handdator

Visa fullständig version : Kapa fjädrar VW Polo 6N2 GTI -01



jiggaman
2011-05-20, 11:45
Nu ska Polon i backen
Är det ngn här som har erfarenhet av att "snålkapa" ca 40mm av orginal fjädrarna?
Fungerar det bra på 6N2 ? Utan allt för mkt modifiering?
Hur många varv för ca 35-50mm?
Går det att utföra på plats?

VWGolIV
2011-05-20, 12:30
Jag hade plockat av dämparna och mätt så att jag kapar lika mycket på var.

Skall du kapa på plats så hade jag hissat upp bilen och dragit ihop fjädern så att den inte ligger an mot fjäderskålen så att säga.

J.L
2011-05-20, 12:50
Nu ska Polon i backen
Är det ngn här som har erfarenhet av att "snålkapa" ca 40mm av orginal fjädrarna?
Fungerar det bra på 6N2 ? Utan allt för mkt modifiering?
Hur många varv för ca 35-50mm?
Går det att utföra på plats?

Denna metod avråder jag starkt, p.g.a. värmen som blir när man kapar dem,
kan de bli olika höga, fjädrarna kan hoppa ur tallriken eller t.o.m. smälla av vid ett senare skede,
vilket kan gå väldigt illa.
Ogillas av både polis och SBP. fjädern får inte vara lös/rörlig vid upphissad bil,
vissa kan montera drop-stops eller svetsa ändarna på fjädrarna i tallriken.

Avråder ännu starkare att kapa dem på plats, de flesta vill gjärna slippa bli av med en hand
eller ett ben, när fjädern går av och sitter monterad vet du inte vart verktyget tar vägen som
du kapar med, t.e.x. vinkelslip!

Har under andra omständigheter satt en vinkelslip i handleden, går fortare än man tror kan jag säga.

Jobba lite över, sälj tv'n, försök istället få ihop till en sats från t.e.x.
35-40mm Polo 6n2 - Hova (http://www.hova.com/seat-ibiza-6k--polo-4-6n2-p-3185-c-2125.aspx)

Finns säkert billigare med, första jag kollade.

En sak till, kapar du fjädrarna och sänker bilen 50mm fungerar inte stötdämparna
som det är tänkt, vilket kan leda till betydligt dyrare kostnader än en färdig sats!

mt4base
2011-05-22, 21:13
Köp en sats med riktiga sänkfjädrar istället. Tror du sparar dig MASSOR med besvär i längden och kostnaden bör inte vara alltför avskräckande.
Lycka till!

Mr dOhC
2011-05-23, 07:00
Vill du kapa så funkar det, men är inte optimalt att köra så. Beror på hur mycket du kapar.
Det viktiga isåfall är att fjäder inte sitter löst när bilen hissas upp.
Ha med i kakylen ovan nämnda nackdelar!
Ett varv skulle jag gissa på är bra att börja med. Sen får du hissa ner på hjulen, mäta osv...

Kanske kan gå att kapa på plats.
Har själv gjort det tidigare och då har jag använt 2st fjäderspännare för att dra ihop fjädern,
även om det som sagts innan här att det kan bli problem av olika slag!
Det du gör, gör du på egen risk!

Det alternativet jag rekomenderar dig är :
Ett coiloverkit från ebay kostar inte speciellt mycket mer än en sänknigssats i Sverige. Finns från ca 180euro till din Polo. Självklart finns det sänkningssaters också som säkert är billigare.

* Med coilover får du en dämpare som är avstämd för sänkningen.
* Mindre jobb att byta, då du inte behöver plockas isär och byta fjädrarna på dina gamla dämpare.
* Du kan få precis den höjd du vill ha och kan ändra upp och ner efter tycke och smak.
* Det är bra att ha för framtiden om du får fler planer för bilen

Flertalet av dom billiga märken är helt ok att åka på till vardags.
Har själv Vmaxx sen ett par år tillbaks på min Golf mk4.
Köpte nyligen JOM till min Passat -87
På både JOM och Vmaxx kan du byta ut dämparen om den tar slut.