handdator

Visa fullständig version : passar 1,8t motorblock aeb och en kr 16v topp



golfgti16v
2011-05-29, 18:41
hej passar 1,8t motorblock aeb och en kr 16v topp och om det gör det vad skulle det bli för komp?

kim_gulle
2011-05-29, 20:14
Vet att 20v toppen passar på gamla blocken men det involverar igensvetsning av några oljekanaler eller nåt. Vettesjutton om det går tvärt om dock. Jämförelse bilder mellan ett 1.8t block och en 16v topp kanske skulle hjälpa om nån har?

magoo
2011-05-30, 18:42
Med stor sannolikhet kan du klämma dit en 16v topp då motorfamiljerna är snarlika. Du kan nog behöva slå ut ett eller två styrstift i toppen på blocket.
Du behöver också fräsa ut för insugsventilerna i kolvarna ( jag tror att avgasventilerna går fritt) du behöver en topplockspackning för AEB motorn för tar du en för 16v motorn kommer du att få läckage av vevhusgaser mellan topp och block.

Sedan vad vinsten är att sätta dit en gammal och designmässigt mindre bra 4v topp på detta blocket jämfört med 20v toppen ser jag inte.
Vinsten jag kan tänka mig är att du får en inbyggd triggerlösning på köpet med bottendelen

Jag har däremot gjort så som kim_gulle har skrivit. Jag har svetsat upp en ADR topp så att jag kan sätta dit den på ett 2E block.
bild nedan på min topp på vad som krävs att fyllaigen och flytta.
http://i79.photobucket.com/albums/j144/hasselhoffer/Mad%20Dog%2020_20/20_20fixxeddes.jpg

kim_gulle
2011-05-31, 08:36
Med stor sannolikhet kan du klämma dit en 16v topp då motorfamiljerna är snarlika. Du kan nog behöva slå ut ett eller två styrstift i toppen på blocket.
Du behöver också fräsa ut för insugsventilerna i kolvarna ( jag tror att avgasventilerna går fritt) du behöver en topplockspackning för AEB motorn för tar du en för 16v motorn kommer du att få läckage av vevhusgaser mellan topp och block.

Sedan vad vinsten är att sätta dit en gammal och designmässigt mindre bra 4v topp på detta blocket jämfört med 20v toppen ser jag inte.
Vinsten jag kan tänka mig är att du får en inbyggd triggerlösning på köpet med bottendelen

Jag har däremot gjort så som kim_gulle har skrivit. Jag har svetsat upp en ADR topp så att jag kan sätta dit den på ett 2E block.
bild nedan på min topp på vad som krävs att fyllaigen och flytta.
http://i79.photobucket.com/albums/j144/hasselhoffer/Mad%20Dog%2020_20/20_20fixxeddes.jpg

Har gått och funderat på om man skulle använda en 20v topp istället för en 16v. Lite Toyota style trimning. :)

magoo
2011-05-31, 19:59
Om man skall bygga en "riktig" NA 20v motor kostar det tyvärr en slant då man måste kasta tryckarna åt skogen samtidigt som man slänger avgasventilerna då dessa är undermåliga redan i orginalutförande.

Mekaniska tryckare och solida avgasventiler.....

kim_gulle
2011-06-01, 16:10
Om man skall bygga en "riktig" NA 20v motor kostar det tyvärr en slant då man måste kasta tryckarna åt skogen samtidigt som man slänger avgasventilerna då dessa är undermåliga redan i orginalutförande.

Mekaniska tryckare och solida avgasventiler.....

Med tid kommer pengar, och tid har man gott om. :)

Lillen
2011-06-01, 16:49
Köp en 20V sugmotor och kasta på ett 10000Rpm kitt.
Men se till att ha en tjuck plånbok att slanta upp ur bara =)

kim_gulle
2011-06-02, 10:05
Köp en 20V sugmotor och kasta på ett 10000Rpm kitt.
Men se till att ha en tjuck plånbok att slanta upp ur bara =)

Passar dem blocken rakt ner i en MK1 då? :P

Lillen
2011-06-02, 10:24
Passar dem blocken rakt ner i en MK1 då? :P

Passar Mk II 16V rakt ner i en Mk I?

Eftersom det endast är mindre modifieringar för att få en 20V ner i en Mk II och samma sak för att få en Mk II 16V i en Mk I så ja. Då 1,8T-motorn är ganska lika 1,816V-motorn så blir det inte stor skillnad.
Hur man än gör får man montera RÄTT motorfästen för bilen.

kim_gulle
2011-06-02, 14:23
Passar Mk II 16V rakt ner i en Mk I?

