handdator

Visa fullständig version : Nån som testat Sprint Booster!?



Evil E
2011-06-14, 14:58
Snubblade över denna produkt http://www.sprintbooster.com på RForum.co.uk och det verkar som om våra VW-vänner i Storbritannien och Australien har prövat denna med gott resultat.

Jag skulle dock vilja veta lite mer om om den av någon som prövat den här hemma i Svedala under våra förutsättningar och som kan berätta mer. Hur funkar den med DSG'ns olika lägen till exempel?

Lillen
2011-06-14, 15:58
Efter lite läsning så kommer jag bara fram till att det är en "trimmad gaspedal"???
Den ska ju bara ändra gaspedalens signal till spjället!?

Eller vad är det för något??
Skall vara bra på vilket sätt?

Evil E
2011-06-14, 17:10
Efter lite läsning så kommer jag bara fram till att det är en "trimmad gaspedal"???
Den ska ju bara ändra gaspedalens signal till spjället!?

Eller vad är det för något??
Skall vara bra på vilket sätt?

Detta är så vitt jag förstått inget trim i ordets vanliga bemärkelse utan snarast något som skall höja responsen och därmed också känslan när man kör! Alltså, inga fler hästar eller Nm.

Det är tydligen så att biltillverkarna fördröjer gasresponsen för at det skall bli en så comfy ride som möjligt för gemene man, men detta är ju inget vi fortkörarentusiaster känner behov av, jag talar ju förstås bara för mig själv och jag vill att gasresponsen skall vara så direkt som möjligt och detta är något av det jag stört mig mest på på min hyfsat nya R, när man kör i D-läget är det fruktansvärt trögt när man trycker ned gasen, så trögt att jag hunnit bli irriterad på det och mest kör i S eller M.

Våra VW-vänner på RForum (mest engelsmän och australiensare) tycker som bekant att detta är en bra produkt och jag undrar om det finns några erfarenheter av Sprint Booster här på det svenska VW forumet som har använt denna produkt under svenska förhållanden (snö, is, regn, etc)?

Vidare är jag även nyfiken att se vad våra inhemska trimfirmor säger, hur kompar denna med era trim, kommer det funka, eller kommer det krocka på något vis?

Själv är jag lite sugen, tycker inte det var så mycket pengar om den fungerar som jag föreställer mig!

Ser fram emot era svar!

kim_gulle
2011-06-14, 18:09
Den hade ju fått bra betyg av teknikens värld eller vilken tidning det nu var. Pröva vettja, den kostade väl inte så mycket?

jonis
2011-06-14, 18:55
Det är som skrivet bara gasresponsen som ändras.
Enda är att man enkelt kan slå av och på funktionen.

Dock inte värt att lägga några pengar på detta

DPC
2011-06-14, 19:04
Är tveksam till produkten. Som lillen säger så manipulerar den bara gasmappen. Är lite osäker på hur resultatet blir med en DSG. VW mfl proggar DSG med en viss vald gasrespons som indata, kan fungera, kan också innebära sämre precision i växlingarna.

Din R har naturligt lite svagt moment under 2000 rpm vilket i kombination med D-läget som ska spara soppa (låga motorvarvtal) gör bilen sömnig. Tror inte denna produkt hjälper speciellt mycket förutom att trigga nedväxling oftare, men det är kanske det du vill?

Evil E
2011-06-14, 21:07
sömnig. Tror inte denna produkt hjälper speciellt mycket förutom att trigga nedväxling oftare, men det är kanske det du vill?

Nja, snabbare gasrespons (även mer frekventa nedväxlingar iofs) får jag ju i och med att jag ofta kör i S eller M läget.

Evil E
2011-06-14, 21:07
Det är som skrivet bara gasresponsen som ändras.
Enda är att man enkelt kan slå av och på funktionen.

Dock inte värt att lägga några pengar på detta

Du har pm!

Premis
2011-06-14, 21:42
Du ändrar ingen mapp, det enda du gör är att du manipulerar insignalen till motorstyr på något sätt. Motorn kommer inte att bli starkare på något sätt.

Du kan nå samma resultat genom att trycka lite hårdare på gaspedalen istället.

Dessutom skulle jag inte ersätta en säkerhetsdetalj och riskera t.ex. elektroniskt gashäng ...

Gasrespons, vad hjälper det att gaspedalen är lite känsligare? Det känns lite sportigare men i praktiken innebär det faktiskt noll eller mindre. Vill du ha bättre gasrespons (som gör att motorn faktiskt spinner upp snabbare) så är det motorn du skall jobba med, inte pedalen som styr motorn ;).

Sn00k
2011-06-14, 23:40
hmm.. den höjer alltså bara signalen ifrån gaspedalen.. simulerar att du tryckt ner foten längre än du faktiskt har.
chippa bilen istället.. bör finnas aggresiva chip idag där du begär mera vrid med mindre fotrörelse.. som ett plus får du en hel drös hästar extra och bättre soppa-ekonomi.