handdator

Visa fullständig version : Ok, trim sliter på bilen, vad är viktigast att hålla koll på och ev. byta vid trim?



Evil E
2011-06-10, 11:05
Har läänge gått och funderat på lättare trim till Golf R'en, då främst mjukvara och avgas.

Eftersom jag vet att det sliter mer på bilen har jag varit lite tveksam till det hela, men nu närmat mig beslutet att faktiskt göra slag i saken och peta i mod, men skulle gärna vilja höra från de mer erfarna vad jag bör hålla extra koll på, vad som eventuellt bör bytas ut eller kompletteras!?

Har en 2011 med DSG, så nått jag direkt känner kanske vore bra att komplettera är en starkare koppling till DSG'n, eller är detta nått man kan roa sig med när orig. börjar faila?

Ser fram emot all feedback! / E

Falcor
2011-06-10, 12:28
Börja med att byta olja och filter oftare, säg var 1000:e mil eller varje gång du byter till sommar eller vinterdäck (beroende på hur mycket du kör per år)

Evil E
2011-06-10, 12:34
Mhmm, bra, enkla tips.. Thnx!

itouch
2011-06-10, 14:41
Du behöver inte röra dsgn, med endast programvara och avgas så hamnar du inom goda marginaler, oroa dig inte i den fronten och lägg inga pengar på eftermarknadskopplingar som idag bara är överhypat och inte håller så mycket bättre än original.

Evil E
2011-06-10, 16:41
Ahh, känns ju redan lite mer safe! tack för svar! :-) Ska bli riktigt kul med några fler dragvilliga under huven! :-D

silam
2011-06-10, 16:48
Bra tråd, inne på samma linje.
Frågan är lite vad som är bäst för driftsäkerheten, bara mjukvara eller även kompletera med bränslepump och downpipe...

/N

Evil E
2011-06-10, 16:59
Bra tråd, inne på samma linje.
Frågan är lite vad som är bäst för driftsäkerheten, bara mjukvara eller även kompletera med bränslepump och downpipe...

/N

Hmm, intressant att du säger just det, nått jag tänkt på är om man byter bränslepump, vad händer då med förbrukningen? (att nämna är att jag är en gasglad filur, som redan nu ligger högt)

itouch
2011-06-10, 17:05
Hmm, intressant att du säger just det, nått jag tänkt på är om man byter bränslepump, vad händer då med förbrukningen? (att nämna är att jag är en gasglad filur, som redan nu ligger högt)

Bilen drar inte mer av att bara byta bränslepump utan flödar bättre om bilen trimmas rejält och behöver mer bränsle än vad original orkar leverera. Bränslepumpen är bra redan original, bör överväga byte endast om du siktar högre än 330hk

Evil E
2011-06-10, 17:14
MHMM, so you say.... Har just undrat om ny soppapump alone ger ≈ +10 extra häst som det står hos Sterman på deras steg 1.5?

Synd man inte är mångmiljonär så att man skulle kunna smiska i bilen hur många pållar som helst utan att behöva oroa sig för konsekvenserna!

jonis
2011-06-10, 17:28
Som ovan. Finns ingen anledning att uppgradera pumpen om du inte ska över 325-330 hp.
(om man inte kör ett bränsletörstigt program...)

Det är snarare risk att motorn går sönder om man gör det.

Dunis
2011-06-10, 18:57
Mycket intressant tråd är själv inne på att trimma min bil, dock till våren när garantin gått ut (haft den i 2 år då).

Har precis, som trådskaparen varit tveksam till att trimma den då jag varit rädd att något ska gå sönder så småningom.

Vart har du tänkt att trimma bilen Evil E? Tycker det är väldigt svårt då det finns väldigt många och välja på och det är ju trots allt en viktig investering, trimmar man den hos någon som inte kan så mycket eller pressar bilen för hårt kan det ju bli väääldigt dyrt i längden.

Evil E
2011-06-10, 19:28
Vart har du tänkt att trimma bilen Evil E? .

Ärligt alltså, det finns ett antal firmor i detta avlånga land som är seriösa och SAMTLIGA dessa firmor ha fått en sjö med ros och ett hav med ris (såklart då de som är missnöjda oftast hörs och syns mest) alla har de sina anhängare och motståndare. Detta underlättar ju inte direkt valet, men jag har (nog) valt V-Tech, dels för att de ligger nära och jag på så sätt kan få bra support om nått skulle strula och dels för att jag hört gott om dem i det avseende att de bryr sig om långsiktigt trim (dvs att bilen ska hålla för effekten bl.a. genom att inte skruva upp vridet för högt för DSG'n).

