handdator

Visa fullständig version : Sjunkande laddtryck



henna
2007-07-18, 01:38
Frågar för en kompis som har en golf IV -98. Det är så att han har problem med att laddtrycket först går upp till 1,0 och sedan sjunker den ner till 0,6 ju mer den laddar. (Han har chippat bilen hos en firma i Uddevalla som heter Stjernqvist racing, och enligt dem ska cippet ge ca 214hk och laddtrycket ligga på 1,1).
Någon som har förslag på vad det kan vara för fel?

rimad
2007-07-18, 01:55
helt normalt, du kan aldrig hålla laddtryck 1.1 till 7000rpm, i slutet kommar den att gå ner till ung. 0.5
Han kan ladda mer än 1.1 tror jag, jag bruka laddar 1.5 med min k03S. Jag tror han har K03 turbo (98 årsmodel), ingen sport så vet inte 100%...men jag har K03S till salu om han är intresserad :))

VWR18
2007-07-18, 09:17
Felet är att orginalturbon inte är gjord för att ladda så mycket, efter en eller två fullgasrepor så pumpar turbon bara varmluft. Insugningstempen ökar och laddet dalar.
Med en större intercooler kan laddet ligga i längre men turbon går över sin kapacitet än då!

henna
2007-07-18, 13:15
Hej!
Tack för snabba svar, vad och hur mycket kan du ladda med en orginal turbo?
Vad för för turbo rekomenderar du, och vad för turbo rec du?
Vi är tacksamma för alla svar vi får.
Den här firman som har gjort jobbet verkar som om dom inte vet hur man trimmar bilar.Tanke på att dom har lovat 214hk, men turbon klarar inte 1,1 i ladd?
Som sagt va tack så mycket på förhand för alla snabba svar.
Mvh pär o henna

VWR18
2007-07-18, 13:42
Hej!
Tack för snabba svar, vad och hur mycket kan du ladda med en orginal turbo?
Vad för för turbo rekomenderar du, och vad för turbo rec du?
Vi är tacksamma för alla svar vi får.
Den här firman som har gjort jobbet verkar som om dom inte vet hur man trimmar bilar.Tanke på att dom har lovat 214hk, men turbon klarar inte 1,1 i ladd?
Som sagt va tack så mycket på förhand för alla snabba svar.
Mvh pär o henna

Firman i fråga och många andra lovar nog inte så fel, men frågan är under hur lång tid du kan utnyttja dom angivna hästkrafterna!?
Med den ynkliga lilla intercoolern som sitter orginal gör knappt sitt jobb med orginal ladd. Höger man då laddet på turbon som är gjord för 180Hk enligt tillverkaren så blir det som du har beskrivit.

Nu är ju 1,1Bar inte tokhögt men skaffa en annan itercooler till en början så kan du utnyttja kraften längre innan den mattas av, nästa steg är väll en K04:a turbo och grenrör från S3/TT eller som alternativ ATP´s eliminator serie( www.atpturbo.com )

henna
2007-07-20, 16:09
Hej igen!
Var någonstans kan man köpa en k 04 turbo?
Vad kostar en sådan och vad för ic ska man ha?
Mvh pär j

VWR18
2007-07-20, 23:23
Kolla på skroten, blocket eller på Ebay efter turbo, ic´n finns det ett uppsjö nya av på blocket. Storleken beror på hur mycket jobb du vill ligga ner på att hitta plats till den innanför kofångaren!

Ett hett tips är att lusläsa på Vortex, där hittar du svar på dina frågor samt att du lär dig mycket mer runt i kring!
www.vwvortex.com

henna
2007-07-21, 17:36
Hej!
Och tack för hjälpen med att hitta nya sidor.
Mvh henna