handdator

Visa fullständig version : Problem avgasvärden



R.Grönberg
2007-07-17, 19:22
Har lite problem med min bil.
Var på bes och fick nerslag på co och hc.
Co var 0.7 och hc 2-300
Men nu när jag skulle kolla igen var co runt 7-8 och hc en 600 ungf.

Vad kan vara fel?
Ska bilen gå illa om man drar ut lambdasonden, kan det göra så mkt?
ngn tempgivare?
Kom med förslag, körförbud den 23=(

Roffe
2007-07-17, 20:03
kass lambda? den ska inte gå bra utan den nej ;) bestämmer ju hur mkt soppa som ska in i maskineriet... ibland funkar det med att byta olja o filter annars.. skruvat något på co skruven? etanol i tanken funkar på äldre iaf
lycka till =:)

R.Grönberg
2007-07-17, 20:25
kass lambda? den ska inte gå bra utan den nej ;) bestämmer ju hur mkt soppa som ska in i maskineriet... ibland funkar det med att byta olja o filter annars.. skruvat något på co skruven? etanol i tanken funkar på äldre iaf
lycka till =:)

Etanol i tanken nej tack=)
vart sitter den skruven då? det lustiga är ju att det var bra värden innan eller bättre iaf...
Det blir ingen skillnad på gången i motorn om jag lossar sladdarna till lambdan när den är igång.
ska det göra det?
testade på en kompis vr6 och den gjorde inte heller det.

Roffe
2007-07-17, 21:58
inte på tomgång har jag för mig rätta mig gärna om jag har fel digifant är inte riktigt min grej =;) inna du skruva på skruvarna har du gjort något med bilen/motorn nyligen?

R.Grönberg
2007-07-18, 11:28
inte på tomgång har jag för mig rätta mig gärna om jag har fel digifant är inte riktigt min grej =;) inna du skruva på skruvarna har du gjort något med bilen/motorn nyligen?


Har inte rört bilen sedan bes, det är ju det som är grejen=)

R.Grönberg
2007-07-19, 11:14
Hjälp mig=) ingen med ngt tips?

Joda
2007-07-19, 19:30
På min Corrado så var lambdan urkopplad när jag köpte den. Körde 100mil ifrån Tyskland med den då.. Märkte inget!!! Avgasvärdena blev dock lite dåliga.. Minns inte riktigt hur dåliga.. Har för mig att det enbart var CO-halten som var lite för hög.

/Johan

R.Grönberg
2007-07-20, 15:12
På min Corrado så var lambdan urkopplad när jag köpte den. Körde 100mil ifrån Tyskland med den då.. Märkte inget!!! Avgasvärdena blev dock lite dåliga.. Minns inte riktigt hur dåliga.. Har för mig att det enbart var CO-halten som var lite för hög.

/Johan


Okey ja man skulle nog ta och beställa hem en ny sådan och hoppas på det är som är felet. mvh

Greger.Olsson
2007-07-21, 10:33
Hjälp mig=) ingen med ngt tips?

Kanske detta kan hjälpa dig mot dina höga värden på CO och HC halten.

http://www.wynnsbutiken.com/Shop/Index.php?sArtId=23079

znabb
2007-07-21, 11:12
Kanske detta kan hjälpa dig mot dina höga värden på CO och HC halten.

http://www.wynnsbutiken.com/Shop/Index.php?sArtId=23079

tror också på lambda sonden,alternativt ngn givare som är paj och orsakar fel värden.

R.Grönberg
2007-07-21, 12:13
har biltema sonder? vore ju ett rätt mycket billigare alternativ föratt se sdet är den=)

Roffe
2007-07-21, 12:15
har biltema sonder? vore ju ett rätt mycket billigare alternativ föratt se sdet är den=)

Man får vad man betalar för ;-)

R.Grönberg
2007-07-21, 12:16
Man får vad man betalar för ;-)

japps det får man, ska hem och se så man inte har en sond hemma,för mig jag ska ha det nämligen

R.Grönberg
2007-08-12, 17:13
japps det får man, ska hem och se så man inte har en sond hemma,för mig jag ska ha det nämligen

Nu har jag inkasserat en ny lambda av märket bosch, även jordat den men ingen skillnad=(
Värdena på mätaren går i stort sett i botten plus att bilen ryker en hel del svart iaf på tomgång.
När jag var och testade och mätte idag så bytte jag även givaren som sitter på tryckröret från intercoolern och går in i insuget.
Ingen skillnad.
Bytte även och satt i en org g60 box utan chipp.
Ingen skillnad.
Ingen som har tips?
Finns det ngn tempgivare som ger helt fel värden?
kallstartsventil?
Kan det vara spjällhuset?Bränsletrycksregulatorn?