Med detta sagt så vet jag inte om ja hjälpt dig så mycket, men de är mina tankar kring det hela iafl....

Kim
2011-06-10, 22:31
Bra tråd, inne på samma linje.
Frågan är lite vad som är bäst för driftsäkerheten, bara mjukvara eller även kompletera med bränslepump och downpipe...

/N

Vad som är bäst för driftsäkerheten! Mera hästar eller ännu mera hästar.
Tänker man på driftsäkerheten, kör orginal.
Kör du trimmat oavsett trimmnings grad så är det större chans att det går sönder, så är det . Mer hästar /liter motor volym, större påfrestning på motorn.

bcr
2011-06-10, 23:23
Trim i form av lättare omprogrammering sliter inte nämnvärt mer på motorn än original. Det är ju bara vid belastning dvs vid radikalt mer gaspådrag som motorn utsätts för påfrestningar. 90% av tider kör man oftast i lugnt tempo eller med farthållare och då är påfrestningarna detsamma som vid original setup.
Moderna motorer har ganska bra marginaler vad gäller värme och materialutmattning så det krävs ganska omfattande trim för att det ska uppstå skador.
Kommer man att köra hårt så ska man byta avgassystem som sänker mottryck och därmed den extra värme som kan uppstå .

Satsar man på trim från en beprövad leverantör så är riskena små.
Jag åker själv med BSR Steg 2 till mig GTI VI och är väldigt nöjd.
/Håkan

kim_gulle
2011-06-10, 23:27
Kort och gott så skulle jag vilja säga att om du uppgraderar mjukvara så ska du förbättra motorns andning. Insug och avgas. Detta medför mindre slitage eftersom motorn får slita mindre för att andas. :)

Dunis
2011-06-11, 00:01
Ärligt alltså, det finns ett antal firmor i detta avlånga land som är seriösa och SAMTLIGA dessa firmor ha fått en sjö med ros och ett hav med ris (såklart då de som är missnöjda oftast hörs och syns mest) alla har de sina anhängare och motståndare. Detta underlättar ju inte direkt valet, men jag har (nog) valt V-Tech, dels för att de ligger nära och jag på så sätt kan få bra support om nått skulle strula och dels för att jag hört gott om dem i det avseende att de bryr sig om långsiktigt trim (dvs att bilen ska hålla för effekten bl.a. genom att inte skruva upp vridet för högt för DSG'n).

Med detta sagt så vet jag inte om ja hjälpt dig så mycket, men de är mina tankar kring det hela iafl....

Jo, det är en hel jungel det där.. V-tech har jag hört lite om tidigare men deras hemsida är ju nere och har varit nere ett tag nu så kan ju inte läsa så mycket om dom. Gör dom mjukvaran/chiptrimet/mappningen själva här i Sverige eller köper dom den från ett annat företag?
Finns ju återförsäljare av Hohenester Sport och GIAC i Sverige, båda dom verkar ju väldigt bra också.

Peter-C
2011-06-11, 00:09
Som tidigare sagts - Trimmet i sig sliter ingenting extra utan det är ju hur den används som ger slitage. Om du en och annan gång utnyttjar det till max så gör det varken till eller ifrån tror jag. Ligger du och maxbelastar löpande ökar slitaget.

Förbättrad andning minskar värmeutveckling samt mottryck vilket minskar slitaget. Dock så innebär det ökad effekt samt ökat lagertryck (även i transmissionen) men det är ju konsekvensen av hela operationen.

Nöjesfaktorn får vi inte glömma. Därför lägger jag en röst för din trimnings plan ;-) Helrätt objekt för trim!

Det finns ett rikligt antal trådar i ämnet på forumet
/Peter

Evil E
2011-06-11, 00:51
Ligger du och maxbelastar löpande ökar slitaget.

Förbättrad andning minskar värmeutveckling samt mottryck vilket minskar slitaget. Dock så innebär det ökad effekt samt ökat lagertryck (även i transmissionen) men det är ju konsekvensen av hela operationen.


Tack för feedback...

