handdator

Visa fullständig version : AUA motorn finns den i flera olika verisioner?



kico
2011-05-13, 15:59
Jag har en 5vxl polo 2001 1.4L 75hk/55kw med AUA motorn som skar i vintras pga frusen vevhus vent. Har letat efter motorer på skroten men finns inte så många att välja på,

Ringde nyligen till en skrot som hade en AUA motor från en polo 2001 exakt likadan som min polo, men grejen var att denna motor hade startmotorn placerad på baksidan av motorn (torpedväggen)?? medans min är placerad på framsidan (vänster om motorn)

Hur kommer det sig? Finns det flera olika sorter av AUA motorn. Han på skroten var bergsäker på att det var en AUA motor, medans jag också är säker på att det sitter en AUA motor i min. Passar den motorn med startmotorn placerad bakom motorn även min utan att behöva modifiera något?

Måste även fråga ifall en AUA motor från en automat växlad bil passar en 5vxl manuell?

Norpan
2011-05-15, 01:29
Ja, det finns flera sorters AUA motorer.
Som du skriver har den ena startmotorn på framsidan och den andra på baksidan.

Det passar inte att ta en som har startmotorn på baksidan om din sitter fram, helt annan bultcirkel mot vxl.lådan.

Automat till manuell funkar inte heller tyvärr.

Är du säker på att din verkligen är en 6N2-kaross 2001 och inte en 9N-kaross som kom 2001 men är års.modell 2002??
En sån med dubbla runda lysen fram som ser ut som en groda.....

Vad jag vet så har alla 6N2 polo med manuell en 085-låda och därmed startmotorn på baksidan.

kico
2011-05-15, 20:38
Japp bilen är en 6N2 tillverkad 2001-01. Hur ska jag lösa detta nu om det finns 2 olika AUA motorer vilka fler motorer kan jag sådana fall välja mellan eller är det helt kört att hitta en motor som passar till min bil? Kan man ta toppen från någon annan motor som passar AUA ifall de skulle vara problemet?

Jag har även funderat på att renovera den befintliga eller rättare sagt en kompis som är kunnig på motorer men vart kan jag hitta lösa delar till motorn är VAG ända utvägen? Känns som att det kan bli djävligt dyrt bara de att köpa delarna från VAG.

Vad brukar gå sönder när vevhusventliationen fryser o motorn skär, är det toppen eller vev lagerna. Just nu är motorn helt stum, inget snurrar men utan olje läckage.

Var kan jag hitta den riktiga koden förutom AUA som beskriver exakt vilken motor jag har i bilen, just nu känns det helt rörigt om man ska gå på AUA. Finns det någon siffer kod som beskriver den exakta motorn jag ska leta efter?

Såhär ser min motor ut
http://img268.imageshack.us/img268/1671/181220091059.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/268/181220091059.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

J.L
2011-05-15, 23:33
Går inte motorn runt finns det nog inte mycket att rädda i motorn tyvärr.

Har ingen hjälp angående motor-koderna, har du sökt runt
på bildelsbasen med mera och bara hittat en enda motor?

Norpan
2011-05-16, 00:00
Dessa motorer är hårdvaluta och värd sin vikt i guld som det verkar : )

Kan du ta ett foto på din startmotor och var den är placerad, jag har då aldrig sett en 6N2 med starten fram...

Det som brukar gå sönder när motorn fryser i vevhusventen är vanligtvis att en eller bägge kamaxlarna skär
och stannar varvid krysskilen i kamdrevet krossas.
När det händer så bukar kolvar och ventiler hälsa på varandra och det blir krokiga ventiler.
Ytterliggare saker som har hänt när motorn frusit är att oljekanalerna till vev och ramlager fryser igen och dessa skär.

Den motorn du ska leta efter är en sån AUA som kommer från en manuell Lupo eller Polo 6N2 då vad jag vet
alla hade starten på baksidan.

Som sagt så fota din startmotor, skulle gärna vilja se hur den sitter...

kico
2011-05-16, 21:50
Kompisen har nu lyft på topplocket och sett att en av kammarna har skurit och drevet hade klappat ihop, hoppas veven o kolvarna är intakta. Om det nu endast är toppen som behöver bytas går det att sätta dit en topp från en nyare bil eller från någon annan modell i sådana fall vilka kan man para ihop med?

Bifogar även en bild från min bil/motor där startmotorn sitter på framsidan.

http://img405.imageshack.us/img405/4131/auamotor.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/405/auamotor.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Norpan
2011-05-16, 23:30
Om det du menar med startmotor är det som sitter uppe till vänster i bild så vill jag bara
säga att det där är generatorn, startmotorn sitter mot svänghjulet och syns inte på framsidan på den här bilden.

