handdator

Visa fullständig version : Kopplingsbyte MKII - måste motorn bort?



berlands
2011-05-24, 19:47
Dags för kopplingsbyte på min Golf CL - 85 här.
Gjorde det på min MK-I för några år sedan, så jag vet vad som ska göras.
Men en fråga angående hur pass mycket man måste lossa motorn på just en MK-II.
Mekarhandboken (Bentley) säger att man ska lossa motorn helt från båda motorfästen (samt givetvis anbringa den sedvanliga VW-specialhållaren för motorn..) och sen skjuta motorn så långt mot "passagerarskärmen" som möjligt för att kunna få utrymme nog att få loss växellådan åt andra hållet.

Men jag funderar på om man inte kan låta motorn sitta fast i det bakre motorfästet och bara hissa ned den lite grand. Då bör man kunna få så pass mycket utrymme att det går att få ut växellådan mot vänstra hjulhuset.
Någon som har tips på om detta funkar på en MK-II? Sökte lite på forumet här, men det stod inget specifikt om hur pass tight det är på en MK-II.

/Berlands

Lillen
2011-05-24, 21:23
Det är tajt.
Det GÅR att göra med motorfäste kvar.
MEN du kommer svära och det är betydligt mer krångel att få dit lådan än att få av den.

Jag brukar demontera fronten , vrida hela paketet mot fronten och lyfta lös lådan.
Enklare , snabbare och mindre svårdommar än att krånga på plats i bilen!

Henrik.M
2011-05-24, 21:39
Har då aldrig lossat det bakre fästet varken när jag bytt på lyft eller garagegolv.

berlands
2011-06-03, 10:45
Funkade superfint att plocka bort växellådan utan att lossa bakre motorfästet.
Det var hur gott om plats som helst, iaf jämfört med när man gjorde samma operation på en MK-I. :)
Bara att lägga lite brädor och skräp under motorn och hissa ned.

/Berlands

Skoglund
2011-06-03, 10:52
Så bara bort med främre fästet alltså? Går det att "fälla ner" motorn även om bakre fästet är kvar?

Anledningen till min fråga är att jag i dagarna ska byta på min Golf II GTI 16v

berlands
2011-06-04, 14:16
Ja, jag satte en domkraft under växellådan, ganska nära motorn.
Hissade upp såpass mycket att belastningen försvann ifrån främre motorfästet.
Därefter lade jag brädor under motorn så att de nådde såpass högt upp som man vill hissa ner motorn.
Lossade startmotorn och konsollen som sitter mellan främre motorfästet och motorn.
Lossade allt som kunde vara i vägen ifrån växellådan.
Sen var det bara att hissa ner med domkraften så att motorn vilade på brädorna.
Man får vara lite försiktig så att motorn inte kommer för långt ner, då kan bakre motorfästet bockas.
Kanske inte helt optimalt att låta motorn vila på sumpen, men plåten där verkar rätt tålig.
Dessutom hade jag toppen + en massa annat av på motorn, så den vägde inte så herrans mycket.
Däremot vägde växellådan en hel del, men förhållandevis lätt att lyfta av den ändå.

/Berlands