handdator

Visa fullständig version : Felaktiga koder från VAG-Com



HRC
2011-06-06, 23:21
Jag har använt min VAG-Com/VCDS i några år nu på olika bilar och den har alltid fungerat felfritt. Brukar kolla igenom alla styrenheter lite då och då. Men så idag på VR6-Golfen blev det:

Address 01: Engine
Fault Found:

00268 - Solenoid Valve 6 (N93)

36-10 - Open Circuit - Intermittent

Readiness: N/A

Det är bara det att det här är en kod för automatlåda men jag har manuell så det finns inga solenoider någonstans i bilen (förutom i startmotorn), dessutom ska koden inte ligga under grupp 01 Engine. Det gick bra att ta bort koden och den kom inte tillbaka så jag antar att någon styrenhet bara blivit tillfälligt knäpp.

Ska man plötsligt inte kunna lita på resultatet från scanningen? Är det fler som fått underliga resultat likt ovan?

VWGolIV
2011-06-07, 00:38
Inget är 100 % tyvärr, sen beror det nog lite på programvaran man använder.
Om den uppdateras osv.

Själv har jag bara haft goda erfarenheter än så länge.

polomannen
2011-06-07, 21:11
Vilket version kör du med..???

HRC
2011-06-08, 03:03
Vilket version kör du med..???

Engelska 10.6.4 (verkar vara den senaste) jag nyligen laddat ner. Har en svensk, licensierad och ärligt köpt äkta Ross-Tech-adapter ska kanske tilläggas. Jag har tills helt nyligen alltid kört den svenska versionen av programmet och den har aldrig gett några knasiga felkoder, men det kan inte gärna bero på översättningen.

För varje ny release tillkommer det ju ny funktionalitet i det där programmet. Kanske är någon ny feature som orsakar buggar under vissa förhållanden? Det är inte alls ovanligt inom mjukvaruvärlden.

Ska faktiskt ta mig besväret att skriva till Ross-Tech om det hela. De kanske t.o.m. uppskattar att få reda på buggar...

VWGolIV
2011-06-10, 15:40
Jag har skickat dit när jag haft problem och de uppskattar att få reda på buggar osv.

Den svenska kör jag med och fungerar, har inte provat den senaste då jag väntar på uppdateringen till svenskan.