handdator

Visa fullständig version : Remspänning MK3



Knox
2011-05-26, 21:52
Bytte remmen idag som driver vattenpump samt generator. Den förra var verkligen helt slut. Var inte helt lätt att få dit remmen dock, fick låsa generatorn i botten med bulten, sen lägga på remmen på generator hjulet och ta ett spärrskaft för att dra runt veven så remmen rullade på där.

Nu undrar jag om man ska låsa generatorn med bulten när man lagt på remmen eller ska fjädern hålla spänningen hela tiden? för nu när man kör så "kvittrar" det väldigt från den nya remmen, den ligger rätt i spåren, det har jag kollat.

Knox
2011-05-26, 21:53
Glömde, det är en -93 GTD med AAZ motorn..

polomannen
2011-05-26, 22:31
Det ska räcka att fjädern håller upp den men tycker du att den är för slapp så kan du spänna upp den mer.

Knox
2011-05-27, 07:42
OK, men efter fjädern har "fjädrat ut" ska man låsa fast den där, eller ska den liksom kunna fjädra hela tiden? merca dieseln jag hade fungerade så men då var det ett löphjul som var fjäderbelastat.

J.L
2011-05-27, 09:42
Så trångt ska det inte vara, är du 110% på att remmen sitter på
rätt sida vattenpumpen, sett att den hamnat på fel sida förr.
Håll koll på värmen bara, för säkerhets skull.

Knox
2011-05-27, 10:50
Som den satt tidigare så är det den släta sidan av remmen som driver vattenpumpen. Slängde mig under idag igen och kollade, det var plastkåpan närmast stora remhjulet som var lite löst, remkanten gned emot den, därav "kvittret".
Verkar funka bra nu!