handdator

Visa fullständig version : Byta AC-kompressor(SD7V16) samt passar en från Passat till Golf?



macrus
2011-06-06, 20:20
Jo det är så att min AC-kompressor(SD7V16) lagt av och inte fungerar.
Är det någon som vet om AC-kompressorn(SD7V16) från en Passat 2.0i 94-96 passar rakt av på en Golf GTI -99?

Någon som bytt AC-kompressorna på sin Golf, var och försökte fylla på systemet men gick inte eftersom kompressorn var trasig så han tömde ur det istället så jag kan byta kompressorn själv.

Tacksam för svar.

Henrik.M
2011-06-06, 20:48
På vilket sätt ha ni konstaterat att den är trasig?

Cullberg
2011-06-06, 22:42
Vad brukar det vara för symtom när AC kompressorn rasar? Finns kanske att beställa ifrån USA annars?

Henrik.M
2011-06-06, 23:18
Vad brukar det vara för symtom när AC kompressorn rasar? Finns kanske att beställa ifrån USA annars?

Kortfatta ska jag säga att man BÖR veta vad man håller på med när man pillar AC , grejerna är inte direkt gratis och att på måfå beställa grejer ruinerar dig fort , steg 1 är att ta reda på vad som hänt , steg 2 att begränsa skadan och reparera.

Skär kompresson så sprutar den ut skit i resten av systemet och har du riktigt otur så rycker både kondensor och förångare (evaporator) i samma veva dock ganska sällsynt men har du oturen med dig så är det möjligt.
Torkfilter är garanterat kört & expansionsventil (ifall bilen har en, alla billar har inte det) om kompresson skärt ihop, dom komponenterna är det första som tar upp skiten & det byter man alltid i samband med ett kompressorras. (Om det görs "by the book").
Ungefär samma sak som att en kolv exploderar i motorn , det är SÄLLAN du bara behöver byta 1 kolv.......hänger du med var jag vill komma? , följdskadorna är dom skadorna som är dyrast.

Sen när ett AC system varit öppet är det inte bara att klappa ihop det igen , det ska provtryckas & vakumsugas innan man fyller det , har du haft ett kompressor ras eller något annat ras ex på ett torkfilter så det farit ut föremål i systemet , då ska systemet spolas ur innan det sätts ihop , provtryckas och vakumsugs.........annars är du på ruta 1 igen med ras som följd.

Nu är det ganska ovanligt att en kompressor bara generalrasar "bara sådär" , därav min fråga.
Golf 4:an har nämligen ett standarfel när det gäller deras kompressorer och det är att kabeln till magnetventilen går av kring skarven motor/låda = Magnetventilen slår inte till och kompresossorn står still.
Då kan man byta 1000 kompressorer utan att få det att fungera eftersom felet är så simplet som en trasig kabel till magnetventilen.

Man bör MAO veta vad man gör och vad man letar , nu var infon så britsfällig i frågeställarens fråga så just nu är det svårt att avgöra vad som är problemet.

Cullberg
2011-06-07, 08:37
Bra svar, jag har förstått att det är ett komplext system! Det jag undrade var egentligen hur eller om man märker att kompressorn börjar ge sig. Har en kompis vars kompressor har börjat låta illa när den startar, den rasslar nästan lite. Däremot verkar den fungera. Eller är det bara att den har för lite vätska?

J.L
2011-06-07, 08:51
Min AC har riktigt dålig effekt, flyter bort i bilen,
den "kopplar ur" / "kopplar i" med ca 3 sekunders intervall fram och tillbaka,
även på ECU'n på max kyla, och detta i/urkopplande låter ganska högt
med ett knäppande ljud.

(Volvo V70 -98)

Lasse62
2011-06-07, 11:13
Vilket ibland beror på att den har för lite kylmedia att jobba med, kompressorn lyckas inte bygga upp trycket.
Blir det riktigt lite media så brukar kompressorn inte alls koppla in.

J.L
2011-06-07, 12:06
Vilket ibland beror på att den har för lite kylmedia att jobba med, kompressorn lyckas inte bygga upp trycket.
Blir det riktigt lite media så brukar kompressorn inte alls koppla in.

Har också hört/läst detta, dock säger farsan (förra ägaren) att så har den gjort
i säkert 6-7 år, och gjort så för mig i 2 år, sålänge jag ägt den, så finns
det en läcka kan den inte vara stor.

Ska kolla offert på läckage-letande och påfyllnad, men tror det är dyrt!

Lasse62
2011-06-07, 12:20
Har också hört/läst detta, dock säger farsan (förra ägaren) att så har den gjort
i säkert 6-7 år, och gjort så för mig i 2 år, sålänge jag ägt den, så finns
det en läcka kan den inte vara stor.

Ska kolla offert på läckage-letande och påfyllnad, men tror det är dyrt!

Dyrt?

Runt 1000 lappen kostar det för provtryck-läckkoll och fyllnad.

J.L
2011-06-07, 12:51
Dyrt?