Greger.Olsson
2007-08-12, 20:04
Nu har jag inkasserat en ny lambda av märket bosch, även jordat den men ingen skillnad=(
Värdena på mätaren går i stort sett i botten plus att bilen ryker en hel del svart iaf på tomgång.
När jag var och testade och mätte idag så bytte jag även givaren som sitter på tryckröret från intercoolern och går in i insuget.
Ingen skillnad.
Bytte även och satt i en org g60 box utan chipp.
Ingen skillnad.
Ingen som har tips?
Finns det ngn tempgivare som ger helt fel värden?
kallstartsventil?
Kan det vara spjällhuset?Bränsletrycksregulatorn?

Som jag sagt till dig tidigare R.Grönberg Gå in på www.wynnsbutiken.com och läs lite om art.nr 70701 Formula Gold Petrol. En liten kostnad jämfört med att byta en massa saker och riva i motorn i timtal utan resultat.

R.Grönberg
2007-08-12, 21:00
Som jag sagt till dig tidigare R.Grönberg Gå in på www.wynnsbutiken.com och läs lite om art.nr 70701 Formula Gold Petrol. En liten kostnad jämfört med att byta en massa saker och riva i motorn i timtal utan resultat.

I och med mätaren går i botten, så vill jag ju inte snabbfixa något,jag kör med bilen dagligen och vill ju inte slå i en sådan varje gång jag ska tanka bilen....

Bilen mår ju inte bra av dom här värdena heller för den delen.
Motorn är utbytt mot en bättre så något vidare allvarligt kan det ju inte vara

ypzilon
2007-08-12, 23:41
Kolla spjällägesgivarna.
Jag hade problem med avgasvärdena på min G60, på den hade en kabel till fullgaskontakten gått av. Det gjorde att jag hade perfekta värden på tomgång, men bara jag gav lite gas blev värdena helt tokiga. Det visade sig att den gav fullgasanrikning så fort tomgångskontakten bröt.

Nu har jag inget kopplingsschema framför mig, men det kanske kan vara ngt liknande på din? Sedan går det även att skifta kontakten till insugstempgivaren/Co-poten (givaren på tryckröret) med en kontakt som sitter alldeles i närheten, kan vara värt att kolla så att de sitter rätt.

Manny
2007-08-12, 23:50
hög HC kan vara dåliga ventiltätningar o styrningar med.

HC = höga kolväten = oförbränt bränsle kommer ut i avgaserna.

Greger.Olsson
2007-08-13, 03:31
I och med mätaren går i botten, så vill jag ju inte snabbfixa något,jag kör med bilen dagligen och vill ju inte slå i en sådan varje gång jag ska tanka bilen....

Bilen mår ju inte bra av dom här värdena heller för den delen.
Motorn är utbytt mot en bättre så något vidare allvarligt kan det ju inte vara

Du ska inte använda den vid varje tankning. Bara var 5.000 km.

Mackan73
2007-08-13, 09:37
Låter som en tempgivare som gett upp, hade en G60 som var likadan. Men ta det lite lugnt med körningen eftersom du kommer elda upp din katalysator efter ett tag om den går för fett. Been there, done that..

R.Grönberg
2007-08-13, 12:07
Låter som en tempgivare som gett upp, hade en G60 som var likadan. Men ta det lite lugnt med körningen eftersom du kommer elda upp din katalysator efter ett tag om den går för fett. Been there, done that..


Ja, ska hämta en annan bil i helgen så får jag ta tag i denna redigt.
Misstänker med en tempgivare.
Får kolla upp det iaf, Och ska mäta co potentiometern ikväll efter jobbet med se hur den står.

