handdator

Visa fullständig version : Hur får man bort fläktvredet Caddy tdi -97



BNZ
2011-05-27, 13:38
Hej!
Ny på forumet och nybliven caddyägare. Bilen väntar just nu på besiktning efter att ha genomgått en del rostlagning. Har lite annat småfix som jag även tänkte passapå att fixa. B.la så går fläkten endast på läge två. Så min fråga är hur man fårbort panelen med fläktvredet så att man kan byta det.

Henrik.M
2011-05-27, 22:57
Peta lös vreden , peta lös ramen så ser du skruvarna.

MEN om fläkten endast går på läge 2 kan det även vara fläktmotståndet vid motorn som sagt upp sig.

BNZ
2011-05-27, 23:25
Aha okej!
Vad innebär det? Omlödning?

Henrik.M
2011-05-27, 23:34
Aha okej!
Vad innebär det? Omlödning?

Brukar vara en smältsäkring som går pga av att fläkten kärvar och går tungt med åren.

Finns flera alternativ beroende på budget.

1 : Fixa befintligt motstånd med hjälp av att löda på nya komponenter.

2 : Hitta en på skroten (som förmodligen går sönder förr eller senare)

3 : Köpa ett nytt flätmotsånd för 4-500:- , ta lös fläkten , rengöra denna och se så den snurrar lätt och fint.

Kan dock även vara skenorna i fläktpanelen som är trasiga och då måste man byta panel , men det felet brukar arta sig i att alla lägen fungerar om man trycker in fläktvredet.
Man brukar ganska snabbt se om skenorna på fläktvredet är skrot när man tar lös täckpanelen.

BNZ
2011-05-28, 08:51
Hmm ok...Ska ta o kolla hur skenorna i fläktpanelen serut.
Vart sitter annars detta motstånd? Och hur drygt är det att byta hela kupefläkteriet?

Henrik.M
2011-05-28, 10:52
Motståndet sitter bredvid fläktmotorn & fläktmotorn är lokaliserad i golvutrymmet på vänster sida.

Inte alla svårt att byta varken fläkt eller motstånd , motståndet är "fastknäppt" i fläkthuset & fläkten är bara att vrida lös.

Tar typ 3 minuter att fixa.

Mini_me
2011-05-28, 12:41
Men om det är motstånd borde inte hans läge 4 (direkt matning) funka??

Henrik.M
2011-05-28, 15:08
Men om det är motstånd borde inte hans läge 4 (direkt matning) funka??

Så kan det vara.......mitt berömda teflonminne.
Men alla saker tar ju bara ett par minuter att kontrollera & man BÖR kontrollera innan man reparerar. ;-)

StiFt
2011-05-28, 19:49
På en bmw jag hade för ett år sedan gick fläktmotståndet och då fungerade enbart högsta läget. Det var fullflås eller inget alls som var. Köpte nytt motstånd på skroten sen funkade det klockrent.

Mini_me
2011-05-28, 21:26
Motstånden funkar som så att du har 3 motstånd (1-2-3) som är av olika värden men i läge 4 så går det 12v utan motstånd fram till fläkten.
Dör motståndet så brukar det dö helt dvs inte bara 1 och 3 som det vore i detta fall + att då borde han fortfarande ha läge 4 kvar.

Blecken tror jag är boven i detta drama.

BNZ
2011-05-30, 01:17
Visade sig att det var blecket på själva vredet som hade knölat till sig lite. Så efter lite bryt o bänd så var det fixat!
Tackar för hjälpen.
Nu till nästa fråga som kanske borde ha en annan rubrik. Har hittat en uttjänt caddy som har dieselvärmare.
Tänkte att man kanske skulle kunna flyttaöver den till min. Hur gör man detta på bästa sätt. Vet inte ens hur den ser ut eller vart den sitter ,såg bara att det satt en "hebasto panel" i den.

Henrik.M
2011-05-30, 16:28
Nu till nästa fråga som kanske borde ha en annan rubrik. Har hittat en uttjänt caddy som har dieselvärmare.
Tänkte att man kanske skulle kunna flyttaöver den till min. Hur gör man detta på bästa sätt. Vet inte ens hur den ser ut eller vart den sitter ,såg bara att det satt en "hebasto panel" i den.

Är nog en WEBASTO du menar.
Är det en eftermonterad historia med ett löst digitalur , är det absolut enklaste att bara flytta över allt till din bil.
Dvs Värmare , Kabelstam , Relän , Bränsleledningar + pump , Ur.
Notera hur allt är monerat / kopplat och gör samma sak i din bil.
Försäkra dig dock först om att allt fungerar , annars kan det bli en dyr historia att repa upp en gammal värmare.
Delar till WEBASTO är långt ifrån billiga på den svenska marknaden.

BNZ
2011-05-30, 22:28
Känns som om denna tråd bör få en ny rubrik:). Upptäckte idag att caddyn läcker diesel. På höger sida längstfram och nertill innanför skärmen sitter något som ser ut som ett filter. Antagligen dieselfiltret? I botten på detta sitter något som serut som en skruvkork med pip på. Det droppar diesel långsamt från denna pip. Vet inte om det är det igentliga läckaget eller om de kommer från ovansidan. Indikerar detta att man ska byta filter eller är det något annat fel. Om det nu är filtret överhuvudtaget?!

Henrik.M
2011-05-30, 22:47
Känns som om denna tråd bör få en ny rubrik:). Upptäckte idag att caddyn läcker diesel. På höger sida längstfram och nertill innanför skärmen sitter något som ser ut som ett filter. Antagligen dieselfiltret? I botten på detta sitter något som serut som en skruvkork med pip på. Det droppar diesel långsamt från denna pip. Vet inte om det är det igentliga läckaget eller om de kommer från ovansidan. Indikerar detta att man ska byta filter eller är det något annat fel. Om det nu är filtret överhuvudtaget?!

Pipen på filtret är vattendräneringen till filtret läcker den är den antingen trasig eller ej åtdragen.
A & O dock på oljebrännarmotorer är att bränslesystemet ska vara rent och vattenfritt , det vidhåller man genom att byta filter med jämna mellanrum.

Starta en ny tråd om du har övriga frågor , vi ändrar ej rubrik i trådar pga av nya frågor. =)