iaf. Ska kolla så dom sitter som dom skall.

Slangen där under ska jag också ta och kontrollera.

Annars får jag fortsätta klia mig i huvudet.

Sent from my E10i

Premis
2011-06-20, 16:32
Spikning (självdetonation) kommer ju främst ifrån det faktum att man kör med för mager blandning (felaktig A/F) vilket driver upp tempen i cylindern till självantändning sannolikt vid vid felaktig tidpunkt (=väldigt destruktivt för kolv) p.g.a lokala hot-spots i cylindern. Teorin säger att du har lägst marginal till detta vid dellast (cruise) då du medvetet kör extra magert, vid fullast ligger du ofta rätt safe (fett för att minska detonationsrisk). Å andra sidan är det fel vid fullast så är marginalerna ännu mindre.

Så om det nu är en spikning så får man ju kolla allt som har med A/F-ratio att göra (se förslagen i tråden). Man kan väl säga att om du får för mycket luft i förbränningskammaren jämfört med bränsle så finns spikrisk. Men det är ju i teorin det här :). Happy hunting.

Manny
2011-06-20, 18:53
Spridarna satt som dom skulle.
Röret från tillluftsliden var av metall och utan sprickor.

Sent from my E10i

Manny
2011-06-21, 11:35
Har provat justera co med mätare. Spikar oavsett vad jag ställer den på. Går dåligt på tomgång om jag justerar för mycket.
Vad ska co värdet stå på för bästa resultat? På lappen under huven står det 1.0 +- 0.5 vol%.

Sent from my E10i

Rs mannen
2011-06-21, 12:12
lägger en 10:a på soppa trycket

Falcor
2011-06-21, 12:32
Vad har du ändrat i motorn sen den fungerade?

Manny
2011-06-21, 13:05
Efter topprenoveringen byttes kam, till en trimkam, det jag sen har ändrat på är tändning, antal brickor till styrtrycket, tomgång, CO skruv och ventilshims. Har medvetet låtit bli att ändra för mycket. brickor till styrtrycket har varit återställt, tändningen och tomgång är optimerad så gott det går.

Idag byttes soppafiltret bara för är att, hade ett liggande.

Slangen av och pluggad på fördelaren:
http://www.forumbilder.se/images/62120111257171845.jpg

Tomgång på ~950rpm:
http://www.forumbilder.se/images/6412011125733e0ba.jpg

6graders märket mitt i hålet, det är dock filmat snett från sidan så det ser ut som det inte är rätt.

http://www.youtube.com/watch?v=i3ul49L8Wec

CO halten justerad till lite över 1:
http://www.forumbilder.se/images/5712011125659186d.jpg

Testade även att montera en tunn bricka extra på fjädern till styrtrycket nu, men det spikar ändå.

Ska beställa en bräsnletrycksmätare från verktygsboden nu.

Manny
2011-06-23, 13:10
Tryck från filtret ligger på strax över 5.

http://www.forumbilder.se/images/e03201110750P8efd.jpg

På slangen som går tillbaks från regulatorn får jag noll o tryck på tomgång!

http://www.forumbilder.se/images/8c3201110847P2540.jpg

testade även i andra änden, noll, men när jag stängde av bilen så steg trycket sakta till lite mer än 2,5bar:

http://www.forumbilder.se/images/0c3201110951P0fc6.jpg

Skumt!
öppnar jag där när bilen går så droppar det bensin litegrann bara. inga höga tryck.


Var är det egentligen tänkt att man ska mäta?

Junfors
2011-06-23, 13:24
Mellan filter och huvudet har jag mätt och jag tror allt det ska vara högre där.

SixPs
2011-06-23, 15:00
http://www.scribd.com/doc/3299223/Bosch-KJetronic-Fuel-Injection-Manual-

Verkar som styrtrycket skall ligga på 0.5bar vid kall motor och ~3.5bar vid varm motor, men är inte säker på hur och var man skall mäta det korrekt. Men manualen ovan verkar rätt bra.

