handdator

Visa fullständig version : Kassa kolvringar?



kim_gulle
2011-06-18, 22:05
Satt och inspekterade min 9A motor som fortfarande står och väntar på vad jag nu ska göra med den. Hade plockat av tråget och oljepickupen för att checka lagerspel och shit. Märkte då att det sipprade ovanligt mycket på fjärde cylindern under komptakten. Såg även att det var väldigt fettigt i avgaskanalen på den cylindern. Kan det vara dåliga kolvringar tro? Köpte motorn för nåt år sen och har aldrig haft igång den men jag ska väl till med den snart. Skulle vilja provstarta den dock innan jag börjar med nåt och innan dess så ville jag kolla lite och upptäckte då det här.

Om man nu bara vill ha motorn att gå helt standard ett tag, är det bara att byta kolvringarna då eller måste man hona loppet också? Isåfall lär man ju byta ringarna på alla kolvar och hona alla lopp men det blir lite smådyrt då mot att bara byta kolvringarna på en kolv, särskilt om man ska ner med överdimension sen och måste borra om.

kim_gulle
2011-06-19, 13:36
Nån måste ju ha koll?

Lillen
2011-06-19, 13:57
VET du om motorn stått upprätt hela tiden?
Just den avgasventilen kan ju ha stått öppen och olja runnit genom cylinderlopp och ut där?

Ventiltätningar/styrningar kan vara dåliga och olja läcker?

Massor av saker kan vara orsak till olja i loppen eller toppen.

De kan ju ha droppat olja i loppen för att komptesta?

Svårt att svara på då du inte vet själv ens?
Dessutom inte öppnat motorn för att kolla status?

Angående byte av kolvringar.
Jo det går men du måste ju ändå ha koll på skicket.
Bara byta kolvringar har man ju gjort bara för att köra men det är inte rätt.
Lyft toppen och kolla skicket på loppen och avgör sedan hur du skall gå till väga.
OM någon gissar så är det ju bara gissningar ändå!?

kim_gulle
2011-06-19, 18:28
Plockade av toppen idag för att inspektera. Det märks att olja har förbränts i fjärde cylindern för ventilerna och förbränningsrummet i allmänt ser helt bedrövligt ut med fruktansvärda beläggningar på avgasventilerna. Verkar som att kolvringarna är frisk dock. Prövade att hälla bensin i loppen och drog motorn upp och ner. Märkte inget markant läckage ner i vevhuset och ingen skillnad mellan cylindrarna. Dock såg toppackningen inte fin ut alls så det kan ju ha varit där som oljan tagit sig in. Ska nog jaga rätt på en fränare topp innan jag sätter ihop motorn igen. Helst en ABF topp men KR toppen funkar nog också. Har jag tur då så kanske jag slipper ha isär bottendelen tills det är dags för värre grejer. :)

Lillen
2011-06-19, 20:52
Kollar du ventilstyrningarna?

kim_gulle
2011-06-19, 21:38
Kollar du ventilstyrningarna?

Har inte kommit så långt. Har bara hållit på med blocket än. Men borde inte insugsventilerna se lite jävliga ut om styrningarna där är kassa? Eller "Sköljer" den insprutade bensinen bort oljan från ventilen?