handdator

Visa fullständig version : Kopplingsbyte 1,6 75hk.



Lillen
2007-07-16, 22:13
Ändrat.

Bengan.U
2007-07-16, 23:21
Hej.

Du kan gott å väl,
med gott samvete och fortsatt god nattsömn,
bara byta själva lamellen ;-)
Gör rent svänghjulet och tvätta anläggsytan
både på svänghjul och tryckplatta
med Ätika ! Ja precis,ett beprövat knep för att
säkerställa att inget fettaktigt finns kvar.

Om du tänker "konvertera" till annan snurra,
så är det väl ingen ide att lägga för
mycket krut på kopplingsreperation.

MVH/Bengan.U

Lillen
2007-07-16, 23:37
Ändrat.

pekka kiiskilä
2007-07-17, 00:56
Om du ska köra med 75hk motorn så funkar det bra med varmkört svänghjul för det har jag i min vinter bil o den funkar utmärkt,

Jag funderar därimot på byte av motor o låda i vinter bilen= 1,8 gti snurra och låda men med förgasare en weber sitter mog fint på en sådan motor.

JoeSchmoe
2007-07-17, 10:08
tjena Jocke

varför inte ta o sätta upp svänghjulet i en svarv o ta bort dåliga yta/beläggningar, samt lätta det en aning., gör gott för gasresponsen har jag förstått.

hade

Lillen
2007-07-17, 11:54
Ändrat.

Manny
2007-07-17, 11:56
Äh, personligen så hade jag bara rivit ner o bytt lamellen mot en bättre beggad. Spec med tanke på framtida eventuella modifikationer. Kan itne bli värre iaf...

Lillen
2007-07-17, 12:31
Ändrat.

Manny
2007-07-17, 12:34
jaha.. men om man inte har nån bättre nytta av den nya så kan man ju lika bra använda den... :D

JoeSchmoe
2007-07-17, 19:52
Tjena Jolly!!
KUL att du vaknat ur dvalan =)
Du vet väl att det är farligt utan stödhjul......

Mjoo men......lathet och dåligt med tillgång på svarv.....(ursäkter)!
Ja kanske ändå men ja får se om ja ids.
Har ju inte ens kollat OM det är skadat.

då får du ju kika påt vettu,. det skulle jag gjort.,
ja det känns bra o vaknat, men hojjen e oxå kvar
räcker inte med en leksak för mig vettu :)

Henrik.M
2007-07-17, 22:06
jaha.. men om man inte har nån bättre nytta av den nya så kan man ju lika bra använda den... :D

Med tanke på vad ett komplett kit kostar till en 75hk snurra är det dumsnålt att köpa lösa grejer.
Tror jag betalade strax över 1000-lappen (med rabbat) på jobbet för komplett kit till min MK1:a på tiden då det begav sig.
Och med tanke på att lillen kränger reservdelar så tror jag knappast ett kopplingskit kostar blodiga pengar. (tippar på krin 1000-lappen).

Kan dra en historia om dumsnålhet.

Anledningen till att jag bytte koppling på min MK1:a vid köp var att den slirade.
Rev ner kopplingen och tog lös lamellen......lamellen var ny och datumstämplad ca 2 år tillbaka i tiden.
Började undersöka resten av prylarna och såg då att fjädern runt tryckplattan hade spruckit & tryckplattan var......just det begagnad visade sig.

Den snåle fan som ägt bilen före hade bara bytt lamellen och förmodligen inte fått till kopplingen pga av att tryckplattan var slut.

Så mao : Tar man ner lådan så sätter man nya prylar rakt igenom.
Byter man sedan snurra och låda i bilen så plockar man ner sin förhoppningsvis någorlunda fräscha koppling & kränger den vidare till någon mer behövande för en ärlig slant.....alt lägger den bland bra att ha grejerna.

Så jävla roligt är det inte att byta koppling att man snålar in och bara köper en lamell.....och sen kör slut på tryckplattan.
Då inser man att det var dumsnålt.....och att det inte blev billigare i slutändan.

Ang svänghjulet....är det inte allt för blått....kör med det & det funkar utmärkt till vardagsbruk & 75 hk.

Lillen
2007-07-17, 22:23
Ändrat.

onk
2007-09-28, 00:44
Återlivar den här gamla tråden:)

Funderar på om jag ska inviga min garageplats med ett kopplingsbyte på jettan. Den tycktes slira rätt bra när man släppte lös kraften:(

Hur mkt jobb är det eg? Tid har jag, men frågan är om jag klarar av det.

Vad säger ni som gjort det, är det mkt som jävlas?

Foojken GTI
2007-09-28, 16:40
Jag har en ny tryckplatta liggandes om det är intressant?..... men då måste du ju få tag i en lamell oxå.


OJ, Glöm detta nu så jag att du hade ju ett komplett kit....man ska läsa allt :)

Lillen
2007-10-01, 19:25
Ändrat.

onk
2007-10-01, 19:35
Ok ok.. Får se hur jag gör. Är inte säker på att jag reder ut det.. Men försöker man inte så lär man sig ju inte så...

Behövs det nått specialverktyg?

Lillen
2007-10-01, 19:52
Ändrat.