När du säger förbättrad andning, menar du både in och ut? Har för mig att orig. luftfiltret räcker gott och väl en bra bit upp i registret? Har ingen lust att gegga runt med oljefilter och förstöra LMM bara för att jag inte vet exakt vad jag syssla med (nej, hur mycket jag än skulle önska det så kan jag inte och har jag inte möjlighet att meka).

Gällande "utluften" dvs avgas, hur pass omfattande bör den vara? Har en latent liggande plan på ett Milltek catback, känns lite overkill att byta hela systemet med cat och allt, tänkte egentligen köra trimmet först, men kanske är en god idé att kombinera båda på en gång....

Peter-C
2011-06-11, 09:47
Tack för feedback...

När du säger förbättrad andning, menar du både in och ut? Har för mig att orig. luftfiltret räcker gott och väl en bra bit upp i registret? Har ingen lust att gegga runt med oljefilter och förstöra LMM bara för att jag inte vet exakt vad jag syssla med (nej, hur mycket jag än skulle önska det så kan jag inte och har jag inte möjlighet att meka).

Gällande "utluften" dvs avgas, hur pass omfattande bör den vara? Har en latent liggande plan på ett Milltek catback, känns lite overkill att byta hela systemet med cat och allt, tänkte egentligen köra trimmet först, men kanske är en god idé att kombinera båda på en gång....

Jag har kört med bomullsfilter + olja samt växlat till standard på min GTI och försökt känna om det är någon skillnad - troligen marginell om det bara är fråga om chip. Ökar du utflödet typ downpipe + cat + catback (vilket primärt minskar värmeutvecklingen) då kanske skillnaden blir tydligare.

Det där med at LMM tar skada - Den risken kan man väl ta. Blaska inte på för mycket olja så ska det nog gå bra. Vet ej om det är oljepartiklarna eller bomulls fiber som skadar LMM....
För länge länge sedan bytade jag en LMM på VAG till vår Passat (steg3), tror det kostade c:a 2000:- inkl. jobb på den tiden, 6-7 år sedan. Dvs ingen förmögenhet.

/Peter

silam
2011-06-11, 13:18
Spontant kan man ju undra hur det kan skilja sig så mycket i effektsiffror från ett mjukvaru trim till ett annat, visst att någon är lite duktigare än en annan på att optimera mappningne men ~85nm i skillnad mellan BSR och v-tech låter konstigt?
Då undrar man ju om någon tullar på marginalerna eller om den andra inte kan sin sak?
Iof har BSR exakt samma siffror för varende modell med den motorn så det känns som dom kanske återanvänder samma bänkresultat...

/N

anri52
2011-06-11, 13:29
Org insuget duger långt, flödet är mer än tillräckligt för effekter upp emot 330-350 hk , enbart catback är bortkasstade pengar enligt mig
(om det inte är för ljudets skull) Satsa hellre på en 3" downpipe med racekat om man nu vill uppgradera någon hårdvara,
Enbart omprogramering duger långt!! När det gäller företag så citerar jag vad som sagts om en kunds bil

Saras AeroPlus: Ja Serkans går fint, vi har ändå skruvat av lite lite för att försöka få DSG att håla hela sommaren! Serkan är väl medveten om risken och valde ändå att trimma vidare! Nu är han nära gränsen men jag tror det kommer håla ett tag, men tror det gör man i kyrkan och ditt går jag aldrig! Så vi får se helt enkelt! Så länge man förklarar för kunden vad som gäller vilket jag känner att vi gjort gång på gång för Serkan! Ciao!

Det jag vill få ut av det här ÄR tänk efter innan ni trimmar, visst denna bil (gti 30 edi) likadan motor som Ren är grymt snabb
men hur kul är det att ha en bil där marginalerna är obefintliga? Att va snabbast är riktigt roligt för många men inte till vilket pris
som helst hoppas jag. Sist men inte minst välj ett företag med bra support!!

Evil E
2011-06-11, 14:23
Sist men inte minst välj ett företag med bra support!!

Lite åt det hållet jag själv tänkt, vilka anser du ha bra support?

itouch
2011-06-11, 14:55
Spontant kan man ju undra hur det kan skilja sig så mycket i effektsiffror från ett mjukvaru trim till ett annat, visst att någon är lite duktigare än en annan på att optimera mappningne men ~85nm i skillnad mellan BSR och v-tech låter konstigt?
Då undrar man ju om någon tullar på marginalerna eller om den andra inte kan sin sak?
Iof har BSR exakt samma siffror för varende modell med den motorn så det känns som dom kanske återanvänder samma bänkresultat...

