handdator

Visa fullständig version : Fälgar "förstörda" vid blästring - Vad göra nu ?



Mr dOhC
2011-05-21, 22:14
Jag lämnade in 4 st fälgar för glasblästring. Ville få bort klarlack och lite gammal färg på utsidan. På insidan var det färg och skit som skulle bort.

Jag hade testat att köra en fälg med glas med min 3hk kompressor med 50 liters tank i garaget, med ett litet munstycke med behållare på. Det funkade utmärkt, allt lossade men det tog tid. Min kompressor gick även på högvarv. Därför valde jag att lämna iväg dom.

Tanken efter blästringen var att dom skulle högglanspoleras på utsidan där klarlacken hade suttit.

Jag ringde till firman och frågade ang priset. Ringde sen igen för att försäkra mig om att det var just glas jag fick priset på. När jag väl lämnade in fälgarna sa jag att dom sedan ska poleras. Jag bad att få känna på glaset han körde med så att det inte var för grovt, och det var helt i sin ordning.

När jag väl hämtade fälgarna visade han mig en av dom och den såg himla fin och slät ut. Fick sedan hjälp att lasta in i bilen och jag tittade inte så noga på dom andra 3 fälgarna förräns jag kom till garaget.

Så det såg ut alltså. Dom har kört med glas, ja, men även väldigt grov sand. Dom påstod när jag ringde tillbaks att färgen på två av fälgarna mellan ekrarna inte gick bort med glaset, så då körde dom med sanden.

Hade dom bara kört mellan ekrarna hade det varit lugnt men det har sprutat sand både här och där. Hela fälgkanten runt 3 av dom är helt körd med sand, trots att där bara satt klarlack och även på ett flertal andra ställen är det kört med sand trots att där bara satt klarlack. Det ser för jävligt ut kort sagt...

Jag åkte tillbaks och visade upp hur det såg ut. Han visste inte riktigt vad man kunde göra nu. Han hade massa bortförklaringar. Fick efter tjat pengar tillbaks.

Nu har jag slipat och slipat men porerna går inte bort. Har kört med 80-papper med maskin, även testat 60-papper. Fortfarande porer kvar. I hörnet på fälgkanten veti fan hur jag ska kunna bli av med porerna.

Har varit inne på http://www.poleringsguide.se/poleringsguide/ och kollat. Jag har testat 3M sliprondell på borrmaskinen. Det funkar till viss del men det är så stora ytor som skulle behöva köras så det känns inte rimligt, dom koster dessutom 100kr st. Att bara köra där porerna är funkar inte heller för då kommer det bli alldelles gropigt och kommer inte se bra ut.

Ska jag lägga ner allt jobb med att högglanspolera så ska det bli bra också.
Inge kul om det är massa porer kvar.

Är det nån som har några förslag på vad man kan göra tar det tacksamt emot.

Kan man blästra om dom med nåt speciellt medel för att bli av med porerna ?

Bilder på hur det ser ut efter blästring och dom 2 sista efter slipning med maskin.
http://img842.imageshack.us/slideshow/webplayer.php?id=img1961sx.jpg

Faltdach
2011-05-21, 22:27
Har inget råd att ge...

Vill bara säga va surt!
Lider med dig Jens!

Mr dOhC
2011-05-21, 22:35
Tack Jan !

Jag tänkte på kulpolering när jag såg din annons på dina fälgar, men efter att ha läst hur den funkar så lär det inte ta bort några porer : /

Cullberg
2011-05-21, 23:55
Lämna in dom hos någon som sätter upp dom i svarven och slipar eller vad dom gör, typ fälgfixarna i Helsingborg. Så får den andra firman stå för den kostnaden. Det var ju inte lite porer direkt. Segt för dig

Mr dOhC
2011-05-22, 06:42
Jag har tänkt på det också, att lämna iväg dom. Frågan är bara om jag kommer får ersättning för det. Lär kosta en slant och min budget börjar ta slut :/
Han som gjorde fel var ju inte direkt tillmötesgående, även om jag fick en del av pengarna tillbaks...

Sånt här tar musten ur en precis, när man ska behöva hålla på och bråka med folk, även om man har rätten på sin sida...

Börja får lite smått panik nu då det ska vara klart till BR : /

Cullberg
2011-05-22, 10:55
Om han bråkar för mycket så kollar du upp vad det kostar, kostar det mer än vad du hade tänkt att betala ifrån början så får han iaf minst stå för mellanskillnanden! Han kan ju annars köpa nya fälgar till dig då han har förstört dom du har!

Hooloowoo
2011-05-22, 11:46
Hrrm. Såg ju inte så kul ut.. :(

Dock: Jag gjorde samma sak för ett par år sen. Lämnade till folk som blästrar med tämligen stort tryck. Däremot skulle fälgarna pulverlackas av samma firma efteråt, och när de var färdigbakade så så fick de faktiskt en blank och slät yta. (utom några ställen där det var lite större hack) Men pulverlacken är tydligen ganska tjock, och den blir ju riktigt hård när den bränns..

J.L
2011-05-22, 16:15
Tusan vad surt...

Enligt mig har firman inte utfört begärt jobb, istället pajjat
fälgarna, var hård, antingen pröjsar ni vad ni förstört eller
så drar jag detta vidare till t.e.x. ARN!

Löser inte problemet nu, men ett tips till nästa gång:
CRC Gasket Remover (http://www.bildelar.nu/product/305803-crc-stripper-300ml.aspx)
OSC (http://www.opelsportclub.com/forums/showthread.php?t=73354)

Mr dOhC
2011-05-22, 18:27
Tack för tipsen!!

Jo jag skulle aldrig ha lämnat iväg dom. Använt Gasket Remover istället till klarlacken. Tänkte på det alternativet redan innan men då hade jag inte blivit av med skiten på insidan som jag ville. Trodde ju gärna inte att det skulle bli så här när jag var ganska tydligt med hur jag ville ha det.

Jo det är väl bara att sätta igång och bråka. Frågan är bara hur det funkar när jag tog emot pengar tillbaks.
Räknas det som uppgjort då tro. Får väl ta kontakt med konsumentvägledare och fråga hur jag ska göra...

Mr dOhC
2011-05-23, 06:43
Har mailat konsumentvägledare och även FälgFixarna AB.

Håller tummarna för nåt positivt därifrån.

Mr dOhC
2011-05-25, 07:45
Svar från fälgfixarna :
"Vi kan inte polera dom men det finns ett företag som vi har anlitat som helpolerar fälgar men det kostar ca 3000:- st och frågan är om inte ytan är för grov för att poleras."

: /