handdator

Visa fullständig version : AC luktar illa/surt i början



Jim Profit
2011-05-12, 12:57
När jag startar bilen så luktar det illa från AC anläggningen en liten stund. Det försvinner förvisso ganska snart efter nån minut eller två men det är ändå störande. Nån som vet vad det kan vara? Nått som behöver rengöras, nått filter som behöver bytas ut?

Bilen är en Golf V 2007 med 6700 mil.

itouch
2011-05-12, 13:07
Jepp, kupefiltret behöver bytas ut. Enkelt att göra själv, sitter ett fack under handsfacket som den sitter i, böj dig ner och kolla ovanför där man har fötterna på passagerarsidan så drar man ut som en ficka filtret sitter i.

TimR
2011-05-12, 14:58
Har exakt samma på min...det luktar inte gott! hehe

Jim Profit
2011-05-12, 15:02
Jepp, kupefiltret behöver bytas ut. Enkelt att göra själv, sitter ett fack under handsfacket som den sitter i, böj dig ner och kolla ovanför där man har fötterna på passagerarsidan så drar man ut som en ficka filtret sitter i.

Ah, dig kan man alltid lita på! :-)
Tack, då skall jag genast byta.

jimZon
2011-05-12, 15:31
När jag startar bilen så luktar det illa från AC anläggningen en liten stund. Det försvinner förvisso ganska snart efter nån minut eller två men det är ändå störande. Nån som vet vad det kan vara? Nått som behöver rengöras, nått filter som behöver bytas ut?

Bilen är en Golf V 2007 med 6700 mil.

Ofta när det luktar surt/illa från AC:n så är det "alg bildning" i systemet. Detta sker oftast om avdroppningsslangen är tilltäppt och kondensvatten samlas. Detta blir efter ettag en illaluktande sörja. Det finns AC rengöring från CRC (bl.a.) som man kan använda. (Airco clenaer)

Jim Profit
2011-05-12, 15:57
Ofta när det luktar surt/illa från AC:n så är det "alg bildning" i systemet. Detta sker oftast om avdroppningsslangen är tilltäppt och kondensvatten samlas. Detta blir efter ettag en illaluktande sörja. Det finns AC rengöring från CRC (bl.a.) som man kan använda. (Airco clenaer)

Ok, har precis bytt filtret så jag skall se om det blir bättre (det var iaf ordentligt skitigt) annars så får jag testa en AC rengöring. Vart sprutar man in AC rengöringen?

jimZon
2011-05-13, 12:50
1. ALLMÄN BESKRIVNING
CRC Airco Cleaner tar bort den störande lukten som orsakas av föroreningar i förångaren i
luftkonditioneringsanläggningar. CRC Airco Cleaner rengör luftkonditioneringsanläggningen på ett
optimalt sätt genom sin unika skumsammansättning. Produkten efterlämnar en fräsch lukt.

2. EGENSKAPER
• Rengör förångaren och luftledningar från alla föroreningar.
• Använder ett ozonsäkert drivmedel.

3. ANVÄNDNINGSOMRÅDEN
• Alla luftkonditioneringsanläggningar (bilar, hus och kontor), i synnerhet efter en tids inaktivitet
(exempelvis efter vintern).

4. ANVISNINGAR
• Ta bort damm-/pollenfiltret och övriga filtersystem för att kunna öppna luftintagskanalen för
luftkonditioneraren fullständigt.
• Kontrollera att dräneringen för luftkonditioneraren är fri från alla eventuella hinder.
• Låt motorn gå på tomgång med luftkonditioneraren avstängd.
• Spreja produkten i intagskanalen. (Spruta in produkten gradvis för att undvika att skummet
kommer i kontakt med elektriska delar, exempelvis radion.)

SE UPP för rörliga delar när du arbetar nära motorn.
• Stäng av motorn och vänta 15 minuter.
• Sätt på motorn igen och låt den gå på tomgång 10 till 20 minuter, med värme- och
ventilationsanläggningen på max.
• Under hela processen tills det aktiva skummet har avdunstat fullständigt, måste rummet
ventileras genom att dörrar och fönster öppnas. Lämna motorhuven öppen.
• Innehållet i en aerosolburk är tillräckligt för att rengöra luftkonditioneringsanläggningen
fullständigt.

2stroke
2011-05-13, 21:56
Ofta när det luktar surt/illa från AC:n så är det "alg bildning" i systemet.
Detta sker oftast om avdroppningsslangen är tilltäppt och kondensvatten samlas.
Detta blir efter ettag en illaluktande sörja.
Det finns AC rengöring från CRC (bl.a.) som man kan använda. (Airco clenaer)


• Ta bort damm-/pollenfiltret och övriga filtersystem för att kunna öppna luftintagskanalen för
luftkonditioneraren fullständigt.
• Kontrollera att dräneringen för luftkonditioneraren är fri från alla eventuella hinder.

Var/hur hittar man denna sk. dränering ifrån AC systemet ??

Passat 3B/3BG ( 1997 - 2005A )


.

jimZon
2011-05-13, 22:12
Det är lite olika men oftast så måste man riva bort handskfacket. Hittade några bra bilder från en Audi B4 där man visar dräneringsslangen. Oftast räcker en "AC tvätt". Försvinner inte lukten efter en rengöring så kan det vara läge att riva ner handskfacket. Ett bra sätt att se om slangen är tilltäppt det är att se om det finns något kondensvatten under bilen en varm sommardag då man har AC:n på.

http://i271.photobucket.com/albums/jj129/aliveathome/01.jpg
http://i271.photobucket.com/albums/jj129/aliveathome/02.jpg
http://i271.photobucket.com/albums/jj129/aliveathome/03.jpg
http://i271.photobucket.com/albums/jj129/aliveathome/04.jpg

Jag skulle börja i följande ordning och testa mig fram.

1. Byt kupé och pollenfilter.
2. Gör rent med AC cleaning.
3. Rensa dräneringen.

Henrik.M
2011-05-13, 22:16
Var/hur hittar man denna sk. dränering ifrån AC systemet ??

Passat 3B/3BG ( 1997 - 2005A )




På passat 3B/3BG 97-05 sitter dräneringen ganska lång ner , nästan under bilen på höger sida fram under värmeskyddsplåten.

Jim Profit
2011-05-14, 11:26
Lukten försvann efter bytet av kupéfiltret. :-)

Borbos
2012-03-23, 20:03
Några tips hur det sitter på Beetle ??

Henrik.M
2012-03-23, 21:31
Några tips hur det sitter på Beetle ??

Under en lucka mitt på instrbrädan inne i bilen.

Exelon
2012-03-26, 20:02
Man kan ju prova först att köra fullfläkt på lägsta tempen på ac´n en 5-10 minuter för att döda bakterierna som gör att det luktar urk. Tänkte det var enklare att prova det än att börja riva i instrumentbrädan.

Borbos
2012-03-28, 14:41
Under en lucka mitt på instrbrädan inne i bilen.

Filer eller avtappning ??

Henrik.M
2012-03-28, 16:53
Filer eller avtappning ??

Kupefilter.

Borbos
2012-03-29, 07:42
Var sitter avtappningen ?