Eftersom det endast är mindre modifieringar för att få en 20V ner i en Mk II och samma sak för att få en Mk II 16V i en Mk I så ja. Då 1,8T-motorn är ganska lika 1,816V-motorn så blir det inte stor skillnad.
Hur man än gör får man montera RÄTT motorfästen för bilen.

För jag har för mig att på 20v motorn så finns inte de där 4 hålen som man sätter det högra motorfästet i? Altså om man står i bilens körriktning,

Lillen
2011-06-02, 17:54
Nä men på de nyare bilarna sitter det annat motorfäste.
Det jag ville komma till är ju att man får ju modifiera hur som helst.
Då kvittar det ju , för det är inte "bara" även om man kan tycka det.
Ganska lätt är det ju hur som helst om man bara kan skruva och bygga lite.

För att anpassa till Mk I får man ju trixa lite hur som helst!

kim_gulle
2011-06-02, 20:45
Nä men på de nyare bilarna sitter det annat motorfäste.
Det jag ville komma till är ju att man får ju modifiera hur som helst.
Då kvittar det ju , för det är inte "bara" även om man kan tycka det.
Ganska lätt är det ju hur som helst om man bara kan skruva och bygga lite.

För att anpassa till Mk I får man ju trixa lite hur som helst!

En 16v motor är ju busenkel att klämma ner i en mk1 eftersom blocket har dem hål som krävs för motorfästet på höger sida. Nya blocket på 20v motorerna har ju inte dem. Har sett nån med en scirocco som visade hur man skulle bygga ett fäste för att det skulle passa i bilens orginalfästen. Såg inte så fruktansvärt svårt ut men ändå mer trixande. Vore ju jävlarns fränt med en högvarvande 20 ventilare på typ 220 häst, men dyrt blir det. :)

Sweeper
2011-06-04, 11:57
Det kostar att ligga på topp.

Kan tänka mig att det är lika mkt jobb att få in 20v i mk2 eller mk1, bara fram med svetsen o fantasin.

razer
2011-06-04, 22:33
Utgår man från en tidig 20v så är blocken snarlika och då finns hålen.

kim_gulle
2011-06-05, 00:29
Utgår man från en tidig 20v så är blocken snarlika och då finns hålen.

Jasså? :O

Vilka årsmodeller snackar vi? Och finns dem sugisar eller var det bara turbo från början?

magoo
2011-06-06, 09:56
En av 20v sugisarna har motorkod ADR, den är längsmonterad av den äldre "bastard" varianten så man behöver byta tråg och oljepickuppen.

kim_gulle
2011-06-06, 10:24
En av 20v sugisarna har motorkod ADR, den är längsmonterad av den äldre "bastard" varianten så man behöver byta tråg och oljepickuppen.

Byter man till tråg från en nyare 20v som är tvärmonterad då eller byter man bara till grejer från en tvärmonterad oavsett årsmodell?

magoo
2011-06-06, 11:14
Du tar tråg och pickup från en äldre motorfamilj så som 16v maskinerna är ifrån typ ABF,9a,ACE etc....

ADR,AEB ... är "bastarder" då de var ett mellanting en ny design av topp på en gammal design av block innan motorfamilj 06* slog igenom fullt.
Tråg från motorfamilj 058 och äldre varianter passar mellan varandra bra medans 06* inte funkar alls vad gäller tråg etc..

kim_gulle
2011-06-06, 18:08
Du tar tråg och pickup från en äldre motorfamilj så som 16v maskinerna är ifrån typ ABF,9a,ACE etc....

ADR,AEB ... är "bastarder" då de var ett mellanting en ny design av topp på en gammal design av block innan motorfamilj 06* slog igenom fullt.
Tråg från motorfamilj 058 och äldre varianter passar mellan varandra bra medans 06* inte funkar alls vad gäller tråg etc..

Vart nånstans på motorn kan man läsa av vilken generation motorn är då?

Vr6Turbo
2011-06-06, 20:28
står på blocket, annars så är alla 058 med extern vatten pump ,nyare är med intern på kamrems sidan

kim_gulle
2011-06-06, 23:52
står på blocket, annars så är alla 058 med extern vatten pump ,nyare är med intern på kamrems sidan

Ahaa, ja om det finns en så stor avvikande skillnad så kan dem ju inte vara så svåra att hitta. :)