handdator

Visa fullständig version : Bygga "racer"?



Longline
2011-05-06, 11:57
Goddag!

Har efter några års frånvaro från MK2-scenen bestämt mig för att bygga en lite lagomt banpreppad MK2:a.
Har suttit och klurat ut en liten "spec lista", så jag vet på ett ungefär vad som behövs...
Hade tänkt mig följande:
-Sömsvetsad kaross med diverse "rallyförstärkningar"
-Bur modell värre, vill ha något liknande WRC-bilarna har
-Några sjyssta coilovers, typ KW (variant 2 kanske?) eller dylikt.
-ABF-motor med separata spjäll, sprutet vet jag inte, kanske duger med ett Megasquirt?!
-Sekventiell-låda, kan det vara något?
-Bromsar har jag inte bestämt mig ännu, ev. Porsche fram, kanske finns några mindre av dem så man slipper 17" fälg?
-M.M

Det jag skulle behöva hjälp med är alltså ALLT, lämplig motorsetup? Drivknutar/axlar som håller? Skulle gärna ha en sekventiell låda, har för mig att jag sett något spakställ som "konverterar" till sekventiell-växling, kan det stämma? Vad kan en sådan låda kosta? Etc.

Lite luddiga frågor, men om någon börjar skriva något så kan väl jag fortsätta diskussionen, all hjälp är välkomnad! :)

SixPs
2011-05-06, 13:51
Vad gillar du mest, att köra eller meka och klura på roliga lösningar? Och vad menar du med lagomt banpreppad, skall bilen mest användas till att åka bana med, eller blir det mesta gata och någon gång bana?

Har du kört bana förrut och i vilka typer av bilar?

Men svar på dessa frågor kan man börja luska var du skall börja för att få det mesta av bygget.....

/Johan

Longline
2011-05-06, 16:52
Jag gillar självklart att köra mest, är inte intresserad av en ren banracer så med andra ord så lägger jag inte någon större vikt på att "finjustera" in bilen för att tjäna dom där tiondelarna på bana, du förstår säkert vad jag menar :)
Lagomt banpreppad i detta sammanhang är för mig: En bil som har det mesta (om inte alla?) saker som en "riktig" banbil har, dock inte lika dyra delar då jag inte tänkt lägga ut flera 100-tusen ;)
Bilen ska till största del gå på allmän väg, men ska inte skämmas för sig på bana heller då bana garanterat kommer köras en del.

Har inte kört bana annat än på diverse klubbträffar o.s.v. Alltså ingen seriös banåkare :) Bilarna som jag kört är nyare bilar, Audi, Bmw och Porsche.

Hoppas detta hjälpte någorlunda! :)

Lillen
2011-05-06, 17:14
Min första fråga är då....har DU provat en seklåda?
Vet du vad en seklåda kostar och hur den servas samt slits?
Det kostar ungefär som en stor del av budgeten om du vill ha en i bra skick.

Kolla på vad en Grupp-H rallygolf kostar så har du lite koll.
De är specade ungefär så som ditt recept kommer sluta på i pengar gissar jag.
Iaf om du vill ha det välbyggt och med effekt i motorn.

Annars köp en Grupp-E och börja bygga vidare på!

Dave the brave
2011-05-06, 19:02
Kolla på resultatservice.se, där finns annonstorg där det säljs rally/race-grejer. Förutom att fynda begagnat kan man få lite idéer vad andra kör med. Vet att det emellanåt säljs lite roliga vxllådor där.

Jag kör själv med 2-litermotor och lite vassare kammar, riktigt rolig setup även om man skulle vilja ha några pollar till i maskineriet. Du kan nog sikta på runt 200 hk med vassa kammar och nytt sprut i motorn du nämner. Och det räcker långt för att ha kul i en lättad Golf! Vill du ha mer hästar än så är det nog turbomotor som gäller. 1.8t-motorn är det hyfsat många som monterat i golf 2:an.

När det gäller väghållningen hjälper ju buren till en del, förutom den är det nya hårdare bussningar som gäller. Uretan, delrin eller ledlager, det går ju att lägga ribban på olika nivåer. Även om tex KW:s variant 2 är ett bra val redan i standardutförande skulle jag nog välja till hårdare fjädrar för att få dem riktigt bananpassade. Det har jag gjort med mina D2 och ångrar det inte. Dock är de något för hårda för vanliga vägar där det nästan kan bli sämre väghållning iom att bilen studsar mer över ojämnheter.

För att ha riktigt roligt bör man kunna piska bilen mil efter mil på banan tycker jag och inte behöva åka in i depån efter 10 varv. Mao lägga pengar på sådant som gör bilen hållbar i längden, värre bromsar med bra kylning samt hållbar motor, även den med bra kylning.

Sek. växellåda kostar kostar som Lillen säger en bra slant, en sån låda ställer jag mig tveksam till om det är värt pengarna.

Vad har du för budget på bygget?

razer
2011-05-06, 21:12
Tänk på att en bil med trimmad sugmotor inte kommer igenom besiktningen, jag har själv erfarenheter gällande det. (det är inte roligt att byta kamaxlar till besiktningen). Har man en 16v utan katalysator och bygger vidare så kan man klara sig. Byter man motor måste man ha katalysator och klara de avgasvärdena.

Den enkla lösningen är en trimmad 1.8T motor, den håller bra och går att besiktiga med utan problem.

När det gäller växellåda skulle jag satsa på 5vx 02J eller 6vx 02S, originallådor. Ska man ha värre kan man köpa drevsatser till dom.
Drivaxlar kan man köpa rallygrejor med 108mm inre knut och S2 yttre knut, men man måste ha nya hjulnav som är anpassade för S2 knutarna.

Seklåda är ju bra, men räkna med ca 170 000kr för en Tractive låda utan boxen som bryter tändningen när man växlar. Blir nog totalt 200 000kr för lådan.

Lillen
2011-05-06, 21:44
Seklåda är ju bra, men räkna med ca 170 000kr för en Tractive låda utan boxen som bryter tändningen när man växlar. Blir nog totalt 200 000kr för lådan.

Vips så var hela budgeten för en komplett Grupp-H rallygolf uppäten och passerad......