Runt 1000 lappen kostar det för provtryck-läckkoll och fyllnad.

När det springer iväg i reparationer menar jag,
med största sannolikhet är det en läcka, eftersom det är ett slutet system,
då fyller de inte på, p.g.a. kylmediumets innehåll.

Lasse62
2011-06-07, 13:05
När det springer iväg i reparationer menar jag,
med största sannolikhet är det en läcka, eftersom det är ett slutet system,
då fyller de inte på, p.g.a. kylmediumets innehåll.

Det kan ju vara bra att veta i a f, jag brukar lämna in mina bilar på a/c service med jämna mellanrum och även om systemen är täta vid provtryckningen så minskar mängden kylmedia med tiden och behöver ersättas, det brukar märkas efter servicen att kompressorn inte behöver jobba lika mkt för att hålla trycket=kylan.

macrus
2011-06-07, 17:34
På vilket sätt ha ni konstaterat att den är trasig?Var hos en meck och skulle fylla på den, då han konstaterade ganska fort att 'clutchen' på sidan saknades och det inte var någon idé att fylla på utan kunde lika bra tömma ur den så jag kan byta den själv. Det fanns tryck i systemet och det var inte helt tomt heller. Åkte dit i hopp om att det bara var att fylla det då jag köpte bilen med trasig AC och förra ägaren påstod sig inte veta vad det berodde på och inte brydde sig för han fick ont i nacken av ACn.
Vad jag förstod av mecken som jag var hos så hoppar inte den där 'clutchen' bort av sig själv. Han föreslog en 'ny' begagnad kompressor, viktigt att kolla på milen också påpekade han.

Har även kommit fram till att en från en Passat inte passar till min Golf.

Tacksam för alla svar!

Henrik.M
2011-06-07, 17:50
Det kan ju vara bra att veta i a f, jag brukar lämna in mina bilar på a/c service med jämna mellanrum och även om systemen är täta vid provtryckningen så minskar mängden kylmedia med tiden och behöver ersättas, det brukar märkas efter servicen att kompressorn inte behöver jobba lika mkt för att hålla trycket=kylan.

Ett tapp på 5-10% per år är fullt normalt , finns inget system i världen som är tätt.
Så man bör som du gör/säger göra en AC-service/översyn med jämna mellanrum. (några år emellan).


Var hos en meck och skulle fylla på den, då han konstaterade ganska fort att 'clutchen' på sidan saknades och det inte var någon idé att fylla på utan kunde lika bra tömma ur den så jag kan byta den själv.............

Låter som den skurit om magnetkopplingen har pajat , dock svårt att kontatera till 100% bakom en skärm.
Går kompressor axeln att vrida runt?

Om kompressorn skurit , så måste torkfilter och expansionsventil bytas samt systemet spolas ur , och om jag inte minns fel vilket jag kan göra (isf får någon rätta mig) sitter torkfilttret ihop med kondensorn på MK4.

OM det nu är så att kompresson skurit så får du räkna med en ganska omfattande reparation OM du inte vill att den ska skär igen innan sommaren är slut.

Kolla 1 gång extra innnan du börjar beställa delar , om inte annat så ser du när du demonterar kompressorn hur det ser ut , är det grågeggig sörja med metallspån så vet du att den havererat.

Lillen
2011-06-07, 18:20
Har också hört/läst detta, dock säger farsan (förra ägaren) att så har den gjort
i säkert 6-7 år, och gjort så för mig i 2 år, sålänge jag ägt den, så finns
det en läcka kan den inte vara stor.

Rätt vanligt fel på Vofflorna och de som den du har.
En polare hade samma fel och till slut börjande den dumpa övertryck genom ventilen när han körde.
Det är då inte så lätt att veta då detta oftast hände under färd , sedan av en slump märkte han det när han stod stilla.
Blev ju till slut lite kylmedia i anläggningen och den började bete sig exakt som din JL.

Just på Voffla S/V 70.


Dyrt?

Runt 1000 lappen kostar det för provtryck-läckkoll och fyllnad.


När det springer iväg i reparationer menar jag,
med största sannolikhet är det en läcka, eftersom det är ett slutet system,
då fyller de inte på, p.g.a. kylmediumets innehåll.

Och just detta fel upptäcks ej vid provtryckning.
Man brukar ha TUR om det ger felkoder ens pga givare.
Men man måste ju testa iaf och se vad det ger.

berlands
2011-06-09, 17:18
Här är ett par bra länkar för inköp av AC-prylar:
http://www.acdelar.se/acdelar.asp
Vissa delar såsom hela kompressorer brukar de bara sälja till auktoriserade AC-tekniker. Så det kan vara bra att känna en sådan. :)

http://www.carairconditioningsupplies.co.uk/caraircon/home.php
Här kan man t.ex. köpa gas. :)

Notera att det kan bli dyrt att labba för mycket på egen hand (så som Henrik M påpekade), men man kan även tjäna rätt mycket pengar på att slippa betala verkstädernas ibland rena ockerpriser på AC-arbeten.

/Berlands