handdator

Visa fullständig version : VW´s rostskyddsgarantier (tar de på sig detta tror ni) ?



Jim Profit
2011-05-14, 11:30
Upptäckte en tråkig sak på min bil idag. :-( Längst fram på tröskeln verkar det börjat rosta (insidan som syns när man öppnar dörren) Kanske en effekt av dålig dränering, verkar som om vatten blir liggandes där.

Vad är era erfarenheter av VW´s rostskyddsgarantier?
Kör de stenhårt på att det skall vara genomrostat eller tar de på sig när det syns att det börjat rosta? (Vet att BMW var väldigt vettiga att ha göra med angående detta och fixade rosten på min förra BMW trots att det var mindre än på Golfen)

Nån VW (lack)verkstad i Stockholm som rekommenderas?

Bilen är en svensksåld Golf 2007 med servicebok i ordning.

http://i8.photobucket.com/albums/a36/JimProfit/Golf%20R32/IMG_0151.jpg

itouch
2011-05-14, 11:43
Vanligt fel på mk5or. Har för mig de tyvärr inte tar på sig detta, men det varierar mycket från vw till vw, värt att höra med de iaf. Jag vet att det finns en aktion på mk5 om just problem där och att man sätter in skumgummi/vattenavledare vilket du verkar ha fått ditsatt enligt bilden.

Jim Profit
2011-05-14, 12:03
Ok, ja jag får väl kolla om det går att få fixat med lämplig verkstad. :-(

Smurfen
2011-05-14, 12:26
De fixade det på min och då hade jag mycket mindre än det där..

Jim Profit
2011-05-14, 12:33
De fixade det på min och då hade jag mycket mindre än det där..

Vilken verkstad anlitade du?

sgt_nelson
2011-05-14, 19:02
Det där skumgummit på bilden sitter orginal, däremot sätter dom in en skumgummi remsa i dörrarna på aktionen. Nästan bara bilar med motor/kupe värmare som får dessa problem.

Smurfen
2011-05-15, 09:23
Söderbergs i Nyköping. Fick framskärmar och framdörrar och sparklådorna ommålade.

jidubbelve
2011-05-19, 20:49
Rostskyddsbehandling (http://www.rostskydd.info). Här kan ni läsa om rostskyddsgaranti.

Peter-C
2011-05-19, 21:31
Hej

Jimmy - Profit, enligt bilden ser det ut som galvsläpp. Har du tur så har det kanske inte börjat rosta än.....

Rostskydd - Tyvärr är kvaliteten något överdriven. Vissa delar saknar helt rostskydd.

Det är absolut lönt att titta till sin begagnade eller nästan nya bil undertill. Länkarmar och dyligt är varken galvat eller vax skyddat. Oftast så är det bara mattsvart lackerat. Tex undre länkarmar på golf 6 rostar från första månaden lite lätt i svetsskarvar (säkert samma som på golf 5). Jag har rengjort och sprutat min 1 år gamla Golfs hela bakre undre länkarmarna med medeltjockt + tunnt rostskydd där man kommer åt. Jag vill helst inte att det skall börja rosta alls. Många tycker säkert att det låter vrickat. Rostgarantin gäller ju bara mot genomrostning. Då har det ju gått väldigt långt.

Har faktiskt gjort bättring på vår Audi avseende rördelen i bakvagnen + div, dock först efter 5 års brukande.

/Peter

PS Ett jäkla krypande med garagedomkraft som enda hissanordning. Generellt sett så är ju skyddet bra, men med vissa brister. Påpekandet ovan gäller säkert de flesta bilmärke.

Jim Profit
2011-05-20, 16:18
Ja, det verkade faktiskt som om det var rent under när jag petade lite på det så jag funderar faktiskt på att fixa det själv (så man vet att det är ordentligt gjort. :-) )

steffe_GTI
2011-08-03, 10:04
Såg precis denna tråd då jag startat en ny utan att få några svar :)

Jim - Hur gick det för dig egentligen? Frågan är väll om de avsäger sig ansvaret för denna sortens problem. Såg nyligen på min GTI -06 att det rostat rejält. Jag saknar för övrigt den där skummgummi delen som Jim har.