Ta en titt med ficklampa och ev. spegel under insuget när du plockat bort luftfilterburken så ska du se att det sitter en startmotor där.
För jag är som sagt 99,9% säker på att alla Polo 6N2 med manuell vxl.låda har 085-låda och därmed starten på baksidan.

På toppfrågan så svarar jag BBY från en nyare Polo 9N passar utmärkt dock med endast en liten modifiering..
du måste plugga en stos till vevhusventen som bara sitter på BBY och nyare och även borra ett litet hål i motorplasten
där pluggningen kan sticka upp.
Annars är det bolt on.

kico
2011-05-17, 19:05
Hoppsan nu blev det helt åt skogen tokigt :) där ser man va man kan blanda ihop saker o ting. Tack för infot Norpan de var mycket givande får se vart de bär om det blir endast topp byte eller komplett motor.

En grej till, han på skroten frågade även ifall oljetråget var utav plåt eller aluminium tydligen fanns det olikheter även där? Vilket utav dessa har 6N2 har ej tillgång till bilen längre så jag kan inte kolla.

Vart används den andra AUA motorn med annat tråg o startmotor fram? Bra o veta så man inte beställer fel om inte skrothandlaren är uppmärksam o tror att AUA som AUA = samma maskin.

Norpan
2011-05-17, 22:36
AUA ska ha plåttråg.

AUA sitter även i fabia, Ibiza och tidiga 9N polo men då med en annan typ av vxl.låda, tror att det är 02T.

Så alltså bör du ska ha en med startmotorn bak och manuell vxl.låda och plåttråg så bör allt lira.

Nog kan det bli fel om dom inte är uppmärksamma hos skrotarn, det har vi nog märkt på jobbet : )

kico
2011-05-19, 21:38
Mina frågor tar aldrig slut känns det som, ju mer jag rotar på bildelsbasen desto mer undrar jag. AHW verkar vara exat likadan motor samma KW/Hk som AUA o den verkar passa samma låda vad är haken?

Norpan
2011-05-20, 00:29
AHW saknar vanligtvis uttaget för EGR.ventilen på sidan av toppen då den sitter på grenröret på denna motor.

Annars skulle det funka utmärkt.

wristel
2012-05-22, 20:55
orkar inte starta en ny tråd utan fortsätter på denna....


står en jättefin polo 6n2 här ute men motorn frös i vintras och tappade oljetrycket med resultatet att den "slammrade" vid 3000v/min obelastad...

har kört med den sen dess men förra veckan började den låta allt mer sen dess har jag inte kört med den... den startar och går men det är mycket missljud i den...

toppen har nog klarat sej men befarar lagerras!...

verkar som INGEN kan svara på vad jag kan använda så nu provar jag den rätta vägen och testar här :)

motorn är en AHW... vad kan jag köpa och få det att lira ihop med resten av bilen för en AHW motor/bottendel går ju inte hitta ens om pengar inte är ett problem!!

vad skiljer AHW, AUA och BBY?

hoppas nån vet för jag vill inte sälja den.. trivs som fan med den!

Norpan
2012-05-22, 23:55
Du kan använda en AUA motor förutsatt att du hittar en sån.
Det enda som måste moddas då är att plugga EGR uttaget på toppen med en plåt
som finns att köpa som orginaldel på VAG för nån tjuga.

Hittar du en BBY som suttit i en Lupo från tex. -03 el. -04 så funkar även den men inte om den kommer
från en Polo eller Fabia med samma årsmodell...
AHW toppen passar tex. på ett AUA block utan problem och vice versa.

Läs mina första inlägg i den här tråden om vad som skiljer olika motorer med samma beteckning.


Tittade lite på LAGA.se och hittade iaf 3st AHW under Lupo och lika många AUA under Caddy skåp.
Men billiga är dom inte....

wristel
2012-05-23, 09:19
men en AUA eller AHW från Lupo eller Polo... eller en BBY från en Lupo...

tiruz
2012-12-16, 21:10
Det har hänt precis samma sak med min bil som också har en AUA motor som för din Polo, vevhusvent har frusit och en av kammarna har skurit och ena kamdrevet har klappat ihop:(.

Min motor gick runt efter upptining fast den lät inte lika lätt som vanligt, då tog jag bort locket för kamremmarna på motorn och såg då att ena kamdrevet var snett och tog i motorn i vissa lägen. Jag vet riktigt inte hur jag ska gå till väga nu och såg då att du har haft samma problem och tänkte kolla vad du fick för erfarenhet av ditt problem?

Fick du igång bilen efter att bytt kam och drev eller var det mer som var sönder, kolvar, ventiler?

Jag är i valet om jag ska lämna in så en verkstad ska få byta kamdrev, kam etc. eller om jag ska kolla efter ny motor.

/Roger