handdator

Visa fullständig version : Rasad växellåda? Golf IV



Megapolaren
2011-05-22, 18:36
Hej!

Farsgubben har en Golf GTI -99 med växelproblem. Det går bara att växla mellan trean och fyran, men spaken verkar inte reagera alls på rörelse höger och vänster, dvs man kan hålla den längst ut till höger (där femman är) och lägga i trean. Ettan, tvåan, femman och backen kan inte läggas i alls.

Nåväl, bilen kördes till den lokala VAG-representanten som meddelat att växellådan måste rivas ner för kontroll.

Jag funderar på om andra haft liknande problem, och framförallt om det verkligen är så att lådan måste ner? Inbillar mig att det borde vara fel på växellänkaget. Planerar söka en till verkstad i veckan för en dubbellkoll.

Annars finns det snart ett gör-det-själv objekt till salu! :)

J.L
2011-05-22, 18:45
Inbillar mig att det borde vara fel på växellänkaget.

Tycker jag också låter som en mer rimlig orsak,
men kan lika gjärna vara lådan, svårt att veta när man sitter framför skärmen.

Babbe
2011-05-22, 20:01
börja med att kolla om lådan reagerar. genom att titta om det rör sig frame på lådan när du växlar. så det inte bara är vajern som e av

Megapolaren
2011-05-24, 15:50
En liten uppdatering:

Eftersom jag var tveksam över VAG-verkstadens bedömning att växellådan skulle vara slut åkte jag igår dit för att fråga vad man egentligen hade gjort. Jag frågade specifikt om man kontrollerat växellänkaget och fick då veta att man skulle ha kontrollerat detta, men att det åter gått sönder eftersom själva växellådan "låst sig". Jag accepterade förklaringen och bad att få hämta bilen idag - med planen att i princip köra den till skrot.

Döm om min förvåning när VAG-verkstaden idag på morgonen ringer upp. Man har nu självmant tagit in bilen för en extra koll (som jag inte bett om) och då funnit att växellänkaget trots allt var trasigt. Efter justering och återmontering fungerar lådan som den ska igen!

Det kommer väl knappast som en nyhet, men uppenbarligen bör man inte lita allt för mycket på den såkallade "originalverkstan" och deras felsökning...

J.L
2011-05-24, 18:40
Jag frågade specifikt om man kontrollerat växellänkaget och fick då veta att man skulle ha kontrollerat detta.

Man har nu självmant tagit in bilen för en extra koll (som jag inte bett om) och då funnit att växellänkaget trots allt var trasigt. Efter justering och återmontering fungerar lådan som den ska igen!

Känns som de inte alls kontrollerat länkaget första gången du frågade,
"ojdå, det har vi ju missat"