handdator

Visa fullständig version : mk3, oljelampa+summer blinkar&tutar RP-motor



JettaSport
2011-06-04, 17:06
Frugans golf trixar igen.

när man växlar upp och sakta passerar 2100-2200 varv tutar summern och oljekannan blinkar då. Efter 2200 varv upphör lampa och ljud.

Då man ska sakta ner på väg, men bara då man LÅNGSAMT passerar 2200-2100 varv, börjar det låta och lysa. Då slutar det inte larma.

släpper man däremot gasen tvärt innan 2200 och trampar koppling så varnar det inte. det är bara då man sakna går förbi i nervarvning eller då man precis passerar det varvtalet som det tutar. Då kan man köra vidare igen tills nästa gång man sakta sänker varvtalet förbi den magiska gränsen nästa gång...

Jag har tryckt och vickat lite på givarna ovan oljefiltret, utan att lyckas provosera fram felet på så vis.

Vad är det? Olja finns gott om, relativt ny olja.

a128
2011-06-04, 18:58
Givaren vid oljefilterhållaren sluter inte ordentligt ?

JettaSport
2011-06-07, 07:54
Nu är läget annat; vid hemfärden uppsala-linköping märkte jag (förutom oljetrycksvarning) att bilen började koka mitt i 4-filiga stockholm.
kom av efter ett liten stund. Då var inte många cl vatten kvar att tala om. Fyllde på nytt och det kokade ock small i rör och slangar.
Motorn lät ganska illa vid gaspådrag innan jag kom av E4. Det rassel-knackade typ. Kan motorn spika(då det knackar/knattrar vid gaspådrag högre växlarna) extra mycket om bilen går varm? hur mycket varmkörning tål motorer i snitt? tempen låg på 100-110 grader (men inget vatten typ).

Termostaten hade fastnat i stängt läge verkar det som efterssom kylaren var kall då motorn kokade. Fattade OXÅ att fläkttermostaten inte fungerade.

J.L
2011-06-07, 08:59
att bilen började koka mitt i 4-filiga stockholm.
Då var inte många cl vatten kvar att tala om.
Fyllde på nytt och det kokade ock small i rör och slangar.
Motorn lät ganska illa vid gaspådrag innan jag kom av E4. Det rassel-knackade typ. Kan motorn spika(då det knackar/knattrar vid gaspådrag högre växlarna) extra mycket om bilen går varm? hur mycket varmkörning tål motorer i snitt? tempen låg på 100-110 grader (men inget vatten typ).
Termostaten hade fastnat i stängt läge verkar det som efterssom kylaren var kall då motorn kokade.
Fattade OXÅ att fläkttermostaten inte fungerade.




Din topplockspackning har gått mellan en vatten-kanal och en oljekanal,
därför blinkar/summar din oljelampa, vattnet försvinner, motorn går varm.

Anledningen till att kylaren var kall och termogivaren inte aktiverade fläkten
var för att systemet var tomt på vatten.

Knackandet vid gaspådrag har blivit ett följdfel efter topplockspackningen,
vevlager gillar inte glykol, som nu blandats med oljan.

Jag är 99% säker, men inte 100!

JettaSport
2011-06-14, 14:33
uppföljning: vattenröret (med massa böjar på) hade rostat hål på ett ställe.
Rostflagor hade vandrat till vattenpumpen. Kan pumpen stanna pga rostflagor???? de trodde min mek... så stora flagor finns inte tror jag.. men men...
Oljan mycket blaskig, vet ej om vatten hamnat bland oljan? ej vitt i olja?!
När motorn blir varm nu så kan man mäta avgasvärden i expansionskärlet.
Nu ska toppen planas. ny olja, nya tryckgivare, ny termostat, ny kylare(den gamla hade fått sig en smäll+rostflagor i den troligen).

Varken roligt eller billigt, men hoppas bilen står på bene...hjulen snart igen :(
Knackandet lät som ramlager sa meken över telefon , men efter att ha hört bilen själv trodde han inte det...

JettaSport
2011-06-14, 14:39
kan det vara så att packningen var dålig sen innan?
1 sakta pyste vattnen ur via kylröret.
2 då blev motorn varm snabbt när vatten försvann.
3 toppackningen gav upp helt
4 kompression åker över i kylsystemet och trycker ur det sista vattnet
5 motorn blir överhettad
6 toppen skev

Men då finns inte oljescenariot med där vattnet tar vägen till oljan?
Eller har motorn druckit upp vattnet kanske? har inte sett stiften och kolvarna själv
Hmm...

Lillen
2011-06-14, 15:54
kan det vara så att packningen var dålig sen innan?
1 sakta pyste vattnen ur via kylröret.
2 då blev motorn varm snabbt när vatten försvann.
3 toppackningen gav upp helt
4 kompression åker över i kylsystemet och trycker ur det sista vattnet
5 motorn blir överhettad
6 toppen skev

Men då finns inte oljescenariot med där vattnet tar vägen till oljan?
Eller har motorn druckit upp vattnet kanske? har inte sett stiften och kolvarna själv
Hmm...

Låter misstänkt lika som vår gamla Mk III Variant och alla problem.
Den gick efter alla problem så varmt att den nöp , men den gick måååånga mil efter det med =)
Vad och hur eller när gällande vatten i oljan eller tvärt , det kan ju vandra åt olika håll när packningen är kass.

Vår bil blåste inte ens packningen pga värmen först.
Den gick varm ett par gånger först(läs tom på vatten med kokningar) sedan efter ett bra tag började den tappa vatten. Det for både in och ur motorn.

Men ditt senario låter inte helt omöjligt!

JettaSport
2011-06-15, 13:35
Men, Jocke, tror du planing med ny packning, ny kylare, termostat + HELA nya rör är en bra lösning då? eller kan felet finnas nån annan stans :?

Lillen
2011-06-15, 15:14
Men, Jocke, tror du planing med ny packning, ny kylare, termostat + HELA nya rör är en bra lösning då? eller kan felet finnas nån annan stans :?

Ursprungsproblemet tror jag var samma , läckande vattenrör =)
Det där krokiga röret!