/N

Det beror mycket på vilken utrustning effekten mäts på också, kan skilja en hel del från märke till märke, vissa ger lite glädjesiffror tyvärr. Bsr simulerar sina effektresultat på hemsidan ser det ut som, vilket oftast inte blir så exakt.

Särås
2011-06-11, 18:32
Rian: Angående Serkans bil så har kunden som sagt bett om att marginalerna skulle minskas då Serkan själv planerar att byta DSG så fort den går sönder!
Så vi har medvetet trimmat hans bil med en lägre marginal för att DSG ska hålla!
Hur vida det håller hela sommaren eller inte vet varken vi eller Serkan men troligen kommer Serkan att byta DSG oavsett hur det går till nästa sommar!
Dock så klarar DSG i Golf R mer har det visat sig än vad Golf 30 Edition DSG klarat i vrid i dom tester vi gjort.

Särås
2011-06-11, 18:33
Som ovan. Finns ingen anledning att uppgradera pumpen om du inte ska över 325-330 hp.
(om man inte kör ett bränsletörstigt program...)

Det är snarare risk att motorn går sönder om man gör det.

Att använda bränsle systemet längre än det klarar av egentligen för att man ska snåla och inte byta högtryckspump låter i mina öron som en mindre bra idé.
Och där om något är väll en risk för att motorn ska gå sönder?

Särås
2011-06-11, 18:37
MHMM, so you say.... Har just undrat om ny soppapump alone ger ≈ +10 extra häst som det står hos Sterman på deras steg 1.5?

Synd man inte är mångmiljonär så att man skulle kunna smiska i bilen hur många pållar som helst utan att behöva oroa sig för konsekvenserna!

Hej!
Bara pumpen själv ger inte någon effekt skillnad på en original bil, däremot så skiljer det på mjukvara mellan steg 1 och steg 1,5 där vi tillgodoser den ökade mängden bränsle som finns att tillgå.

För övrigt så är det som andra har skrivit i tråden så att själva Cat-Back delen inte ger nämnvärt med effekt om ens någon effekt alls.
Det är först efter byte av mjukvara, pump, downpipe som man behöver den delen, dock så är man ute efter utseende och lite ljud är det inte en dum uppgradering!

jonis
2011-06-11, 22:02
Jo, det är en hel jungel det där.. V-tech har jag hört lite om tidigare men deras hemsida är ju nere och har varit nere ett tag nu så kan ju inte läsa så mycket om dom. Gör dom mjukvaran/chiptrimet/mappningen själva här i Sverige eller köper dom den från ett annat företag?
Finns ju återförsäljare av Hohenester Sport och GIAC i Sverige, båda dom verkar ju väldigt bra också.

Vi gör all VAG mjukvara i Sverige själva i Södertälje.

DPC
2011-06-11, 22:04
Att använda bränsle systemet längre än det klarar av egentligen för att man ska snåla och inte byta högtryckspump låter i mina öron som en mindre bra idé.
Och där om något är väll en risk för att motorn ska gå sönder?

Hur mycket klarar originalpump i effekt? Du hävdar alltså att det är mindre än ca 325 hk?

jonis
2011-06-11, 22:08
Spontant kan man ju undra hur det kan skilja sig så mycket i effektsiffror från ett mjukvaru trim till ett annat, visst att någon är lite duktigare än en annan på att optimera mappningne men ~85nm i skillnad mellan BSR och v-tech låter konstigt?
Då undrar man ju om någon tullar på marginalerna eller om den andra inte kan sin sak?
Iof har BSR exakt samma siffror för varende modell med den motorn så det känns som dom kanske återanvänder samma bänkresultat...

/N

Vi erbjuder 2 olika trimsteg,
Det ena för dom som vill ha ett vanligt steg 1 trim, rätt likt bsr och andra.
Det andra är till för dom som vill ha mer , självklart sliter det programmet mer än det första vid hård körning.
Det är dock ett val man gör som kund.

Man ska veta att bilens styrsystem har flera skyddsfunktioner som gör att man kan ta ut en hög effekt.
Börjar bilen gå för varmt minskar den turbo trycket samt backar tändningen för att skydda bilen.

