handdator

Visa fullständig version : Stor motor vs Bensinpris



canterbury
2011-06-19, 20:22
Måhända lite offtopic. Men funderar och kommer införskaffa en körglad och därmed inte bensinsnål bil. Är det sista chansen att få ratta en R36, stora sexan, innan bensinpriserna sticker iväg o gör det omöjligt att äga eller sälja en sådan bil i framtiden? Är det ett fruktansvärt ekonomiskt självmord att köpa denna fantastiska bil med sikte att äga den i 4-5 år framöver för att sen sälja den. Om det nu är möjligt att sälja en sådan bil om 4-5 år. Vad tror ni? Hur ser bensinpriser och dylikt ut om 4-5 år?

kim_gulle
2011-06-19, 20:46
Kan ju bli hur som helst egentligen. Antingen flyger priset i höjden, eller så blir det billigt som själva fan. Men med tanke på hur det ser ut nu så lär det nog bli dyrare och dyrare. Kanske det skulle gå att mappa om den och köra etanol? Iofs så kanske det inte blir så stor skillnad på priset med tanke på den ökade förbrukningen.

DPC
2011-06-19, 20:56
Till att börja med så tror jag inte det är sista chansen att ratta en bil med stor motor inom de närmaste 10 åren. Stora och starka motorer kommer att bli snålare (och i många fall överladdade) med tiden (ex BMW:s N55 med 306 hk och ca 8,0 l/100 km i förbrukning) och göra att bränsleekonomin ändå är rimlig. Det är främst inköpspriset och värdeminskningen som förr eller senare kommer begränsa skaran av lyckliga ägare till relativt nya "muskelbilar".

Räkna med att en R36 tappar ca 50 % av det du betalar idag på 4 år. Vid ett inköpspris av 300' så blir värdetappet drygt 3' kr i månaden. Det är en del pengar men det är också en fin bil. Angående bränslekostnad så beror det på hur och hur mycket du kör . En R36 är ingen sparbössa i drift men vid måttliga miltal så behöver man inte bli ruinerad. Månadskostnaden bör hamna i häraden av 8000 kr per månad om du kör 2000 mil per år. Mycket pengar men knappast ekonomiskt självmord.

Beroende på hur världsekonomin utvecklas så gissar jag att vi har ett bränslepris någonstans i intervallet 15-18 kr/l om 5 år.

a128
2011-06-19, 21:20
Sen finns andra hot mot bilägare av bränsleslukare:

http://www.gp.se/motor/1.653765-18-000-kan-tvingas-byta-bil?articleRenderMode=article_full_discussion&scrollIndex=0#commentForm

:-(

Oskarius
2011-06-19, 21:27
Skulle Audi och BMW fortsätta att utveckla M- och RS-modeller om de inte trodde att någon skulle köpa dem?
Om oljepriset sticker iväg allt för mycket kommer ändå hela världsekonomin bromsas upp helt och då har vi nog andra problem än att det kostar tvåhundra kronor extra varje gång man ska tanka bilen...

Peter-C
2011-06-19, 22:10
Kalkyl har du redan fått enligt ovan. Det framtida bensinpriset vågar jag inte sia om.

Däremot så har exklusivare modeller oavsett bilmärke har ofta stort värde tapp. Jmfr Passat W8 (det närmaste man kommer en R36:a) med ett antal år på nacken, har ju inte så högt beg. värde idag.

Är man medveten om värdeminskningen så är det väl ok att köpa. Det är väl komplexiteten på bilen + energi förbrukningen som gör att värdeminskningen blir stor. Allting har sitt pris.

Ska man inte köra väldigt mycket dagligen så får den väl dra vad den behöver i bensin. För egen del hade jag mer hängt upp mig på den stora värdeminskningen än bensinförbrukningen.

Har du möjlighet att köpa en R36:a så är det nog en kanonvagn att äga.

FYI Min hittills sämsta bilaffär är en större BMW……….men jag ångrar den ändå inte. Behöll den som andrabil i flera år då jag hade svårt att acceptera förlusten, frun var helnöjd trots att den var ”för stor”.