/J

Manny
2011-06-25, 17:33
Fick tag i en reparationshandbok frpn VAG för kjet. I den står att reglertrycket ska ligga på 3,4 till 3,8 bar övertryck vid varm motor. Jag hade ett tryck på 3,6 bar, klart godkänt iaf.

http://www.forumbilder.se/images/bb5201151017P85ff.jpg

Fick tag i en ny nål till huvudet, bytte den med.

http://www.forumbilder.se/images/795201151442P17f7.jpg

Enligt rep boken från VAG ska systemtrycket på JJ motorn ligga på 4,7 till 5,4 bar.
Hade med den gamla nålen ett systemtryck på ca 4,9bar, shimsade om den nya till lite över 5,0bar.

http://www.forumbilder.se/images/ef5201151557P9e31.jpg

Kollade även sprutbilden på spridarna, där fanns ju lite att göra, de var inte jättefina men bilen har ju gått med dessa spriade innan utan att spika, så även om det inte är perfekt sprutbild så bode den inte spika iaf.

Allt detta jobb jag gjort än så länge, helt resultatlöst, det spikar fortfarande, jag dubbelkollade tändnignen, CO värdet och tomgångsvarvtalet också.

Manny
2011-06-26, 18:44
Idag skruvade jag tillbaks tändningen så pass mycket att det precis inte spikar, allt efter mina öron, givetvis stämmer inte markeringen på svänghjulet nu längre enligt stroben. Spikar inte ens med husvagn efter.

Men det borde inte ta skada att köra så, eller?

Vr6Turbo
2011-06-26, 20:18
jo avgastempen kan sticka iväg, bästa är om du kan köpa/låna en bredbands lambda samt avgastemp mätare ,då ser du vad som händer

Manny
2011-06-26, 22:19
jo det märks, avgasröret blir mycket varmare så här, men det är enda sättet jag kan bli av med spikningarna.

Bredbandslambda har jag inte tillgång till.

jeho64
2011-06-26, 22:28
Hej. En liten tanke. Jag fick liknande problem med min rallybil när jag flyttade bränslepumpen en liten bit till reservhjulsbaljan. Den spikade till vid gaspådrag. Jag provade en massa grejor, till och med en tillskottsventil från s**b. Det visade sig att iom att jag flyttade pumpen en liten bit så orkade den inte suga bränslet så bra, med den följd att systemtrycket sjönk vid gaspådrag. Pumpen kanske är på gång eller något som blockerar flödet. Tror det finns något värde på friflödet per minut.

Bara en fundering Mvh Jerker

Manny
2011-06-26, 22:28
om soppapumpen är dålig, blir trycket sämre då, eller stannar den helt?

edit: jerker skrev typ vad jag tänkte, jag hade ner pumpen förra året och bytte en slang, samt rengjorde allt.

Någon som har värde på friflöde så jag kan mäta pumpen?

mrpete
2011-06-27, 01:29
Info jag fått av Nille:

Systemtryck ska ligga på 6bar
Mät på styrtrycksventilen, spänningsfallet skall inte vara för stort
sätt spridarna i varsin flaska, de ska ge 220-230ml på 1min

Lillen
2011-06-27, 14:09
Och jag läste innantill att trycket skall vara 5,2 bar ca......

Manny
2011-06-27, 15:05
"Enligt rep boken från VAG ska systemtrycket på JJ motorn ligga på 4,7 till 5,4 bar"

Lillen
2011-06-27, 15:56
"Enligt rep boken från VAG ska systemtrycket på JJ motorn ligga på 4,7 till 5,4 bar"

Låter lite bekant.
Därav kunde man använda fler pumpar än orginal.

Manny
2011-06-27, 16:02
Jag vet inte om systemtryck är samma tryck som kommer från pumpen. Dessa skiljde sig lite nämligen. Har dock inget värde på vad pumpen ska ge.

Lillen
2011-06-27, 16:08
Jo jag hade en lista på andra datorn där man kunde se vad pumparna gav.
Då hittade jag fler allternativ där man till exempel kunde använda flera olika till KR/PL motor med K-jet.
Så därav kan man ju dra slutsatsen att det borde gå att byta pump på de mindre motorerna med K-jet åxå.

