handdator

Visa fullständig version : Hur lågt är lågt?



Mk1
2011-05-27, 21:16
Jag har en nyss köpt en -07 TDI 4-motion variant.
Monterade på 18 tummare på den, och nu ser den ut som en suv...
Mätte från centrum av hjulen, upp till skärmkanten, och det är 40,0 cm, både fram och bak...
Jag har en highline, så den har knappast något sportchassi, snarare misstänker jag att den har förhöjt chassi.
Om jag köper en sänkningssats på 30 mm, hur låg blir den då? Någon som har en 30mm sats, och kan mäta avståndet från fälgcentrum till skärmkant?
Hur "höga" är era osänkta bilar, om någon har det?
Eller om någon har någon annan sänkningssats, hur låg är den?
Om jag köper ful coils från tyskland, för att par tusenlappar, sabbar jag komforten totalt då? Eller är det bättre med bara sänknings fjädrar och originaldämpare? Vill inte satsa allt för mycket på att köpa dyra coilovers, då det bara är en bruksbil.

Mini_me
2011-05-27, 21:23
Tum regel: Ful coils (ful what ever) pajar ALLTID komforten.

Och vad menar du med bruks bil? Är det den bilen du kommer köra mest med eller är den bilen i familjen ni kommer åka korta sträckor och ingen bryr sig hur den korta sträckan känns?

Henrik.M
2011-05-27, 22:54
Sänkt bil = Sämre komfort
Stora hjul med lågprofildäck = Sämre komfort
Lägg ihop dom två sakerna = Glöm komfort och låg ljudnivå.
Kan säga att 3C chassiet är fruktansvärt stötig redan med orginalsportchassie och 18-tummare från fabrik.

Så man kan enkelt säga att du kan fullständigt glömma komforten när du sänker fast............sen när har du någonsin brytt dig om komfort i dina bilar?? ;-)

Janne.M
2011-05-28, 09:01
Ang. coils: beror ju helt på vad du vill lägga:
* koni coiloversen köpta i tyskland är ju en del billigare än de 10k de vill ha i sverige och har ju bevisat god komfort.
* KW V1 har väl också hyffsad komfort för lite mindre pengar.
* Alex hade SPAX justerbara coils till sin passat 3BG och de gick att justera till riktigt bra, tror han gav runt 6000-7000kr inkl frakt från tyskland eller england.
* V-maxx vanliga coils är ju stenhårda, men vet inte hur deras XXtreme coilovers med justerbar rebound är, kostar ca 599E från dom själva, går säkert att hitta 100 - 150E billigare på e-bay.
* Weitecs coils är ju också ganska billiga och det sitter väl koni insatser i dem, så en uppsättning såna med justerbar rebound kanske vore nåt?

Mr dOhC
2011-05-29, 06:08
* V-maxx vanliga coils är ju stenhårda,

Nu överdrev du allt en aning ;)
Har Vmaxx på min mk4 och den är långt ifrån "stenhård"
Stötigare än orignal JA, men inte stenhård...

Mk1
2011-05-29, 16:19
Är detta bara skräp?
http://cgi.ebay.de/JOM-Gewindefahrwerk-VW-Passat-3C-4Motion-Variant-Kombi-/120726432893?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item1c1bdb2c7d
Dom var ju väääldigt billiga!

ThomasT
2011-05-29, 17:10
Är detta bara skräp?
http://cgi.ebay.de/JOM-Gewindefahrwerk-VW-Passat-3C-4Motion-Variant-Kombi-/120726432893?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item1c1bdb2c7d
Dom var ju väääldigt billiga!

Vad tror du själv...? Att de kommit någon magiskt sätt att tillverka dämpare på ett billigt sätt....?

Givetvis håller de lägre kvalitet, kanske ordentligt höftade dämparkurvor osv... någonstans har de tagit ordentliga genvägar för att få ner priset.

Janne.M
2011-05-30, 09:08
Ang. JOM vs. andra billiga coilsmärken, så snacka med Jocke "Lillen" han har väl haft/krängt det flesta av dem, han rekommenderade V-maxx över JOM när jag köpte, finns någon engelsk sida som detaljgranskar JOM och man ser att de är lite mer snålade på än de andra "billiga" alternativen, i svetsar, materialtjocklek etc.