/Peter

mickecorrado
2011-06-19, 23:01
Med den prisökningen som varit på bensinen dom 2 senaste åren så kommer bensinen kosta 30kr/L om 6år. (Om priset fortsätter att öka i samma takt)

En bränsletörstig bil med stor motor och bra med utrustning kommer nog att dala fortare i pris.

DPC
2011-06-19, 23:04
Med den prisökningen som varit på bensinen dom 2 senaste åren så kommer bensinen kosta 30kr/L om 6år. (Om priset fortsätter att öka i samma takt)

En bränsletörstig bil med stor motor och bra med utrustning kommer nog att dala fortare i pris.

Var tankade du för under 9 kr/l för två år sedan?

Sommaren 2007 kostade bränslet drygt 13 kr/l och idag ca en kr mer. Så om man vill så har priset knappt stigit på 4 år.

canterbury
2011-06-19, 23:06
Mycket bra synpunkter och inlägg. Ja helt klart är det en bra bil, sneglade ett tag på Golf R, men känner nog att jag vill ha en lite större familjevänligare bil, även fast jag e helt övertygad om att man kan klämma in knodd o ett fruntimmer i golf klassen. Otroligt svårt att få alla parametrar att gå ihop, bensinsnål o rolig går inte ihop det har jag köpt rätt av. Men vad hade ni själva lagt eller köpt för kärra i 200-300k klassen. Tänk då familjeräser :)

mickecorrado
2011-06-19, 23:08
Var tankade du för under 9 kr/l för två år sedan?

10.74kr/liter 2009-03-15
13.83kr/liter 2011-03-24

DPC
2011-06-19, 23:14
Kör själv Golf R och min familj består av mig, hustru och en 1 år gammal dotter. Det funkar med en Golf för tre personer men man får vara kreativ när barnvagn och packning ska med. En R36 är ett bra val om du vill ha en laståsna. Skulle jag ha bytt bil idag och hållit mig till din budget och velat ha mer utrymme än min nuvarande bil erbjuder så skulle jag ha valt en BMW 3-serie touring (E91, gärna LCI) med antingen 3 l sugmotor (272 hk) eller 3 l turbo (306 hk).

DPC
2011-06-19, 23:24
10.74kr/liter 2009-03-15
13.83kr/liter 2011-03-24

Ok, om den procentuella uppgången och inte i absoluta tal fortsätter (för just detta intervall) så hamnar vi nära 30 kr/l (procent på procent) om 6 år. Obehagligt om man räknar så.. hehe

Jag tror dock fortfarande att vi kommer att ha ett rimligt bensinpris om 6 år.

Marcus
2011-06-20, 12:17
I Ryssland är bensin fortfarande billigt och kommer nog att fortsätta vara billigare än i Skandinavien. Motorstarka bensinbilar är mer populära där än på flera andra marknader. Kanske kan du sälja den dit när det blir dags... Köp om du har möjlighet - underbar bil :)

Evil E
2011-06-20, 14:41
Med den prisökningen som varit på bensinen dom 2 senaste åren så kommer bensinen kosta 30kr/L om 6år. (Om priset fortsätter att öka i samma takt)

En bränsletörstig bil med stor motor och bra med utrustning kommer nog att dala fortare i pris.

Då får man väl ha som ambition att även dubbla lönen inom dessa 6år!! :) Inget är ju omöjligt!

Premis
2011-06-20, 17:46
Tror priset kommer öka men att det svänger kraftigt, så det får man räkna med.

Utdrag ifrån JET-kortet:

XXXXXXXXX 2002-12-03 18:11 Göteborg/Gamlestaden Grön 95 8,70 414,73 47,67
XXXXXXXXX 2002-11-16 13:48 Göteborg/Gamlestaden Grön 95 8,74 385,52 44,11

Det var tider det, vill minnas att dom dropparna hamnade i en F*rd på den tiden ;)

canterbury
2011-06-21, 00:17
Aaaa det e ju det, får verkligen hoppas att det inte stiger så mycket. Då kommer jag vara en av dem som protestarar mot skatten på bensinen o jag hoppas man får sällskap och att det går till som i Frankrike. Det jag betänker är ju att om man tvekar idag, hur ser det då ut om 5 år när någon annan ska köpa bilen man vårdat. Räknade lite på det. Om man räknar R36 idag som ett pris på ca 280 000 bör det väl ligga om 5 år på ca 170 000 med 10-12000 mil på mätaren?

