handdator

Visa fullständig version : Värde på mkIII cab vr6?



ypzilon
2011-06-02, 18:01
Givetvis snudd på omöjligt att svara på, men hur mkt tror ni att en Golf Cab -94 12000mil reggad med vr6-motor kan tänkas vara värd?

Bra skick
Coilovers, röd/vita baklampor, hella mk4-style framlampor och matchande blinkers/dimljus,
vr6-läpp, 17" OZ
El-cab, el-hissar, fjärrstyrt c-lås, hellackade kofångare
Ev. climatronic

Lasse62
2011-06-02, 18:57
Reggad i svenskt register?

Jag har kikat på flera sådana ombyggda o reggade i Tyskland men fått svaret att det INTE går att ta hem en sådan.

Har du en svenskreggad är jag spekulant....

ypzilon
2011-06-02, 19:40
Reggad i Sverige.

Lasse62
2011-06-02, 19:55
40-60 tkr kan jag slanta upp om det är "riktigt gjort" med spindlar o bromsar (5 bults hjul och skivor o ok från Vr6/16V)

ypzilon
2011-06-02, 20:01
Saken är den att jag har bilen ifråga, men idag är den oreggad med en turbomatad ABF.
Sedan råkar jag ha en donatorbil, så frågan är om man ska sätta tillbaka org.motorn eller vr6.

Gäller ju att man får mer för bilen ombyggd än vad man får för bilen med org.motorn och säljer donatorbilen i delar...

Lasse62
2011-06-02, 20:37
Att komma in med en Golf Cab med en orginal ABF kan gå om bes mannen är okunnig, men det går varken att reg besiktiga med en sådan eller med en AAA, för att inte tala om en ABF m turbo :-)
Enda chansen är ju som ombyggt fordon (SFRO) men då skiter det ju sig vid en försäljning.
Har själv funderat på det senare men då går det inte att ta hem en färdig bil eftersom den ska delbesiktigas under jobbets gång.

En Cab med AAA motor besiktigad o klar kostar mellan 30 o 40 tkr i Tyskland

ypzilon
2011-06-02, 20:59
Vad är det som skiter sig vid försäljning om den är reggad som ombyggt fordon?

Lasse62
2011-06-02, 21:02
Enligt besked så går godkännandet inte att överlåta, det följer fordon och byggare/ägare

Lillen
2011-06-02, 21:16
Enligt besked så går godkännandet inte att överlåta, det följer fordon och byggare/ägare

Så alla som äger ombyggda fordon kan inte sälja??
Tillåt mig tvivla.

Då faller ju hela idéen.

Får sätta mig och läsa SFRO-boken då.

Lasse62
2011-06-02, 21:25
Jag ställde den frågan för två år sedan till närmaste bes man och fick detta svar

Om fordonet överlåts måste besiktning etc göras om. Jag har svaret skriftligt så jag hoppas att det inte är fel.....

Lillen
2011-06-02, 21:39
Jag ställde den frågan för två år sedan till närmaste bes man och fick detta svar

Om fordonet överlåts måste besiktning etc göras om. Jag har svaret skriftligt så jag hoppas att det inte är fel.....

Nu gissar jag.
Vet att man ska ha fakta på forum.....men iaf.

SFRO och transportstyrelsen fick ju nya gemensamma regler för ca: 1-2 år sedan!

Det låter ju som detta är INNAN regbesiktning är gjord , då om någon NY tar över bygget blir det ny regbesiktning?! Då brukar det låta så , om man gjort en delbesiktning INNAN slutlig regbesiktning och påföljande vanliga besiktning.

Lite OT här , men numer kan man ju importera Amatörbygda fordon från annat EU-land , dessa regbesiktas på samma sätt som andra importer med tillägg för bygghistorik och andra kontroller.
VET ju att denna tråd gäller ombyggda fordon men OM och i så fall hur skulle amatörbygda fordon kunna säljas annars , borde vara samma regler på ett ombyggt fordon som är REGBESIKTAT , alltså fått sin NYA identitet.

OM ombyggda fordon skulle behöva reggbesiktas vid varje försäljning så tror jag ingen skulle bemöda sig ens. Något i detta är galet , vad vet inte jag och jag anklagar inte dig men något stämmer inte?

Lillen
2011-06-02, 22:21
Den NYA SFRO bygghandboken kom ut 2009.
Läser innantill i boken.

Falcor
2011-06-02, 22:23
Är bilen färdigbyggd och godkännd av SFRO och SBP så är det inget problem att sälja den.
Jag sålde min Scirocco 1.8t förra året och det är inga konstigheter.

Det man inte kan göra är att sälja ett påbörjat bygge som är delvis SFRO besiktigat, byggaren måste genomföra hela registeringsprocessen sen kan bilen säljas. Säljer man projektet så måste den nya ägaren börja om från början med besiktningsprocessen.

Lillen
2011-06-02, 22:28
Är bilen färdigbyggd och godkännd av SFRO och SBP så är det inget problem att sälja den.
Jag sålde min Scirocco 1.8t förra året och det är inga konstigheter.

Det man inte kan göra är att sälja ett påbörjat bygge som är delvis SFRO besiktigat, byggaren måste genomföra hela registeringsprocessen sen kan bilen säljas. Säljer man projektet så måste den nya ägaren börja om från början med besiktningsprocessen.

Precis det jag menade åxå.

Är bilen SFRO-slutbesiktad och regbesiktad samt har fått sin nya identitet då är det klart.
Bilen finns ju som ett nytt fordon och är klart för gatan , då kan man inte kräva den nya ägaren på en regbesiktning.

Lasse62
2011-06-03, 06:14
Var reglerna annorlunda före 2009?
Eller har jag blivit förd bakom ljuset?

Svaret jag fick är daterat januari 2009

Eller så har frågan missuppfattats, men med tanke på att den var klar o koncis kan jag inte tänka mig det

Falcor
2011-06-03, 07:39
Jag tror det är frågan om en missuppfattning nånstans..... Jag var i kontakt med SFRO när jag började mitt bygge 2007 och som jag skrev ovan var det då.

Lillen
2011-06-03, 20:46
Var reglerna annorlunda före 2009?
Eller har jag blivit förd bakom ljuset?

Svaret jag fick är daterat januari 2009

Eller så har frågan missuppfattats, men med tanke på att den var klar o koncis kan jag inte tänka mig det

Den NYA Sfrobygghandboken kom ut 2009 iaf!
Vet att det diskuterades en massa om regler mm då.
På rejsa.nu har ju Gustaf Ulander en tråd angående SFRO och byggen.
Där skriver han och svarar på frågor frekvent , bla i samband med den nya bygghandboken.

HUR du fått svar och vad det står kan ju ingen annan svara på.
Men det låter lite skumt att ingen ska få köpa/överta ett regbesiktat bygge med ny identitet.

Sweeper
2011-06-04, 00:23
Typiskt bilprovningen, inkompenta svar! inte första gången.

Lasse62
2011-06-04, 22:13
Kul att det blev utrett även om det dröjde ett par år :-)