Det är därför man får en stabilare/högre effekt när man byter till ex sportavgas mm.

Dom flesta av våra kunder behöver dock inte så stabil effekt då den mesta körningen är på normala vägar.

jonis
2011-06-11, 22:20
Att använda bränsle systemet längre än det klarar av egentligen för att man ska snåla och inte byta högtryckspump låter i mina öron som en mindre bra idé.
Och där om något är väll en risk för att motorn ska gå sönder?

Självklart är det så, samtidigt ska man inte byta delar som inte behövs bytas.

Du kan inte jämföra våra program med Dina / Giacs.
USA tuners tänker oftast inte likadant som i EU.
Ur golf R tar vi ut 322 hp med org pumpen.

Soppatrycket ligger stabilt över hela registret.
Samma pump sitter i GTI TFSI samt S3 mm

Har man dock en äldre TFSI motor som gått långa mil kan pumpen vara sliten då det är en "kolv" pump.
Då kan det finnas anledning att BYTA pump

jonis
2011-06-11, 22:23
Hur mycket klarar originalpump i effekt? Du hävdar alltså att det är mindre än ca 325 hk?

Mr Kommissarie, det beror på hur mycket den måste pumpa...

jonis
2011-06-11, 22:38
Det kanske var ett lite drygt svar..
Men visst är pumpen och spridarna begränsade av mängden.

Nu kommer vi in på ett ämne som vi kan diskutera rätt hårt utan att säga att nån har rätt eller fel..

Det handlar i grunden om vilken tändning och vilken Lambda man lägger sig på.
Eftersom särås är här som blandar jag in GIAC i det hela.
Detta är inte ett påhopp mot dem utan det är det dom tycker är rätt väg.

(exempel baserat på S3 TFSI motorn, gäller inte för alla motorer)
När giac gör ett program till TFSI motorn ökar dom lambdan från 0,75 till 0,72 på maxlast.
Dom ökar samtidigt tändningen rätt mycket. Den ökade tändningen ger mer värme.
Tanken med den ökade bränslemängden är att ska kyla motorn.

Enligt dom flesta eu tuners är detta fel sätt att tänka, dessutom ökar förbrukningen.
Som referensmaterial kan ni titta på denna film vid 3.30 min:
http://www.innovatemotorsports.com/video/moto_0002/sniffer_content.html

VI(v-tech)BSR, MTM, Oettinger mfl , minskar soppan , Vi (V-tech) till ca 0,83 och backar tändningen något.
=Mer effekt och mindre förbrukning.

Sen kanske både sätten är rätt, var och en får välja vilken väg dom vill gå.

Kör man på en väldigt rik soppa blandning måste man byta pump rätt fort.

jonis
2011-06-11, 22:48
Org insuget duger långt, flödet är mer än tillräckligt för effekter upp emot 330-350 hk , enbart catback är bortkasstade pengar enligt mig
(om det inte är för ljudets skull) Satsa hellre på en 3" downpipe med racekat om man nu vill uppgradera någon hårdvara,
Enbart omprogramering duger långt!! När det gäller företag så citerar jag vad som sagts om en kunds bil

Saras AeroPlus: Ja Serkans går fint, vi har ändå skruvat av lite lite för att försöka få DSG att håla hela sommaren! Serkan är väl medveten om risken och valde ändå att trimma vidare! Nu är han nära gränsen men jag tror det kommer håla ett tag, men tror det gör man i kyrkan och ditt går jag aldrig! Så vi får se helt enkelt! Så länge man förklarar för kunden vad som gäller vilket jag känner att vi gjort gång på gång för Serkan! Ciao!

Det jag vill få ut av det här ÄR tänk efter innan ni trimmar, visst denna bil (gti 30 edi) likadan motor som Ren är grymt snabb
men hur kul är det att ha en bil där marginalerna är obefintliga? Att va snabbast är riktigt roligt för många men inte till vilket pris
som helst hoppas jag. Sist men inte minst välj ett företag med bra support!!

Som Anri skriver.
Fundera på vad målet med trimningen är.

Ska du bara köra lite "hårt" med lite omkörningar på landsväg/motorväg duger en programvara långt.