Och som DPC sa, en konkurrent till måste jag säga, drömbilen R36 är åtminstone 330/335/530, hyffsat rolig och ändå hyffsat utrymme trots lite mindre lastvänlig. Men, priset är vid en snabb jämförelse billigare. Cirka runt 220. Man försöker ju se framåt, man vet aldrig när knodd kommer. I värsta fall får man väl skaffa en billigare bil men den tiden den sorgen. Är ju bara så att jag e så förbenat vw frälst :P

mt4base
2011-06-21, 03:12
Någon politiker i känd ställning sa för några år sedan, "kör nu, bensinen kommer aldrig bli billigare". Han har nog rätt. Några generella sänkningar kommer inte ske. Förr var det USA som åkte upp soppan, nu är det Kina och Indien som ska motoriseras. De är kapitalstarka och har styren som till och med subventionerar bränslet för invånarna om marknadspriserna tangerar de prisnivåer som den egna invånarlönen klarar.

Här i Sverige är det ju inte nån större nyhet att vi alltid får höga priser, först, på bensin. Vårt system bygger på staten får in de där pengarna. Där kommer vi aldrig få se en ändring, oavsett politisk färg. Tyvärr. Jag har själv nyligen snokat på blocket efter bättre bruksbil och det går fort att se ett mönster, dieselbilar och småbilar är det som kostar. Stora bilar som drar massa bränsle är iskalla. Det är en början på ett synsätt hos vanligt folk som vi är tvingade till. Våra inkomster kommer inte kunna täcka samma transportbehov som vi har idag, om 5-10 år, om vi inte skaffar bilar med lägre förbrukning. Det kommer inte räcka med "dubbel lön", det är iaf min uppfattning.

Ska du köpa en frän och kul bruksis, gör det nu. Det blir inte billigare än idag att driva den. Frågan är vad du kommer förlora på det, tja, måste du fråga, har du nog inte råd... : (

Premis
2011-06-21, 14:29
Om man räknar R36 idag som ett pris på ca 280 000 bör det väl ligga om 5 år på ca 170 000 med 10-12000 mil på mätaren?


Nej, brukar räkna med en halvering på 3 år, brukar stämma rätt bra. Så räknar man med -20% per år så blir värdet efter 5 år ca 90-100k.

DPC
2011-06-21, 17:41
Min förra GTI V ägde jag i nästan 5 år (körsträcka ca 7600 mil). Den kostade 243' ny och jag sålde den för 137' (till handlare). Det blev 43,6 % värdeminskning på 57 månader, dvs 9,2 % per år (utslaget över perioden). Bilen jag ägde dessförinnan var en Peugeot 206 GTI som jag hade i 46 månader (7200 mil). Den kostade 143' ny och jag sålde den för 75' (till handlare) vilket gav en total värdeminskning på ca 47,6 % (12,4 % per år över perioden).

20 % låter extremt mycket. Jag brukar gå efter en halvering på 4 år vilket hittils har stämt bra förutom för min förra GTI som inte ens tappat halva värdet på 5 år. Notera att båda exemplena var nybilsköp från början, vilket inte är gynnsamt.

Peter-C
2011-06-21, 22:41
Nej, brukar räkna med en halvering på 3 år, brukar stämma rätt bra. Så räknar man med -20% per år så blir värdet efter 5 år ca 90-100k.

20 % avskrivning av återstående restvärdet per år menar du väl Premis, annars blir det ju 100% på 5 år....
Exempel 400 kkr år 0, 320 kkr år 1, 256 kkr år 2 .....131 kkr efter år 5. Det är nog förstor värdeminskning i de flesta fall, särskilt om bilen är begagnad när vi startar kalkylen.

En R36 är en bil med smal kundkrets vilket gör att värdet blir mer osäkert. På ett sådant här forum anses den som mycket attraktiv, det skriver jag under på. Ny bil - Om vi gissar på 50% av 400 kkr (prutat värde) på 5 år återstår 200 kkr. Är den värd det efter 5 år? Kanske.

