handdator

Visa fullständig version : Passat -95 2.0 startar inte.



g-man
2011-05-28, 20:41
Hejsan

Jag har en passat 2.0 med ADY motorn som jag inte får gnista på. Jag har kollat hallgivaren i fördelaren med multimeter på signalkabeln och den pendlar mellan 0 och ca 12v när man vrider runt motorn för hand. Gjort samma procedur på vevaxelgivaren men på den så har jag spänning ut hela tiden på signalkabeln när jag vrider runt motorn.

Är det fel på vevaxelgivaren då eller är jag helt ute och cyklar?

Mini_me
2011-05-28, 22:30
Skulle råda att ta ett felminne på bilen. G28 som vevaxel givaren heter sätter mkt ofta felkod.

polomannen
2011-05-28, 23:13
Byt vevaxelgivaren där har du problemet.

Mini_me
2011-05-28, 23:18
Oooo...jobbigt läge om så inte är fallet ;-D

Henrik.M
2011-05-28, 23:49
Skulle råda att ta ett felminne på bilen. G28 som vevaxel givaren heter sätter mkt ofta felkod.

Inte alltid.
Repade en ABF för ett tag sedan utan gnista.
Var signalkabeln UT från givaren till motorstyrdon som gått av i kabelstammen under batterilådan.
Signal in och jord var ok och det fanns inget fel i felminnet.

Kolla så du har signal in på sista stiftet på mptorstyrdonet nä du gnuggar på starten.
Ta lös motorstyrdon + handske till denna och mät upp sista stiftet.

Skickat från min iPhone med Forum Runner

g-man
2011-05-29, 01:31
Hejsan

Tack för svaren. Felkoder är avlästa och säger både vevaxelgivare och hallgivare signal utanför tolerans, får man inte dom felkoderna om motorn är avstängd? Har likande felkod på hallgivaren på min 1.8 passat -95 och den funkar och felkoden försvinner när man startar den.

Har provbytt fördelare från en annan bil som motorn gick på (samma boschnr) Har kollat ärvärde med vagcom och får ingen reaktion på varvtal när man kollar där.
När jag kollade så satte jag multimeterns plus i kontaktstycket till vevaxelgivaren med kontakterna ihopsatta och multimeterns minus till jord och fick bara ut 12v hela tiden när jag vred runt motorn för hand. Gjorde som sagt samma sak med hallgivaren och den ändrade sig iaf mellan 0 och 12v.

g-man
2011-06-17, 10:49
Jag bytte vevaxelgivaren igår och nu startar bilen och går kanon. Bara för info :)