Ska du pressa bana/event bör du byta betydligt mer, avgas , IC mm mm.
Då börjar det kosta pengar och slitaget ökar dramatiskt.

1, Mappning för ditt endamål.
2, avgas hela vägen från turbon, Alt bara downpipe.

Oljebyte max 1000 mil, se till att nivån aldrig går under häften på stickan.
Detta för att bla soppapumpen smörjs av motoroljan och den sitter högst upp på motorn

Köp en catch can för främre vehusvent, detta hindar att olja går in i insuget och sätter sig på insugventilerna.

På våra bilar passerar inget bränsle ventilerna, bara luft. Detta gör att ventilerna byggs på av koks.
Detta går att göra rent manuellt men kan vara bra att åtgärda tidigt.
Byggs det upp för mycket koks kan man få misständningar samt bilen backar tändningen = sämre effekt.

bcr
2011-06-11, 23:03
Ska du byta downpipe/cat så se upp med vad du väljer för fabrikat.
Du riskerar annars att bli tokig på divese felmeddelanden från givaren på lambdasonden, kolla så att resp. trimfirma kan garantera att det inte blir problem med detta.
Vad gäller olika effektsiffror så tror jag BSR är ganska konservativa med sina siffror vilket är bättre än det omvända. Jag bromsade nyligen min GTI VI med BSR Steg 2 och landade på 255 hk.
/Håkan

jonis
2011-06-11, 23:07
Ska du byta downpipe/cat så se upp med vad du väljer för fabrikat.
Du riskerar annars att bli tokig på divese felmeddelanden från givaren på lambdasonden, kolla så att resp. trimfirma kan garantera att det inte blir problem med detta.
Vad gäller olika effektsiffror så tror jag BSR är ganska konservativa med sina siffror vilket är bättre än det omvända. Jag bromsade nyligen min GTI VI med BSR Steg 2 och landade på 255 hk.
/Håkan

Dessa felkoder beror på att katten renar för dåligt i vissa lägen ex när den är nystartad mm
Org sitter där 2 st kattar, 1 direkt efter turbon och en till en bit ner.

Vissa trimföretag kan dock stänga av denna felfunktion (V-tech mfl)

Haugeman
2011-06-11, 23:14
Bromsade min mkIV i dag här på bugrun till 177 hk 256N, BSR steg 2 på den som dom påstår skall ge 194 hk

anri52
2011-06-12, 00:12
Ren å skär fakta Jonis, tummen upp...inte massa trams om vem som är snabbast hit eller dit..riktigt givande å läsa dina inlägg

anri52
2011-06-12, 00:19
Evil E>>Det är ju upp till var och en att bedöma...Men kollar man på olika forum så är det många som är nöjda med Vtech och dess support..

itouch
2011-06-12, 00:55
Bromsade min mkIV i dag här på bugrun till 177 hk 256N, BSR steg 2 på den som dom påstår skall ge 194 hk

Många faktorer spelar ju in, tex vilken drivlineförlust bsr respektive de på bugrun använder sig av, olika rullar m.m.

Evil E
2011-06-12, 00:59
Vad gäller olika effektsiffror så tror jag BSR är ganska konservativa med sina siffror vilket är bättre än det omvända.

Faktum är att jag är av en annan åsikt i detta fallet då jag hellre vill ha de sanna siffrorna. Får man mer än de utsatta siffrorna riskerar man ju ett större slitage än man kanske räknat med från början beroende på körstil etc.

itouch
2011-06-12, 01:05
Faktum är att jag är av en annan åsikt i detta fallet då jag hellre vill ha de sanna siffrorna. Får man mer än de utsatta siffrorna riskerar man ju ett större slitage än man kanske räknat med från början beroende på körstil etc.

Strirra dig inte blind på %-slitage hit och dit, tar du två motorer på 300hk och 330hk och river efter 2 år så går det nog inte se skillnad i slitage på de, snarare, om skillnad finns så är det för att ena ägaren inte använt sitt sunda förnuft och gasat med kall motor, kört svep efter svep heta sommardagar m.m

DPC
2011-06-12, 08:43
Mr Kommissarie, det beror på hur mycket den måste pumpa...

Min quote var till Särås och syftade till att ifrågasätta hans ifrågasättande av er åsikt gällande när man behöver uppgradera pump, dvs jag stod upp för dig... Jag förstår också att svaret på frågan inte är en siffra.

