handdator

Visa fullständig version : Svetsa i rostfritt stål?



kim_gulle
2011-06-07, 21:37
Har en Supersprint extraktor som inte har någon Lambdasonds bung på slutet av utloppet och jag tänkte om nån visste vad som händer om man försöker svetsta fast en icke rostfri bung på detta rostfria rör?

Misstänker att det blir komplikationer och ska montera bungen på avgassystemet, men kul att veta, eller om det kanske rentav funkar?

Smurfen
2011-06-07, 21:40
Fungerar. Dock blir ju den delen inte rostfri.

Haugeman
2011-06-07, 21:54
funkar, men som smurfen sa den delen blir inte rostfri. finns specialpinnar med nickel tror jag det är som är gjorda speciellt för att svetsa syrafast och vanligt stål till syrafast. jag köpte ett paket på biltema som funka bra när jag svetsa slutröret på min. blir inte lika snyggt som riktig tig men det hamnar ju inte på nått synbart ställe i alla fall.

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MMA--och-TIG-tillbehor/Svetselektroder-rostfria-10-st/

kim_gulle
2011-06-07, 22:49
Så det funkar alltså? Trodde att det rostfria stålet kanske hade en annan sammansättning än vanligt stål vilket skulle göra det svårt att smälta ihop materialen. Tror det blir i avgassystemet iallafall dock. Har ingen större lust att riva ner grenröret. :P

Sn00k
2011-06-08, 00:45
inga problem alls att svetsa.. du borde egentligen använda P5 tillsats som är gjort just för blandskarv av 304/304L och diverse svarta legeringar..
MEN, vanlig 316L tillsats funkar prima.. svetsen blir riktigt stark, dock ganska hård och lite mer sprickbenägen än om rent material hade använts, men ingen fara i detta fall.
på lång sikt kan du få bekymmer med korrosion.. rost.. då även det rostfria runtikring den svarta biten kommer att bli icke-rostfritt och börja rosta.. du har lyckats av-ädla den rostfria extraktorn! ;)

kim_gulle
2011-06-08, 18:04
inga problem alls att svetsa.. du borde egentligen använda P5 tillsats som är gjort just för blandskarv av 304/304L och diverse svarta legeringar..
MEN, vanlig 316L tillsats funkar prima.. svetsen blir riktigt stark, dock ganska hård och lite mer sprickbenägen än om rent material hade använts, men ingen fara i detta fall.
på lång sikt kan du få bekymmer med korrosion.. rost.. då även det rostfria runtikring den svarta biten kommer att bli icke-rostfritt och börja rosta.. du har lyckats av-ädla den rostfria extraktorn! ;)

Haha, nice. Kanske blir att plocka ner den nedre delen av extraktorn iallafall då och svetsa på den. Beror lite på hur mycket plats det finns och hur jävligt det blir. :)

Smurfen
2011-06-09, 08:59
Varför inte skaffa en rostfri lambda mutter och svetsa fast med rostfria pinnar eller tråd.
Då är allt rostfritt som innan. bara det att du behöver stålborsta av svetsen efteråt oxå annars rostar det iallfall. Fast jävligt sakta.

Falcor
2011-06-09, 09:16
och använda en stålborste med rostfria borst annars så smittar du likt förbaskat ner det rostfria materialet.....

ypzilon
2011-06-09, 22:11
och använda en stålborste med rostfria borst annars så smittar du likt förbaskat ner det rostfria materialet.....

Men är inte den smittan väldigt begränsad?

Sn00k
2011-06-10, 00:59
sprider sig som en löpeld.. fast väldigt sakta.. ;)

kim_gulle
2011-06-10, 09:28
Tror jag svetsar i avgassystemet iallafall... :P

Fredriksson
2011-06-10, 11:00
lambdan får inte sitta för långt bak på systemet.. så dra i den i extraktorn.. gärna där alla rör går ihop till 1

kim_gulle
2011-06-10, 18:40
Det blev i grenröret iallafall även fast det förmoderligen kommer börja rosta som småningom. Men å andra sidan så är inte min supersprint ny heller. Hittade den för 800 spänn på skroten och nu har den faktiskt börjat rosta här och var. Sen fick inte sonden plats nån annanstans än just där i slutet av extraktorn heller för karossen var i vägen överallt annars.

Smurfen
2011-06-11, 09:27
Kalas...