handdator

Visa fullständig version : Kolla när det är dax för service



hoganb
2011-06-13, 17:49
Tjena!

Jag har en scirocco 1.4 160 hk -09.
Kan man kolla när det är dax för service på något sätt?
Just nu står den på longlife service.
Eller är det enbart med vag com man kan kolla det?
Jag hittar inget i menyn som handlar om service...

/Micke

GTIMKV
2011-06-13, 20:50
Det borde stå i instruktionsboken hur man tar fram information om service.

hoganb
2011-06-13, 21:48
Det står inget i den. Jag läste på ett engelskt forum hur man gjorde men det funkar inte på min bil. Kanske är olika programvaror?
Därför slänger jag ut frågan här!

Andersson Racing
2011-06-14, 09:32
Hur långt har bilen gått, när servades den senast?

/ Per

wolfbane1967
2011-06-14, 13:20
Det ska finnas i din färddator meny. Sätt på tändningen helt utan att starta och gå igenom menyn.

Siesta ST
2011-06-14, 20:24
Har också undrat...

Gick precis ut i bilen , Passat 4Motion V6:a årsmodell 08, och satte på tändningen. Det finns iaf i Passaten en knapp som ser ut som en skiftnyckel. Tryck (om den finns) på den så ser du hur många km alt dagar till nästa service.

Peter-C
2011-06-14, 21:29
Tjena!

Jag har en scirocco 1.4 160 hk -09.
Kan man kolla när det är dax för service på något sätt?
Just nu står den på longlife service.
Eller är det enbart med vag com man kan kolla det?
Jag hittar inget i menyn som handlar om service...

/Micke

Har just varit ute å kollat - GTI 2010. Högra reglaget på ratten, horisontal pilarna. Gick in i menyn tog mig till "settings". Där gick jag långt ner i listan (vertikalpilen) till "Servece" valde "Info" Då visades antal dagar kvar samt sträckan i KM. Här går det att nollställa med "Reset" om man har gjort service.

Passade på att byta språk till tyska också. Mer VW mässigt.

/Peter

hoganb
2011-06-14, 22:34
hm det service alternativet finns inte i min meny. Jag har en -09a.
Den servades på verkstad vi 2300 sedan bytte jag olja och filter vid 3500 och nu har den gått 4800.

Henrik.M
2011-06-14, 23:10
Här går det att nollställa med "Reset" om man har gjort service.

Då går den ner på 1500 mils intervaller , vilket inte skadar men kan ju vara bra att veta.

Peter-C
2011-06-15, 07:48
Då går den ner på 1500 mils intervaller , vilket inte skadar men kan ju vara bra att veta.

Okay. Eftersom det sker ett extra ”mellanbyte” olja/filter så rör jag inte ”reset” ändå på denna bilen. Tack för det, definitivt bra att veta!

/Peter

hoganb
2011-06-15, 09:00
Ok du menar att bara för att jag gör ett "byte halvtid" så ändrar den själv intervall från LL till intervall service?

Då går den ner på 1500 mils intervaller , vilket inte skadar men kan ju vara bra att veta.

Mk1
2011-06-15, 11:33
När du nollställer på "reset" i färddatorn, går den ner på 1500 mils intervall.

hoganb
2011-06-15, 21:09
ok jag har ingen reset i färddatorn. Jag har inget som heter service eller liknade överhuvudtaget i menyn för färddatorn. Det var det som var min ursprungliga fråga hur jag skulle kunna kolla hur långt det är kvar till service. Tänkte att det kanske gick att få fram på något annat vis eller att jag helt enkelt inte kan, det var det jag ville veta.
Tack för alla svar!

När du nollställer på "reset" i färddatorn, går den ner på 1500 mils intervall.

GTIMKV
2011-06-15, 21:42
Här är utdrag ur min instruktionsbok, en GTI MKV -08:

"Läsa servicemeddelanden: När bilen står still, motorn är avstängd och tändningen är påslagen kan du få fram det aktuella servicemeddelandet genom att trycka på knappen "0,0" längre än 2 sekunder. Om serviceintervallet överskridits visas ett minustecken framför kilometer- eller dagsindikeringen. I bilar med textmeddelanden på kombiinstrumentets display visas följande indikering: Service since ---km or --- days.

Vet inte om det funkar hos dig, kan vara värt ett försök iallafall.

MVH

Henrik.M
2011-06-15, 21:52
GTIMKV--> Den mycket enkla och utförliga beskrivningen tycker jag du ska posta till : faq@gtiklubben.nu
Så får admin slänga upp den på teknikavdelningen.

En mycket vanligt förekommande fråga som fick ett mycket utförligt svar.

Tummen upp!

hoganb
2011-06-15, 22:11
Toppen tack Marko!

Mycket bra svar precis vad jag sökte. Borde definitivt sättas upp på teknikavdelningen
Mvh Micke


Här är utdrag ur min instruktionsbok, en GTI MKV -08:



"Läsa servicemeddelanden: När bilen står still, motorn är avstängd och tändningen är påslagen kan du få fram det aktuella servicemeddelandet genom att trycka på knappen "0,0" längre än 2 sekunder. Om serviceintervallet överskridits visas ett minustecken framför kilometer- eller dagsindikeringen. I bilar med textmeddelanden på kombiinstrumentets display visas följande indikering: Service since ---km or --- days.

Vet inte om det funkar hos dig, kan vara värt ett försök iallafall.

