handdator

Visa fullständig version : Vindrutetorkare åker upp när man stänger av bilen, Golf VI



Bossni
2011-05-15, 11:12
Ska försöka förklara problemet så bra jag kan.

På min nya golf gti VI så är torkarna långt ner under huven när torkarfunktionen är avstängt, men när man har torkarfunktionen i tex intervall läget så åker de upp ca 3 cm, och har den platsen som ursprungsläge. När regnsensorn eller jag stänger av torkarna så åker de ner och gömmer sig igen.

Men i morse så märkte jag att torkarna gör tvärt om. De åker upp en bit när man stänger av bilen och ja då är torkarna avstängda helt. Kollar instruktionsboken nu men hittar inget.

Gti
2011-05-15, 15:53
Låter som helt normalt. Varje gång man stänger av bilen så skiftar torkarbladet sin position för att förlänga livstiden på bladen. Samma del av torkarbladet ligger alltså inte och vilar mot rutan.

Dennis Örnell
2011-05-15, 18:29
Kan bekräfta att så är det på min bil också.

hutte
2011-05-15, 21:10
precis samma på min caddy - 04

Mini_me
2011-05-15, 21:57
Och alla vet om att när ni stänger av bilen kan få torkarna i service läge? (Står rakt upp)
Mkt bra på vintern för att slippa att säkringen drar när bladen frusit fast=)

Bossni
2011-05-15, 22:23
Okej då det verkar vara under kontroll. Märkte att de lever sitt egna liv typ. Har man inte haft igång torkarna på ett par minuter underkörning så åker torkarna hela vägen ner när man slår av tändningen. Men har man använt torkarna och slår av tändningen då så åker de upp 3 cm.

Och Lars, det märkte jag här om dagen när jag skulle tvätta den och så gick det inte att lyfta torkarna. Fick ta fram instruktionsboken då. Smart tänk på fabriken.