handdator

Visa fullständig version : Oljebyte eller Service?



Micke_t
2011-05-24, 22:29
Hej,

Läget: Golf GTI, 2010, ca 850 mil på mätaren.

Funderingar:

Hej, jag vet att åsikterna om longlife vs service varje år går isär men jag funderar på följande alternativ:

1. Göra ett oljebyte vid 1000 mil eftersom det tydligen ska vara bra för en ny motor.
2. Vänta tills ca 1500 mil och göra en service inkl oljebyte oavsett vad bilen säger.
3. Inte göra något alls tills det att bilen säger till om service.

Hur gör ni andra?

/micke

itouch
2011-05-24, 23:04
Jag hade bytt olja + filter var 1000e mil.

Micke_t
2011-05-24, 23:19
Hade du sen gjort en service när bilen själv vill enligt longlifecykeln. Det går ju också att göra service varje år som i mitt fall innebär ca 1500 mil och då kanske oljebyte i mellan är lite överdrivet?

Peter-C
2011-05-24, 23:45
Hade du sen gjort en service när bilen själv vill enligt longlifecykeln. Det går ju också att göra service varje år som i mitt fall innebär ca 1500 mil och då kanske oljebyte i mellan är lite överdrivet?

Så här gör jag. Extra oljebyte + filter vid c:a 1200 mil, köper Castrol SLX longlife III hos VW ÅF (heter troligen ”Edge” i övriga handeln) 5w-30. Sedan in på vanlig longlife service vid c:a 2500 mil även om indikatorn ej larmat.

/Peter

Micke_t
2011-05-25, 10:03
Peter: antar att du själv byter olja eftersom du köper den själv? Om jag bara gör ett "oljebyte" finns det då någon anledning till att åka till VW eller är tex. mekonomen billigare? Förutsatt att de häller i rätt olja så klart...

Premis
2011-05-25, 10:57
Följ indikatorn är mitt tips om du använder bilen som vardagsbil. Förstår inte varför man ska krångla till det.

Peter-C
2011-05-25, 11:10
Peter: antar att du själv byter olja eftersom du köper den själv? Om jag bara gör ett "oljebyte" finns det då någon anledning till att åka till VW eller är tex. mekonomen billigare? Förutsatt att de häller i rätt olja så klart...

Gör du inte det själv så hade jag lämna in den på VAG. Den är ju ändå ny….

Om du gör det själv:
Det är extra lätt på denna bil då den saknar heltäckande under plast skydd som jag tex har på vår Audi A4 tillika filter som sitter under ifrån. Då blir det gärna lite ”slabb” på mitt garage golv.

På din Golf sitter ju oljefilter serverat ovanifrån med någon slags dränering som tömmer filter ner i oljetråget. LYX. Se genvägen nedan, dock kan man väl hoppa över ramp övningen… Kanske lite väl utbroderad i förhållande till ärendet. Amerikaner gillar ju att prata.

http://www.golfmk6.com/forums/showthread.php?t=3482

/Peter

Peter-C
2011-05-25, 11:15
Följ indikatorn är mitt tips om du använder bilen som vardagsbil. Förstår inte varför man ska krångla till det.

Premis - Enkelt skäl:
För långt mellan intervallerna. Känner mig obekväm med det... Kan aldrig skada att göra det för ofta men däremot att göra det för sällan.

/Peter

PS Erkänner att det är lite överdrivet /nördigt. Men detta forum är ju till för bl.a. nördar så det accepteras säkert.

J.L
2011-05-25, 12:53
Jag håller med, kan inte skada att byta olja & filter var 1500e mil,
3000 känns för långt, och med de bekymmer som kommit
på en del longlife så hade jag inte vågat chansa.

Premis
2011-05-25, 13:42
Premis - Enkelt skäl:
För långt mellan intervallerna. Känner mig obekväm med det... Kan aldrig skada att göra det för ofta men däremot att göra det för sällan.

/Peter

PS Erkänner att det är lite överdrivet /nördigt. Men detta forum är ju till för bl.a. nördar så det accepteras säkert.

Nej, självklart skadar det inte. Med lugn körning har mina intervall blivit runt 1700-1800 mil vilket jag bedömt som helt safe med tanke på hur lugn körning det blivit. Förstår inte hur folk har lyckats nå 3000 mil. Min långpendlarskoda har jag fått Max 2300 mil och då har det varit snuskigt lugn körning 30 mil i stöten. Så jag skulle inte vänta till 3000 heller men än så länge funkar det.

Klurigare blir det när man kör lite. Servade GTIn för 250 mil sedan, i september 2010. Behövs det i höst igen? Troligen inte.

Peter-C
2011-05-25, 18:40
Klurigare blir det när man kör lite. Servade GTIn för 250 mil sedan, i september 2010. Behövs det i höst igen? Troligen inte.

Jo det är ju individuellt. Kör ibland mycket kortare sträckor. T.ex. vår Audi hade nyligen på 1,5 år gått 780 mil vid sista egna servicen. GTI:n går ju nästan dagligen. Kör man längre sträckor kommer det i ett annat läge.
Står man mycket i kö på tomgång ser det ut som bilen inte gått något alls - slits ändå.

/Peter

Micke_t
2011-07-08, 11:36
Hej alla i värmen,

Har nu bestämt mig för att boka in ett oljebyte. Ryker någon garanti om man gör det själv eller lämnar till tex. mekonomen? Kan verkstaden se att någon annan gjort ett oljebyte på bilen?

Anledningen till att jag frågar är att VW är typ 1000 kr dyrare än mekonomen och även om det inte rör sig om stora pengar gillar jag inte att bli lurad...

Någon som vet exakt mängd olja som ska i? Läste på något amerikanskt forum att ca 4.7 liter räcker...

Trevlig sommar!
micke

J.L
2011-07-08, 11:55
Nu har alla egna åsikter och jag tvingar ingen att följa min...

Men jag hade hellre låtit min mormor byta olja och filter än
lämna bilen till mekonomen...


Att göra ett extra olje+filterbyte mellan servicarna hade jag gjort själv,
det är absolut inget som påverkar någon garanti, kör på rekomenderad olja och filter så ska allt vara bra.

VWGolIV
2011-07-08, 12:09
På alla mina bilar så är det 1000 mil eller 1 år som gäller nu.
Känns skönt o serva med den intervallen.

Växellådsoljebyte sker nu var 3000 mil.

hoganb
2011-12-04, 19:08
På alla mina bilar så är det 1000 mil eller 1 år som gäller nu.
Känns skönt o serva med den intervallen.

Växellådsoljebyte sker nu var 3000 mil.
Varför växellåds olje byte så ofta??
Normalt byter man den inte alls.