MVH

hoganb
2011-06-15, 22:16
Följd fråga:

När brukar ni som har LL service få indikering om att det är dax för service?
Jag räknade ut på min att det lär inträffa efter 29925 km.
Jag kommer ändra till intervallservice, byter ändå "halvtid"

Mvh Micke

Premis
2011-06-15, 22:53
Här är utdrag ur min instruktionsbok, en GTI MKV -08:

"Läsa servicemeddelanden: När bilen står still, motorn är avstängd och tändningen är påslagen kan du få fram det aktuella servicemeddelandet genom att trycka på knappen "0,0" längre än 2 sekunder. Om serviceintervallet överskridits visas ett minustecken framför kilometer- eller dagsindikeringen. I bilar med textmeddelanden på kombiinstrumentets display visas följande indikering: Service since ---km or --- days.

Vet inte om det funkar hos dig, kan vara värt ett försök iallafall.

MVH

Gör du det på en MKV -07 så ställer du om den ifrån variabelt intervall till 1500mil/1år istället vilket jag just råkade göra (så jag tolkar det iaf). Instruktionsboken är väldigt otydlig på detta. Rätt korkad utformad funktion.

Evil E
2011-06-15, 23:39
Här är utdrag ur min instruktionsbok, en GTI MKV -08:

"Läsa servicemeddelanden: När bilen står still, motorn är avstängd och tändningen är påslagen kan du få fram det aktuella servicemeddelandet genom att trycka på knappen "0,0" längre än 2 sekunder. Om serviceintervallet överskridits visas ett minustecken framför kilometer- eller dagsindikeringen. I bilar med textmeddelanden på kombiinstrumentets display visas följande indikering: Service since ---km or --- days.

Vet inte om det funkar hos dig, kan vara värt ett försök iallafall.

MVH

Bra grejjer! Förstår dock inte att det ska vara så svårt för vissa VW-ägare att öppna instruktionsboken själva när de får problem?!

Henrik.M
2011-06-16, 00:20
Gör du det på en MKV -07 så ställer du om den ifrån variabelt intervall till 1500mil/1år istället vilket jag just råkade göra (så jag tolkar det iaf). Instruktionsboken är väldigt otydlig på detta. Rätt korkad utformad funktion.

Skrev det i inlägg nr 9 , nu är det dessutom bekräftat. ;-)

Gäller alla VAG bilar där du själv kan nollställa servicen , kan jag tillägga.

Premis
2011-06-16, 00:54
Skrev det i inlägg nr 9 , nu är det dessutom bekräftat. ;-)

Gäller alla VAG bilar där du själv kan nollställa servicen , kan jag tillägga.

Hehe, nåt mer man kan prova? ;)

GTIMKV
2011-06-16, 13:02
Utdrag instruktionsboken

Nollställa serviceintervallindikeringen:

Håll knappen "0,0" intryckt när tändningen är avstängd.
Slå på tändningen. Serviceintervallindikeringen är i reset-läge.
Släpp knappen "0,0" och tryck in knappen "m" för tiduret inom 20 sekunder en gång kort. Efter ett litet tag återgår displayen till normalläget.

Observera:

Om du nollställer serviceintervallindikeringen själv är serviceintervallet 15 000km eller ett år. Serviceintervallet beräknas inte individuellt.


Så "Läsa servicemeddelande" och "nollställa serviceintervallindikatorn" är lite olika.

Premis: Nollställde du din genom att följa instruktionerna "läsa servicemeddelande" eller missförstod jag ditt svar kanske.

Hur som, nu borde de flesta med en VW 04-08 kunna nollställa och läsa sina servicar.

- Postar även detta till FAQ så kan ni välja hur ni vill göra om det skall upp eller inte =D


EDIT: I min instruktionsbok hittar ni denna information under Häfte 3.1 Handhavande Sidan 11-12.

Premis
2011-06-16, 13:33
Utdrag instruktionsboken

Nollställa serviceintervallindikeringen:

Håll knappen "0,0" intryckt när tändningen är avstängd.
Slå på tändningen. Serviceintervallindikeringen är i reset-läge.
Släpp knappen "0,0" och tryck in knappen "m" för tiduret inom 20 sekunder en gång kort. Efter ett litet tag återgår displayen till normalläget.

Observera:

Om du nollställer serviceintervallindikeringen själv är serviceintervallet 15 000km eller ett år. Serviceintervallet beräknas inte individuellt.


Så "Läsa servicemeddelande" och "nollställa serviceintervallindikatorn" är lite olika.

Premis: Nollställde du din genom att följa instruktionerna "läsa servicemeddelande" eller missförstod jag ditt svar kanske.

Hur som, nu borde de flesta med en VW 04-08 kunna nollställa och läsa sina servicar.

- Postar även detta till FAQ så kan ni välja hur ni vill göra om det skall upp eller inte =D


EDIT: I min instruktionsbok hittar ni denna information under Häfte 3.1 Handhavande Sidan 11-12.

Jag tänkte "läsa" servicemeddelande. Höll inne "0,0" och drog på tändningen. Då kom det upp "Service now!" (jag servade för 400 mil sedan). Jag tryckte inte på "m" utan stängde bara av tändningen och startade upp igen. Så jag vet inte exakt vad jag gjorde faktiskt eller vad resultatet blev. Ingen vidare lättförstådd funktion hur som helst. Antingen ställde jag om den till 1500/1år eller så ligger den kvar med variabelt intervall.

hoganb
2011-06-16, 16:54
Bra grejjer! Förstår dock inte att det ska vara så svårt för vissa VW-ägare att öppna instruktionsboken själva när de får problem?! Evil E: Är detta en nödvändig kommentar??

Evil E
2011-06-17, 00:19
Evil E: Är detta en nödvändig kommentar??

Yupp, vem kollar inte i manualen där allt ändå står flr den specifika modellen!?