handdator

Visa fullständig version : Problem med 16v kr motorn,dör vid tomgång.



Scirocco_turbo
2011-06-08, 20:00
Tja.

Har lite problem med en golf 16v kr som jag köpte för ett tag sedan.
Bilen startar fint men kan inte hålla sig på tomgång,man kan pumpa på gasen lite så håller den sig vid liv,dock hackar den. Men dör så fort man släpper gasen.
Går att köra med,men man får ha den på högre varv och där hugger den rätt bra.

Funkade felfritt tills för nån dag sen.

Startar inte när den blir varm,utan man får vänta tills den svalnar så får man liv i den.
Tomgångsmotorn är kollad och ok
Stiften och kablarna är kollade.

Funderade lite på Hallgivaren om den kan ställa till sånna här problem?

/ jonas

Dave the brave
2011-06-08, 20:32
Om hallgivaren är trasig går bilen inte alls. Går det att justera tomgången med hjälp av tomgångsskruven? Kolla över alla vakumslangar så de är hela, ryck lite försiktigt och bryt i dem för att se om du kan se något eller om motorgången ändras. Om slangarna runt insuget är hela bör du även kolla o-ringarna runt spridarna.

kim_gulle
2011-06-08, 21:10
Hade liknande fel på min KR. Bränslepumpen var kass. Pröva att mäta upp systemtrycket från pumpen, ska ligga kring 6-7 bar.

Scirocco_turbo
2011-06-08, 21:31
Tackar för svaren.

Ska testa å mäta upp trycket.
Vacumslangar,o-ringar är bytta. Går ej att justera med tomgångsskruven har samma fenomen ändå.

/ jonas

Golf-power
2011-06-08, 21:40
Tycker det låter som tomgångsmotorn (ventilen) hade själv problem med den på min
gamla gti. Gör rent den med ex bromsrengöring sedan kan du spruta lite 5:56 eller något
liknande så kanske den fungerar

Scirocco_turbo
2011-06-08, 21:42
Tomgångsmotorn funkar när jag kopplar in den i min scirocco så den är hel.

/ jonas

kim_gulle
2011-06-09, 11:38
Tycker det låter som tomgångsmotorn (ventilen) hade själv problem med den på min
gamla gti. Gör rent den med ex bromsrengöring sedan kan du spruta lite 5:56 eller något
liknande så kanske den fungerar

Då borde den ju inte gå som en påse nötter på gaspådrag tycker man.

Golf-power
2011-06-09, 16:08
Läste för dåligt får ändra mig Det låter som pumpen efter som den startar när den svalnat,
Så var även min samtidigt lät det ett högre surr från pumpen innan den blev för varm eller vad man ska säga och bilen la av. Fick bilen stå ett tag startade den igen. Bytte pump jag tror det fungerade för den gick så länge jag hade den kvar

kim_gulle
2011-06-09, 16:11
Läste för dåligt får ändra mig Det låter som pumpen efter som den startar när den svalnat,
Så var även min samtidigt lät det ett högre surr från pumpen innan den blev för varm eller vad man ska säga och bilen la av. Fick bilen stå ett tag startade den igen. Bytte pump jag tror det fungerade för den gick så länge jag hade den kvar

Fast i detta fall så startar inte bilen varm. :P

Scirocco_turbo
2011-06-09, 16:38
Ah då fixar jag en annan pump på skroten och testar med den. Bör ju vara kvickt avklarat.
// jonas

kim_gulle
2011-06-09, 18:34
Ah då fixar jag en annan pump på skroten och testar med den. Bör ju vara kvickt avklarat.
// jonas

Hoppas den är kry då. Man vet ju aldrig med pumpar som kan ha stått länge. :)