handdator

Visa fullständig version : EDL , Electronic Differential Lock ???



2stroke
2011-06-01, 00:32
Hej.

En utav PR-koderna på min bil är 1AH
...tydligen någon slags Elektronisk Diff Spärr !

Jag undrar vad detta är rent praktiskt och hur jag märker utav den ?
Är detta extra utrustning eller är det standard ?

PR-Kod : 1AH = Electronic Differential Lock (EDL)

Sn00k
2011-06-01, 15:10
EDL märker du av upp till 40 km/h på en framhjulsdriven bil.. ifall det ena framdäcket snurrar snabbare än det andra, då tuggar abs:en till och bromsar upp det snabbare däcket för att jämna ut kraftöverföringen mellan hjulen och då även greppet ner i marken.
du hör ett kraftigt surrande/skorrande ljud från abs-enheten när denna aktiveras, går inte att missa.

på en 4-hjulsdriven bil så är denna funktion aktiv upp till 10 km/h.

(tror det var 10km/h för 4wd å och 40km/h fwd.. annars var det tvärtom.. finns lite olika mjukvara även för detta.. går även att programmera bort relativt jättelätt om man nu vill det.. den har en tendens att lägga sig i drag-starter.. å helt plötsligt får motorn kämpa mot abs:en..)

2stroke
2011-06-01, 15:48
EDL märker du av upp till 40 km/h på en framhjulsdriven bil..
ifall det ena framdäcket snurrar snabbare än det andra,
då tuggar ABS'en till och bromsar upp det snabbare däcket för att jämna ut kraftöverföringen mellan hjulen och då även greppet ner i marken.
Du hör ett kraftigt surrande/skorrande ljud från ABS-enheten när denna aktiveras, går inte att missa.

På en 4-hjulsdriven bil så är denna funktion aktiv upp till 10 km/h.

Tror det var 10km/h för 4wd å och 40km/h fwd..
annars var det tvärtom..
finns lite olika mjukvara även för detta..
går även att programmera bort relativt jättelätt om man nu vill det..
den har en tendens att lägga sig i drag-starter..
å helt plötsligt får motorn kämpa mot ABS'en..
Sn00k
TACK för svaret.

Det vore intressant att veta lite mera om det hära med olika programvaror för olika känslighet osv !
Är detta något du kan ta reda på ?
Låter ju inte så bra att den har en förmåga att lägga sig i när den inte skall det !

Bilen är en Passat ( 2000 ) med 4-WD ( Torsen typ ) 5-vxl man låda och bensinmotor.

Sn00k
2011-06-10, 00:50
tittade mycke på det där tidigare när jag höll på å kodade om parametrar i abs-styrdonet för större diameter på bromsar.. men det är inget jag har uppskrivet direkt.. kan säkert gräva fram det igen, men just nu är det massor å lite till med annat att göra =)
vet att det fanns lite olika konfigurationer på upp till vilken hastighet den skulle vara aktiv, och hastigheterna var som jag tidigare nämnde 10km/h och 40km/h beroende på om bilen hade fyrhjulsdrift eller inte.

den lägger sig i på så vis att den är alldeles för seg å pulsar bromsarna för länge.. så det känns som att motorn går in i en vägg då den får jobba emot abs-bromseriet mitt under acceleration.
som sagt så går den väldigt ofta att koda bort, OM man nu tänkt göra riktigt hårda starter ifrån stillastående, annars är den en väldigt positiv grej, som ökar framkomligheten enormt i snön/på rullgrus/lera etc vid avsaknad av riktiga diffar fram och bak.