handdator

Visa fullständig version : Caddy -05 drar åt höger



magnusT
2011-06-17, 23:21
Upptäckte en skum grej innan på min caddy.
När man gasar på så drar bilen åt höger.
Kan det vara slitna bussningar som gör att den gör så?

J.L
2011-06-18, 01:01
Du borde börja med att lämna bilen för framvagninställning, kostar inte så mycket
och det brukar tjäna igen sig på slitaget på däck, jag brukar göra en koll/inställning
på firma ca en gång per år, räcker med en trottoarkant eller "potthål" för att ställa till det.

En enkel sak att kontrollera, (om du haft nuvarande däck på ett tag)
är slitaget på däcken, kolla efter snedslitning på inner eller ytterkant,
parkera med max rattutslag så ser du enkelt.


Kan vara annat som bråkar, men värt att kolla upp.

Lilla_Vargen
2011-06-18, 09:23
Uppstår vid ett visst läge på gasen ?!?
Man kan gasa mjukt utan att den drar sig men just vid ett djupare läge så drar den ut höger ( korrigera ett par cm på ratten ??)

Kan säga att framvagnsinställning kommer inte hjälpa.
Gjort det tvpå ggr på min. 1 får ngt år sedan och den andra veckan före jag lämnade in den till VAG

Har haft detta på min (Caddy -05:a) ett tag nu och jag var in till VAG för att åtgärdas.
De kollade lite och bytte en uppsättning "lagerbockar" med tillhörande bultar som var slitna ( då hade min gått ca 29k )
Ville att de skulle ut och köra bilen mellan för det märks ju mest i 70+, tyvärr hade de inte gjort det för då hade de insett att skillnaden efter lagerbocksbytet var minimal. Fortfarande drar min åt höger vid gaspådrag och jag har diskuterat frågan med en kollega som kör Caddy -09:a på jobbet. Hans har gått ca 6000 och hsn tycker sin beter sig liknande ibland men är helt inne på att det är bakvagnen som är "slapp" på min.

Hur går nu det ihop?
Stel bakaxel, ja det är ju inte världens bästa med tanke på vägegenskaper men vad skulle ge upphov till detta problem just vid ett specifikt tryck/läge på gasen ???
Vid besiktningen förra året var besiktningskvinnan lite osäker angående en framvagnsdetalj och kallade på en kollega, som sa ngt "..men de rör sig isf bara längsledes..." lr ngt väldigt likt det. Finns ngt kännt "problem med framvagnen på 2K:n ???

Vi har ju även en Touran-06:a som vad jag fårstår har likaden framvagn och nu har den gått 15k och den visar inga sådana här tendenser.

Trodde jag var ensam med detta lite irriterande problem...

Mini_me
2011-06-18, 10:05
Finns nåt om att det är skillnaden på drivaxlarna i nyare framvagnar.
Kommer inte ihåg utan får kolla på måndag.

Lilla_Vargen
2011-06-18, 10:52
Du säger det !!!

Har bytt på min höger komplett drivaxel när knuten gick, kan ju ligga i nåt det du säger.
Kolla hemskt gärna !!!

Men hur skulle nu det påverka... avvaktar ditt svar.

magnusT
2011-06-18, 15:25
Har nyligen gjort hjulinställning då däckens insida slets mer.
Och har även nya däck.
Och bilen är nyligen besiktigad och då fanns inga större glapp i framvagnen.
Den har gått 25000mil.
Ska kolla bussningarna i bakvagnen för den slamrar rätt mycket och känns svajig.

Lilla_Vargen
2011-06-18, 15:41
Har du bytt ngn drivaxel/knut ???
Felet uppkom inte bara efter hjulinställningen utan det har kommit "smygandes" ??

magnusT
2011-06-18, 18:44
Ingen drivaxel eller knut är bytt.
Vet inte när felet uppkommit.
La märke till det först igår.

VWGolIV
2011-06-18, 19:06
På en helt annan modell så fick vi samma fenomen när ett motorfäste var glapp.

Då rörde sig motor och växellåda vilket resulterade i att bilen drog åt ena hållet.

Särkelä
2011-06-18, 20:05
skulle me kunna tänka mej ett motorfäste/växellåds fäste som gör att motorn vrider sej på fel sett.. Annars så e det ju bussningar som kan göra så det blir på liknande vis.. men det var väll bytt tyckte jag det stog längre upp..

Lilla_Vargen
2011-06-18, 20:13
Jo det är ju en tanke jag spånat på, motorfäste lr vxl-låds fäste.

Slapp bakaxel borde reagerara lika åt båda hållen då det är en symetrisk konstruktion.

Mini_me
2011-06-20, 14:14
Den subjektiva känslan av att bilen drar åt sidan påverkas i hög grad av lutningen på vägbanan. Systembetingat reagerar den hydrauliska styrningen med sin låga inre friktion känsligare på yttre störningar.

Det intrycket förstärks vid accelerering på grund av de konceptuellt olika långa drivaxlarna på bilar med framhjulsdrift och tvärmonterad motor/växellåda.

Därför ger ett byte eller en reparation av komponenter i styrinrättningen inte önskat resultat vid detta problem.

Om inga felaktigheter på fordonskomponenterna och inga relevanta avvikelser gentemot jämförelsefordon kan konstateras, föreligger det inget garantifel.



Detta är vad jag hitta...