Mr dOhC
2011-05-31, 07:04
Är detta bara skräp?
http://cgi.ebay.de/JOM-Gewindefahrwerk-VW-Passat-3C-4Motion-Variant-Kombi-/120726432893?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item1c1bdb2c7d
Dom var ju väääldigt billiga!

Har precis köpt JOM till min Passat -87. Har byggt om orginalbenen fram ihop med JOM ben.

Dom ser ut att vara helt ok. Ingen större skillnad från Vmaxx utseendemässigt i mina ögon. Galvade utvändigt. EJ behandlade inuti där dämparen sitter, kanske kan bli problem. 3-4mm gods på den gängade delen iallafall. Svetsarna är kanske inte super duper, nog körda med MiG. På nåt ställe hade färgen släppt från fjädrarna, som en liten prick ungefär. Ganska hårda hjälpfjädrar. Har inte kört med bilen ännu så mer än så här kan jag inte säga just nu :P

Återstår att se hur dämpare och fjädrar funkar. Dock kommer jag byta till mjukare hjälpfjädrar pga platsbrist.

http://img834.imageshack.us/img834/7855/img1917bv.jpg
http://img851.imageshack.us/img851/364/img1918k.jpg

Mr dOhC
2011-05-31, 07:53
Kan tillägga att det var lågbudget som gällde rakt av i mitt fall. Hade det varit till en nyare bruksbil hade jag nog gått upp i prisklass...

ThomasT
2011-05-31, 11:03
Har precis köpt JOM till min Passat -87. Har byggt om orginalbenen fram ihop med JOM ben.

Dock kommer jag byta till mjukare hjälpfjädrar pga platsbrist.

Komprimeras inte hjälpfjädrarna helt?

Manny
2011-05-31, 11:29
Komprimeras inte hjälpfjädrarna helt?

Det är meningen iaf.

Sent from my E10i

Lillen
2011-05-31, 11:55
Komprimeras inte hjälpfjädrarna helt?

JO om allt är normalt med bilen.
Jens har dessutom en tyngre bil än den som fjäderbenen är tillverkade för.

Mr dOhC
2011-05-31, 21:41
Komprimeras inte hjälpfjädrarna helt?

Det kanske blir lite offtopic nu, sry för det.

Hjälpfjädrarna är som sagt ganska hårda. Dom sjukner nog ihop som dom ska men tar lite plats.
Bilen står på pallbockar än så länge. Har bara lyft med domkraft i länkarmen och kollat lite lätt.

Fram har jag just nu ingen hjälpfjäder alls pga av att det ska sitta ett styrstag i fjäderbenet. Då kan jag inte ha hylsan såpass långt ner att hjälpfjädern fick plats. Bak är det inga problem, beronde på hur lågt jag vill ha det.

Har fått tag på kortare och mjukare hjälpfjädrar som ska på fram. Bak får jag se vad som blir bäst.

Komfort är inget jag räknar med.

Smurfen
2011-05-31, 21:48
åker TA på min R32. Kan inte säga att komforten blev betydligt sämre med dessa än med originalbenen. Även fast den är skruvad i botten. Inte alls stenhård eller så. Behaglig för att vara snorlåg. Det är även bruksbilen. Går alltid då jag bara äger denna. Korta som långa sträckor. Fungerar bra..

Mr dOhC
2011-05-31, 22:03
åker TA på min R32. Kan inte säga att komforten blev betydligt sämre med dessa än med originalbenen. Även fast den är skruvad i botten. Inte alls stenhård eller så. Behaglig för att vara snorlåg. Det är även bruksbilen. Går alltid då jag bara äger denna. Korta som långa sträckor. Fungerar bra..

Det låter lovande :) Har du kollat ifall det är lösa insaster på dina TA ?

Vmaxx upplever jag som snäppet hårdare då, men jag kör också varje dag och har inga problem. Sen innan sitter det i huvudet att köra lugnt över fartgupp etc. Nån gång har jag missat gupp helt och klarat mig bra ändå.
Nerskruvade i botten var det dock värre, då vart det ganska hoppigt :P

Jämfört med tex Bilstein Sprint är Vmaxx mjuka.

Smurfen
2011-06-01, 09:03
Vet inte om det är lösa insatser.