Synd bara att jag inte får igång den datorn alls numer.
Men nån gång ska jag gräva lite i det och tömma diskarna på den.

danno
2011-06-30, 09:28
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3261748-CIS-CIS-Lambda-CIS-E-and-CIS-EM-FAQ-and-Tuning-Guides

här bör du kunna hitta en hel del matnyttig information.
håller oxå på med lite felsökning på min cabbe.

Manny
2011-07-06, 01:48
Jahopp, 2500 kronor fattigare, ny pump på bilen.

OCH INTE DET MINSTA FRAMSTEG!!!! =(

http://hphotos-snc6.fbcdn.net/271895_10150240577703778_548148777_7513524_3289198 _o.jpg'

Helt ny pump, ingen som helst skillnad.

NYA spridare som gjorde att bilen gick sämre, gick typ på tre burkar med dom. La märke till att det inte var samma art nummer på de gamla som de nya, de nya skulle motsvara "023" spridare, men på min bil satt det "015" spridare.

Men med de gamla spridarna så gick den rent iaf, men den spikade ändå.

Nu måste jag ha nya infallsvinklar..... Skulle det kunna vara en felaktig topppackning som gör att den blir för varm? Använde ju ingen originalpackning. Utan en pirat.

Tempen på mätaren visar samma som i alla år. Oljetempen kanske har gått upp en aning, men jag har bytt till delsyntet istället för mineral om det har nån betydelse.

Falcor
2011-07-06, 06:08
Jag skulle börja med att byta tillbaka till orginalkammen och återställa motorn till det skicket den var när den fungerade.

Manny
2011-07-06, 10:25
Det är gjort sen länge. Trimkammen testades bara i början efter renoverigen, originalkammen åkte i kort efter. Såg i ett av mina förra inlägg att jag glömde skriva det där, står dock i första inlägget.

Jag har testat, mätt, kontrollerat, dubbelkollat, dubbeltestat och bytt ut grejer i flera veckor, lag ut hur mycket pengar som helst, utan resultat.

Det enda jag an komma på nu som är ändrat förutom allt som är trippelkollat är toppackningen, och dessutom till en pirat packning, som jag faktiskt glömde jämföra mot den gamla innan montering. Alla andra packningar är såklart bytta med, tex spridarhylsorna och insugspackning.

Rs mannen
2011-07-06, 11:51
Å länge den är rätt å tät borde det inte påvärka så den ska spika.
Men du planade toppen va? Hur mkt planade du den?
För du flyttar ju vridningen på kammen när du planar. Så ett stälbart kamdrev kanske skulle hjälpa mot ditt problem
Har du gjort ett komp prov?

Manny
2011-07-06, 11:56
Jag tänkte ifall nåt vattenhål i packningen kanske skiljde sig från den gamla, för litet hål eller nåt hål som saknas?

Jag vet iofs inte hur mycket det planades, men det ska vara en vanlig riktplaning bara.

Kompprov visade mellan 10,2 till 11,2 bar på alla burkar.

På hur sätt kan en vriden kam göra att det spikar?

Manny
2011-07-06, 11:59
lägger en 10:a på soppa trycket

Du är skyldig mig en tia förresten :P.

jeho64
2011-07-06, 14:07
Hej igen. Hur beter sig tändförställningen när du ökar varvtalet? Min fundering är om en fjäder till centrifugalförställningen i fördelaren gått av, då skenar förställningen och blir alldeles för hög för tidigt. Har läst igenom alla inlägg men kan ha missat om du provat en annan fördelare.
Mvh Jerker

Rs mannen
2011-07-06, 14:14
Ja du säg det. Bara en tanke som slog mig. :) du värkar fått slut på idéer.
Tråkigt med fel som ma inte hittar å man tycker man gör å gjort allt.
Fan får väl skicka över en då. :P
Har du provat å tanka 98 i den då?
Efter som du har en Co. Halt som ligger bra. Så borde den ju inte gå magert.
Men det är ju förvisso på tomgång å obelastad.