Ang det där man ska slå i tanken så det enda som hjälper för att få ner co hc så mkt skulle nog vara moonshine isf=)

R.Grönberg
2007-08-13, 17:33
Den stor på 467ohm.
Kändes ju rätt bra.
Åt vilket håll justerar man upp och vilket justerar man ner?
Har justerat och hc gick j göra sjukt mycket på. men co ligger fortf över mätarens gränser.
Ryckte tempgivaren och den sjönk.
Gav resultat och var nere på en strax under 9 i co.
Ska beställa en sådan tempgivare (den blåa) imorgon. Något mer jag ska passa på och ta som det kan vara?
mvh

Roffe
2007-08-13, 18:06
tempgivare kan du få billiga på autodelar ca 100kr

R.Grönberg
2007-08-13, 18:07
tempgivare kan du få billiga på autodelar ca 100kr

Vad kostar dom på v.a.g då? 150:- ? =)

Vilka ska jag byta nu då? =)

Fors
2007-08-13, 19:16
Vad kostar dom på v.a.g då? 150:- ? =)

Vilka ska jag byta nu då? =)


har du funderat på om din kat kan ha gett upp?

En polare med Corre G60 hade vidriga värden på bes, men vi mecka i en sport-kat och det ordnade allt.. Nu hade han iofs rensad kat innan, men det var ett tips från lokala VAG att byta kat.

Har du fått dina värden uppmätta via CO-mätarröret i grenröret, eller bara på bes längt bak i systemet?

R.Grönberg
2007-08-13, 20:38
har du funderat på om din kat kan ha gett upp?

En polare med Corre G60 hade vidriga värden på bes, men vi mecka i en sport-kat och det ordnade allt.. Nu hade han iofs rensad kat innan, men det var ett tips från lokala VAG att byta kat.

Har du fått dina värden uppmätta via CO-mätarröret i grenröret, eller bara på bes längt bak i systemet?

Tycker värdena är alldeles för höga och bilen går på tok för illa för att katen ska vara dålig. Och det sitter en racekat i bilen.

Det är uppmätta längst bak i systemet där bes gör.

razer
2007-08-13, 21:39
Du ska inte använda den vid varje tankning. Bara var 5.000 km.
Har man en trasig tempgivare så är det vanligt att bilen går på choke hela tiden och då kommer man inte igenom besiktningen oavsätt vad man häller i tanken.

R.Grönberg
2007-08-13, 21:43
Har man en trasig tempgivare så är det vanligt att bilen går på choke hela tiden och då kommer man inte igenom besiktningen oavsätt vad man häller i tanken.

Exakt jag hoppas det är detta nu=)
MEn kom med mer förslag? =)
kom igen nu allt vw folk och hindra g60n från ett tidigt vinterdvala

Fors
2007-08-13, 21:57
Exakt jag hoppas det är detta nu=)
MEn kom med mer förslag? =)
kom igen nu allt vw folk och hindra g60n från ett tidigt vinterdvala


Tycker du ska satsa på ett verkstadsbesök för att mäte CO innan kat.
På så vis får du svart på vitt vad MOTORN släpper ifrån sig..

Passa på å få tändningen inställd oxå..kostar inte många kronor

R.Grönberg
2007-08-13, 21:59
Tycker du ska satsa på ett verkstadsbesök för att mäte CO innan kat.
På så vis får du svart på vitt vad MOTORN släpper ifrån sig..

Passa på å få tändningen inställd oxå..kostar inte många kronor


Varför ska jag göra detta för då? =)
Jag vet ju att nånting är riktigt fel, och värdena lär väl inte vara bättre längre fram?

Roffe
2007-08-13, 22:24
har dålig bild på etka över alla tempmätare (är samma bild på flera motorkoder :S) så det är inte lätt och se vilket som ska vara just till din då inte står till pg som det gör t.ex 16v (kr,pl) lättast för dig är väl att plocka väck den blåa givaren om du nu har en sådan eller andra givare du tror att det är och kolla efter art.nr själv hellere det än att jag råkare ge dig fel art.nt 8)

R.Grönberg
2007-08-13, 22:26
har dålig bild på etka över alla tempmätare (är samma bild på flera motorkoder :S) så det är inte lätt och se vilket som ska vara just till din då inte står till pg som det gör t.ex 16v (kr,pl) lättast för dig är väl att plocka väck den blåa givaren om du nu har en sådan eller andra givare du tror att det är och kolla efter art.nr själv hellere det än att jag råkare ge dig fel art.nt 8)


Ja får ringa dit och säga att jag vill ha allting som har med tempgivare att göra=)

Vet ngn vart oljetempmätaren sitter toöö färddatorn med när man ändå är igång förresten

Manny
2007-08-13, 22:28
Ja får ringa dit och säga att jag vill ha allting som har med tempgivare att göra=)

Vet ngn vart oljetempmätaren sitter toöö färddatorn med när man ändå är igång förresten

ovanpå oljefiltret!

R.Grönberg
2007-08-13, 22:29
ovanpå oljefiltret!