Bra tråd hur som helst och roligt att du delar med dig av din kunskap i ämnet.

DPC
2011-06-12, 09:05
För att sammanfatta det som sagts: Giac anrikar mer och avancerar tändningen, övriga firmor anrikar t o m mindre än original och retarderar istället tändningen. Detta borde innebära att Giac ligger närmare knackgränsen (farligt) men klarar avgastempen och vice versa för övriga? Alla tillverkare av ottoturbomotorer idag strävar efter att anrika så lite som möjligt då åtgärden endast syftar till att hålla ned avgastemperatur och klara samlaren plus turbo (reaktionen mot att skapa CO2 går långsammare och en större andel CO skapas istället och mindre värme utvecklas), men det kostar bränsle som inte ger annat mervärde. Ett exempel på tillverkare som historiskt trott på avancerad tändning och mycket anrikning är Saab (lambda <0,7 på fullast original). Att köra närmare lamdba 1 på fullast är önskvärt men ställer höga krav på hårdvara, förbränningssystem och funktionalitet. Som ett exempel har Audi RS4 B6 avgastempgivare för att kunna köra så magert som möjligt på fullast.

Jag undrar hur de trimfirmor som minskar anrikningen klarar avgastemperaturen? Hur påverkar retarderad tändning (förutom att skapa knackmarginal)?

jonis
2011-06-12, 10:40
Min quote var till Särås och syftade till att ifrågasätta hans ifrågasättande av er åsikt gällande när man behöver uppgradera pump, dvs jag stod upp för dig... Jag förstår också att svaret på frågan inte är en siffra.

Bra tråd hur som helst och roligt att du delar med dig av din kunskap i ämnet.

Mitt svar var lite på skämt, jag ser gärna att fler delar med sig av sin åsikt i frågan.

DPC
2011-06-12, 11:26
Mitt svar var lite på skämt, jag ser gärna att fler delar med sig av sin åsikt i frågan.

Vad säger du om min fråga rörande minskad anrikning vs avgastemp?

Jag gick i tron att det generella receptet vid tuning är: justerat laddryck (ökat), samma eller sänkt lambda (oförändrad eller ökad anrikning) och retarderad tändning (för att klara knack med ökad bränslemängd).

jonis
2011-06-12, 12:12
Vad säger du om min fråga rörande minskad anrikning vs avgastemp?

Jag gick i tron att det generella receptet vid tuning är: justerat laddryck (ökat), samma eller sänkt lambda (oförändrad eller ökad anrikning) och retarderad tändning (för att klara knack med ökad bränslemängd).

Vi backar tändningen för att få mindre risk för knack samt lägre avgastemp.
Vi minskar bränslemängden , dock inte så mycket att det är något risk för motorn.
Det sitter avgastemp sensor samt insugssensor.
Vi ändrar inte skyddsfunktionerna, om temperaturerna blir för höga kommer bilen automatisk anrika mer, samt backa tändningen ytterligare.
Bilen kan automatiskt backa 12 grader, efter det kommer motorlampan att börja blinka för att indikera misständningar.

Bilens styrsystem är så pass avancerat att man kan ta ur en hög effekt och samtidigt ha drift säkerheten kvar.


Kom gärna förbi nån dag så kan jag visa lite hur programmet fungerar.

mvh

DPC
2011-06-12, 19:12
Mycket intressant, tack för info! Jag kommer gärna förbi för en demo.

sgt_nelson
2011-06-13, 19:38
Bänkade min GTI ED30 med 3"downpipe, racekatt och v-tech programvara på bugrun med detta resultat i motorn: 300,6HK och 447NM. riktigt nöjd!

DPC
2011-06-13, 20:11
Vad uppskattades transmissionsförlusterna till?

sgt_nelson
2011-06-17, 08:47
ca:267häst på hjulen, kommer inte ihåg vridet just nu men kan kolla om de är intressant.

DPC
2011-06-17, 18:28
Ok, ungefär 11 % förlust, ganska rimlig siffra för FWD.

Evil E
2011-06-17, 21:34
Ok, ungefär 11 % förlust, ganska rimlig siffra för FWD.

Vilken förlust räknar man på på en AWD?... ungefär...

DPC
2011-06-18, 09:17
I samma storleksordning. En schablon som ofta stämmer någorlunda oavsett drivning är ca 10 % förlust.

