handdator

Visa fullständig version : Golf IV GTI 1999, motorn dör på tomgång men startar efter ett tag



megak
2011-06-19, 20:04
Hej alla glada! Jag är ingen van forumskrivare men jag ska försöka förklara mitt problem.

När motorn är varm och man rullar fram till ett rödljus/sitter i köer dör motorn ibland (nu för tiden för det mesta).
Försöker man starta motorn när den dött vill den inte hoppa igång (startmotorn går och bensinpumpen hörs).
Man får då vänta mellan 15-50 min innan bilen startar igen.
Ifall man stänger av bilen, väntar ca 10 minuter så startar den ibland inte.
Motorn går fint när den väl startar.
Motorn har aldrig dött medans man gasar utan endast när man frikopplar / på tomgång. Att köra 10 mil utan stopp går jätte bra. Så länge man inte ligger under 1500 rpm dör den aldrig.

Bilen är en Golf IV GTI från 1999 med 1.8T 20V 150hk motor som är chippad. 21 000 mil har den gått.

Jag har bytt den 4-poliga tempgivaren som sitter vid termostaten och jag har fått ut två felkoder från en VAG dator:
Kylvätskesensor
Motorvarvtalsgivare
Enligt mekanikern som läste ut bilen ska jag inte bry mig om motorvarvtalsgivaren, den ska synas eftersom motorn inte var igång och det hade varit konstigt om den inte fanns med?

Jag har haft bilen på verkstad och då har mekanikern mät upp tempgivaren, kamaxelgivaren och vevaxelgivaren, dock aldrig vid tillfällerna som bilen inte startar eftersom han aldrig fick den att dö.

Någon som har något tips på vad det kan vara? Kan en vevaxelgivare bli varm och sluta fungera? Bensinpumpen borde väll inte gå om det inte kommer någon signal från vevaxelgivaren?

Jag blir jätte tacksam för all information som kan hjälpa till!

polomannen
2011-06-19, 21:40
Helt klar pekar det på att det är vevaxelgivaren det är fel på.
Så fort den blir varm värar den att starta är det klassisk för ivaren...detta fel.

Så det är bara byta den.

megak
2011-06-21, 22:57
Okej, då får jag prova det. En ny kostar ca 1400 kr bara :/
Om denna givaren är kass, borde inte motorn dö även ifall jag håller lite gas?