Bilen ska besigtigas på måndag.

MVH
Steffe

Jim Profit
2011-08-05, 10:31
Såg precis denna tråd då jag startat en ny utan att få några svar :)

Jim - Hur gick det för dig egentligen? Frågan är väll om de avsäger sig ansvaret för denna sortens problem. Såg nyligen på min GTI -06 att det rostat rejält. Jag saknar för övrigt den där skummgummi delen som Jim har.

Bilen ska besigtigas på måndag.

MVH
Steffe


Jag är väldigt petig med min bil så blotta tanken på att lämna bort bilen till en verkstad jag inte känner till gav mig ångest (min vanliga gör tyvärr inte lackjobb). Så jag valde att åtgärda det själv för att vara säker på att det blev ordentligt gjort (har en bilskadeutbildning i bagaget så jag är inte helt novis inom området :-)

Jag har efter det tagit bort skumgummit, jag kan inte se att detta skulle vara bra för bilen då det alltid var blött och låg emot lacken och samlade fukt. Efter lackeringen har jag också vaxat ordentligt i området så jag tror det kommer hålla sig bra, det lär väl visa sig efter vintern.

robine
2011-08-24, 11:36
tänkte låna tråden lite då jag undrar vart man i Stockholm man ska åka för att få titta på 3st rost angrep på min Passat -99? framskärm båda sidor samt tak (anslutning till vindrutan).
garantin gäller väl fortfarande? det är väl 12år? så året ut?

Peter-C
2011-08-24, 13:09
tänkte låna tråden lite då jag undrar vart man i Stockholm man ska åka för att få titta på 3st rost angrep på min Passat -99? framskärm båda sidor samt tak (anslutning till vindrutan).
garantin gäller väl fortfarande? det är väl 12år? så året ut?

Rostskydds Garanti - Den gäller ju för genomrostning, dvs hål rakt igenom. Lack garanti vet jag inte om det fanns på den tiden men den är betydligt kortare (tror det är 3 år numera).

Som Henrik M svarat i annan tråd är det fritt att fråga hos vilken aukt VAG ÅF som helst - närma dig.

Min gissning är att du kanske får ett nej.

/Peter

robine
2011-08-24, 14:43
Jo det finns väl chans för ett nej men värt ett försök.. lär ju rosta igenom i framtiden.
Vilka VAG ÅF finns då i Sthlm, Din Bil?
http://personbilar.volkswagen.se/sv/aterfoersaeljareverkstad.html dom som är listade på sidan?
sen är det bara kolla om dom utför plåtarbeten? och försöka få det på rostgarantin?

Peter-C
2011-09-18, 00:53
Som undertecknad tidigare i tråden påpekat:

Rostskydd - Tyvärr är kvaliteten något överdriven. Vissa delar saknar helt rostskydd.

Det är absolut lönt att titta till sin begagnade eller nästan nya bil undertill. Länkarmar och dyligt är varken galvat eller vax skyddat. Oftast så är det bara mattsvart lackerat. T.ex. undre länkarmar på golf 6 rostar från första månaden lite lätt i svetsskarvar (säkert samma som på golf 5). Jag har rengjort och sprutat min 1 år gamla Golfs hela bakre undre länkarmarna med medeltjockt + tunt rostskydd där man kommer åt. Jag vill helst inte att det skall börja rosta alls.

Tittade igår på Särås inlägg ang. ”Eurojet exhaust” via länken nedan. Bilder av bakvagnen - Förstora länkarmarna så syns rost på övre svetsen på bägge länkarmarna mellan fjäder och hjul. Rost på en nästan ny bil! Tror de flesta Golfägare har detta fenomen på sina bilar. (Lätt att åtgärda).

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?5433139-HYDE16-Reviews-Eurojet-MK6-GTI-2.0-TSI-Modular-V-band-3-quot-SS-Turbo-back-Exhaust&p=73570429#post73570429

PS Tog mig friheten att återanvända länken. Avgaset ser ju briljant ut! Om 5 år är det säkert lika fint till skillnad från länkarmarne om man inte gör något.

/Peter