handdator

Visa fullständig version : Byta koppling men INTE urtrampningslager?



Kungen
2011-06-13, 18:58
Jo det är så att kopplingen har blivit riktigt kass på min Golf GTI 8v -85 med 020-låda

Den har aldrig varit riktigt bra de 2000 mil jag kört den, även om den aldrig tappat greppet vid körning. Nu när jag skulle köra hem en dag så började kopplingen ta mycket tvärare, så pass att jag nästan fick motorstopp. Det känns som att dragläget blivit kortare. Dessutom vibrerar kopplingen hyfsat mycket i dragläget, något den aldrig gjort förut.

Hur som helst, byte av kopplingen känns som ett måste. Fick ett bra pris på en bilverkstad, ca 5000 kr för material och arbete. De insisterade dock på att urtrampningslagret INTE behöver bytas. Jag trodde att det är något som man bör byta samtidigt som kopplingen, bara för säkerhets skull?

Så ska jag be dem byta även det och ta merkostnaden, eller ska jag skita i det?

Och vågar jag köra bilen de tre veckorna tills bytet eventuellt kan göras på den verkstan? Riskerar jag att skada svänghjul, växellåda eller liknande? Kopplingen slirar fortfarande inte när man kör, och jag tror inte att den vibrerar när den är uppsläppt heller, i så fall bara marginellt

Manny
2011-06-13, 20:18
Det behöver inte bytas, det sitter nämligen i andra änden av lådan under ett grönt plåtlock, men det skadar inte att byta det, däremot bör alla tre packboxar inne i kopplingshuset bytas (vevaxel, axeln på lådan, samt vid utyrampningsstångenstången, samt mässingsbussningen i ingående axel på lådan.

Här står exakt hur man byter två av packboxarna och bussningen: http://www.brokevw.com/020seal.html

Kungen
2011-06-13, 21:05
Tack för länken. De där delarna som du tycker bör bytas, de ingår inte i en vanlig kopplingssats antar jag. Är det mycket viktigt att byta dem? Jag menar, är det värt att göra det om mekanikern vill ha en massa extra pengar för det?

Manny
2011-06-13, 21:08
Dessa delar ingår inte i satsen, och byter du inte riskerar du oljeläckage och en kass koppling efter en kort tid igen pga oljan. Delarna är inte så jättedyra och borde inte ta så lång tid att byta när lådan ändå är nere.

Kungen
2011-06-13, 22:39
Jo, det kanske är lika bra att göra som du säger. Vill ju inte ha olja på lamellerna. Vem vet, kanske är det som är fel med nuvarande kopplingen? Bosse Bildoktorn skrev nåt om att huggande koppling kan bero på olja...

Men törs jag köra vidare då? Tills jag får verkstadstid menar jag. Tre veckor som sagt :O

J.L
2011-06-14, 00:28
Bosse Bildoktorn skrev nåt om att huggande koppling kan bero på olja...

Stod det en lösning på problemet?
Innefattade den lösningen potatismjöl, ägg, eller nylonstrumpor?

*fniss*

berlands
2011-06-15, 12:35
Ett bra alternativ för att få bort mässingsbussningen är att ta en lång stång, t.ex. M10 gängad stång ifrån Biltema, sticka in denna i huvudaxeln ifrån sidan med utrampningslagret och sen knacka ut bussning + oljetätningen.
Så slipper man få massa metallspån i växellådan, som man annars riskerar om man ska hålla på med gängtapp och så som de rekommenderar i beskrivningen.
För att montera den nya mässingsbussningen kan man t.ex. ta en M8 insex-skruv, helst en som inte är gängad hela vägen upp, och sen försiktigt knacka in bussningen med insex-skruven i. Skyddar så att bussningen inte deformeras när man knackar in den.

Oljetätningen kostar 177:- på VAG, men runt 30:- på skruvat.se. Båda verkar helt ok. :)

/Berlands