Jaso sitter den där med, vilken av dom två är det? främre eller bakre?

Roffe
2007-08-13, 22:32
är de vita och svarta så ska det väl vara låg och högt oljetryck?

R.Grönberg
2007-08-13, 22:34
är de vita och svarta så ska det väl vara låg och högt oljetryck?

vet på 16v sitter ju oljetempen på baksidan av toppen, sitter den verkligen där fram på g60na?

Manny
2007-08-13, 22:39
Oljetryckskontakterna känns igen på att de är större än tempgivarna, "bultskallen" på tryckkontakterna är ca 22-23mm medans tempgivarna är typ 15mm, dessa är dessutom mindre.
Ska bara sitta en tryckkontakt på oljefiltret och en tempgivare, den andra tryckkontakten brukar sitta på sidan av toppen.

Kan tänkas att det är annorlunda på 16v, jag tänker som vanligt på 8v hela tiden... Bilen i fråga är ju en G60 o de är ju 8v

R.Grönberg
2007-08-13, 22:41
oljetryckskontakterna känns igen på att de är större än tempgivarna "bultskallen" på tryckkontakterna är ca 22-23mm medans tempgivarna är typ 15mm, dessa är dessutom mindre.
Ska bara sitta en tryckkontakt på oljefiltret och en tempgivare, den andra tryckkontakten brukar sitta på sidan av toppen.

Kan tänkas att det är annorlunda på 16v, jag tänker som vanligt på 8v hela tiden...

Det stämmer, har en grövre där nere och en lite mindre i framåt. Tackar vi för=) gött med folk som har lit esamma intresse=)
Inga mer förslag på vad jag ska handla imorgon? =)

Gullideckel
2007-08-13, 22:42
Jaso sitter den där med, vilken av dom två är det? främre eller bakre?

http://web.comhem.se/golf_cabriolet/PICT1716.JPG

Den blå närmast motorn.

Kostade mig 185 kronor på VAG.

(Bilden är lånad från Monzen GTI hoppas det är ok)

R.Grönberg
2007-08-13, 22:46
http://web.comhem.se/golf_cabriolet/PICT1716.JPG

Den blå närmast motorn.

Kostade mig 185 kronor på VAG.

(Bilden är lånad från Monzen GTI hoppas det är ok)

Okey tack för bilden men den visste jag vart den satt, vart oljetrycks och tempgivaren vi snackade om=)
Den svarta är till mätaren då lr?

Roffe
2007-08-13, 22:48
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=697670&uid=51140&postid=6272353#6272353

http://forums.vwvortex.com/zeroforum?id=36&days=7&page=1

Läsvärda vWvortex trådar om G60

R.Grönberg
2007-08-13, 23:02
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=697670&uid=51140&postid=6272353#6272353

http://forums.vwvortex.com/zeroforum?id=36&days=7&page=1

Läsvärda vWvortex trådar om G60

Nu önskar man att man vart mer på engelska lektionerna=(

R.Grönberg
2007-08-16, 17:21
Nu önskar man att man vart mer på engelska lektionerna=(


Bytt den blå tempgivaren nu. Ingen skillnad=(

Rörde även på spjällhuset och det klickade när jag rörde gasen lite lite, när den lämnade tomgången och typ på fullgas klickade den till med. Verkar alltså funkar som det ska.
Fan ingen som har mer förslag? Nu är jag tom på ideéer

ypzilon
2007-08-16, 22:02
Att det klickar är ingen garanti för att styrdonet får rätt signal.
I ditt fall hade jag för länge sedan gjort ett pin-data test, dvs mätt varje stift direkt på styrdonet, låter jobbigare än det är.

R.Grönberg
2007-08-16, 22:18
Att det klickar är ingen garanti för att styrdonet får rätt signal.
I ditt fall hade jag för länge sedan gjort ett pin-data test, dvs mätt varje stift direkt på styrdonet, låter jobbigare än det är.

hur ska jag gå tillväga då?

Fors
2007-08-17, 11:18
Att det klickar är ingen garanti för att styrdonet får rätt signal.
I ditt fall hade jag för länge sedan gjort ett pin-data test, dvs mätt varje stift direkt på styrdonet, låter jobbigare än det är.

Rätta mig om jag har fel, men på en G60 sitter det bara en tomgångskontakt resp fullgaskontakt istället för spjäll-lägesgivare. En mikrobrytare i varje ändläge. dvs bara 2 stift att kolla på?