Om den köps beg tex årsmod. 2009 för 280 kkr sjunker den vid 50% till 140 kkr för att fortsätta gissandet. Då är den 7 år gammal, 12000 mil i exemplet. Det kan den vara. Man vill ju inte skapa en glädje kalkyl. Jag skulle snarare räkna med att den är värd mindre... Titta idag på en Passat 2004 och se vad den är värd. (Tyvärr finns ingen i R36 version, W8 är ju äldre).

/Peter
PS Värdeminskning är ju den dominerande kostnaden på en nyare bil. Man kan tanka och reparera mycket för dessa pengar.

MickeR
2011-06-22, 10:16
Jag har ju en R36, som jag köpt ny. Jag räknar med ca 200-220kkr värdeminskning på 3 år. Dvs 50% av det prutade nypriset. Dyrt? Javisst! MEN, detta är ett GTI-forum, alla bilar av denna typ köper man inte med ekonomi i åtanke. Det är glädje per körd mil som är huvudgrejen! Det kan aldrig bli en bra affär att köpa en udda, dyr och törstig bil. Som dessutom har dyr service, hög skatt och dyr försäkring. Tänker man så finns det Passat och Golf Bluemotion. Det kostar att åka specialbilar så enkelt är det och måste man vända på kronorna för att få livet att gå ihop så kanske specialbilar inte är rätt.
Det handlar ju om prioriteringar, visst om man har en R36 så kanske andra saker som ligger på nöjeskontot måste stryka på foten, men det är ju upp till var och en att avgöra om de vill göra de valen.

Summa: Passat R36 är en riktigt fet familjebil för VW entusiasten, det finns bara ca 40st i hela sverige, riktigt unikt! Den kommer att vara en usel ekonomisk affär. Huruvida du tycker att det är värt det måste du själv känna efter. Hur mkt du än vänder på det så kostar det att få det lilla extra.




Måhända lite offtopic. Men funderar och kommer införskaffa en körglad och därmed inte bensinsnål bil. Är det sista chansen att få ratta en R36, stora sexan, innan bensinpriserna sticker iväg o gör det omöjligt att äga eller sälja en sådan bil i framtiden? Är det ett fruktansvärt ekonomiskt självmord att köpa denna fantastiska bil med sikte att äga den i 4-5 år framöver för att sen sälja den. Om det nu är möjligt att sälja en sådan bil om 4-5 år. Vad tror ni? Hur ser bensinpriser och dylikt ut om 4-5 år?

Peter-C
2011-06-23, 09:07
R36
Där är en del att fundera på Canterbury. Som DPC säger - Köper du en beg. för c:a 280 – 300 kkr så blir ju kalkylen hyfsad ändå. Om den är i ”mint condition” när du ska sälja den så brukar det finnas någon som uppskattar det. Jmfr med en ”halvrisig” passat W8, den är nog iskall men en i fint skick får det att ”vattnas i munnen” på en VW intresserad person. Nu är ju R36 en betydligt sportigare vagn än t.ex. W8:an vilket säkert är positivt när säljdagen kommer.

Ska jag gå till mig själv så lägger jag gärna kostnaderna för värdeminskningen som en ny bil är förknippad med för att slippa hålla på och reparera som man gjorde förr… Det lockar inte längre. Om det är en hobby bil som man inte är beroende av är det ju en annan sak. Då är der mer ett självändamål!

Bensinpriset
Vad det gäller bensinpriset så regleras det till största delen med skatten – dvs det är politik. En mindre del består av kostnaden för produkten. Vad politikerna bestämmer påverkar priset betydligt mer…. Tror man att partier som vill öka skatten på energi får mer inflytande då blir det nog dyrare. Annars blir det ungefär som idag + litet tillägg för ökat produktpris samt justering för inflationen tror jag.

Lycka till! /Peter

Evil E
2011-06-26, 18:42
Finns ju en hel del saker som är värre att spendera de surt förvärvade på än bensin... Restskatt t.ex.... :)