Clintan_86
2011-06-18, 12:34
Bänkade min Ed.30 på bugrun, programvara från Giac, avgas+racekat+downpipe, autotechs bränslepump,öppet filter, s3 ic, flaschad dsg-låda.
Resultatet blev:
301,8 hk och 387 nm i motorn.
253,5 hk och 355 nm på hjulen.

DPC
2011-06-18, 13:23
Effekt på hjulen eller omräknat till motorn?

Clintan_86
2011-06-18, 13:52
Effekt på hjulen eller omräknat till motorn?



Effekt i mortorn, ska uppdatera de inlägget så de blir lättare att förstå :)

anri52
2011-06-18, 17:01
Hoppas du är nöjd med hur bilen går Clintan, för när man ser bänksiffrorna skulle jag känna mig lite besviken,
med endast programvara samt avgas fick sgt_nelson i stort sett samma bänkresultat,..varför ska man byta insug, bränslepump
å ic när effekten ändå är runt 300 hk. OK ic kan jag förstå om man kör bana osv men annars

Clintan_86
2011-06-18, 18:06
Hoppas du är nöjd med hur bilen går Clintan, för när man ser bänksiffrorna skulle jag känna mig lite besviken,
med endast programvara samt avgas fick sgt_nelson i stort sett samma bänkresultat,..varför ska man byta insug, bränslepump
å ic när effekten ändå är runt 300 hk. OK ic kan jag förstå om man kör bana osv men annars

Visst är jag kanonnöjd med vad bilen presterar så jag stirrar mig inte blind på siffrorna, men visst hade man hoppats på aningen mer.
Slänger upp en liten mätarfilm så får ni ett litet hum om vad bilen presterar..
http://www.youtube.com/watch?v=EI140ovGsjI

DPC
2011-06-18, 21:16
16 % förlust från hjulen till motorn är orimligt. Var det massor av slip?

Men, huvudsaken du är nöjd! Likväl så ifrågasätter jag skillnaden mellan uppmätt hjul och beräknad motoreffekt.

jonis
2011-06-18, 23:23
golf gti 2005 dsg acceleration i nån liknande intervall.

VTECH trimmad
http://www.youtube.com/watch?v=U-jcx66CC3s

AeroPlus
2011-10-16, 21:23
. Sist men inte minst välj ett företag med bra support!!

Det är väl bästa att använda sig av ett trimföretag som lägger massor med tid på att få ett program som är bra så att man slipper support sen ?

Exempel
Företag 1 har jäkla bra support hjälper dig gärna men allt strular,oavsett hur mycket tid dom lägger ner och försöker hjälpa så går det inte,dom lyckas helt enkelt inte.
Företag 2 har mindre bra support men mjukvara som sitter i bilen funkar kalas,
Vem använder du dig av då ?
Jag skulle använda mig av företag 2,jag behöver inga kompisar,betalar så vill jag ha mjukvara fritt och som är säkert och snällare mot bilen..

Så behöver det inte vara men oftast är det :)

Mvh

Quattro_mannen
2011-10-19, 20:37
Revo börjar få fart på R Golfen :)

http://www.youtube.com/watch?v=8iO9A1D_niQ&feature=share

GTI30EDITION
2011-10-20, 09:56
Det är väl bästa att använda sig av ett trimföretag som lägger massor med tid på att få ett program som är bra så att man slipper support sen ?

Exempel
Företag 1 har jäkla bra support hjälper dig gärna men allt strular,oavsett hur mycket tid dom lägger ner och försöker hjälpa så går det inte,dom lyckas helt enkelt inte.
Företag 2 har mindre bra support men mjukvara som sitter i bilen funkar kalas,
Vem använder du dig av då ?
Jag skulle använda mig av företag 2,jag behöver inga kompisar,betalar så vill jag ha mjukvara fritt och som är säkert och snällare mot bilen..

Så behöver det inte vara men oftast är det :)

Mvh

Jag skulle nog helst vilja att man har både en bra support/ kontakt och en problemfri bil. Det är väl
inget fel att ha en bra kontakt med företaget som man väljer att åka och optimera sin bil hos?
Man kanskte tex vill åka och få en effekt mätning gjord på sin bil, det kanhandla om att bli
inbjuden till olika evenemang av företaget osv. Det är nog dumt att måla allt svart - vitt.

Mvh