Jag köpte en rally motor av en polares far som åkte rally för.
En 1,6 gti motor som var typ Max trimmad på forsbergs.
Slängde i den å den starta. Glada över att funka drog vi ut å provkörde. Osäker på om jag hade fått körkort då. Va nog första motorbytet oxo.
Den gick som fan. As kul å köra. Körde kanske 1km. Kom hem å då sa vi. " vi tar en sväng till" då tog den. Trodde jag fick motorstopp. Men den va stendöd. Hitta aldrig felet.
Bytte t bax t orginal motorn.
Bytte soppa pump. Spridare. Mm mm
T slut bytte jag hela insprutningen. Då funka den sen. Men inte helt 100.
Alla tryck å co va rätt. Men det va nått som strulade.
Bilen i fråga va en mkt gti.
Va oxo så. Bara bytte å bytte å inget hjälpte :(

Manny
2011-07-06, 17:01
Hej igen. Hur beter sig tändförställningen när du ökar varvtalet? Min fundering är om en fjäder till centrifugalförställningen i fördelaren gått av, då skenar förställningen och blir alldeles för hög för tidigt. Har läst igenom alla inlägg men kan ha missat om du provat en annan fördelare.
Mvh Jerker

Det är nog det enda jag inte provat. Låter klokt det du skriver iaf.

Ang bensin så tankar jag alltid 98.

Tack för alla idéer än så länge, all input är bra! :-)

Sent from my E10i

Falcor
2011-07-06, 18:01
Har inga kloka idéer men jag vet hur det är att kasta tusenlappar på en motor som ändå inte vill fungera. Gjorde ju det på min 1.8t rätt länge... :-(
Håll ut, när den väl fungerar kommer det kännas gött !

Manny
2011-07-06, 18:11
Ja, det gör egentligen inte mig nåt att slänga pengar på den. Tänker behålla den i många år till. Men jag hade behövt dessa pengar till annat just nu egentligen.

Sent from my E10i

Sn00k
2011-07-06, 18:54
om du nollar motorn, helt regelrätt, inre kamdrevs markeringen emot framkanten på ventilkåpan, mellanaxel och vevaxel pekande mot varandras markeringar och fördelaren vriden med mitten på rotorn pekande på markeringen i fördelaren.. SER du då markeringen/arna om du tittar ner i hålet på svänghjulet? (det ska du göra)
har nämligen varit med om svänghjul som plockats mellan golf I/II där allting blivit förskjutet och helt missvisande, således var det totalt omöjligt att ställa tändningen efter markeringarna på svänghjulet.. vi målade upp dom på vevaxel-remskivan och plastkåpan istället å ställde den där.
ska även tilläggas att det inte ens var möjligt att ställa tändningen med vag 5051 då även denna "markering"/klack var förskjuten.

teori 2.. bränslehuvud, testat att byta detta? vanligt att en kanal tätar igen om bilen får stå utan soppa i systemet en stund.. går ju snabbt att rycka ett på en skrot och plocka dit.
även om co mm är korrekt så går det ju att justera dessa huvuden individuellt för utgångarna till spridarna, om jag minns riktigt.. någon kanske rentav rört dessa justeringar? hursomhelst så kan EN stå fel.. å då går motorn fint, men spikar på en burk.. ibland kan det synas på tändstiften vilken som går magert, och ibland syns det inte alls. (går ju att justera på den cylinder på måfå i detta fall.. då inte många har utrustning för att mäta dessa gamla mek-inspruttningar).
CO-skruven ställer ju bara blandningen rent generellt, så det går inte att åtgärda problemet med att feta på blandningen på denna.

Manny
2011-07-06, 19:55
Innan topprenoveringen så gick det fint utan spikningar. Och jag har ställt tändningen på markeringarna då. Så att det är rätt svänghjul är jag övertygad om. Jag har bytt koppling själv för några år sen med.
Systemet har inte stått utan bränsle mer än nån timme som mest när jag bytt filter och pump och så.
Har dock inte bytt bränslehuvudet.
Har ett helt nytt liggande men det var till en senare modell och hade en kortare kolv på undersidan.
Jag har lyft upp varje spridare och kollat. Det kommer soppa på varje när motorn är igång.

Ingen har skruvat på utgångarna på huvudet under mina 4år med bilen heller.

Ska iofs kolla markeringarna på svänghjulet när motor är nollad iaf.
Sent from my E10i