handdator

Visa fullständig version : Byta motor a1



daniel_sandberg
2011-05-06, 08:16
Jag funderar lite på motorbyte men funderar då på vilket sätt det blir enklast på. Finns det några snabba tips för att göra det riktigt enkelt för sig?

Till exempel så funderar jag på drivaxlarna. Har inte verktyget för att få lös dom från växellådan men tänker att det skulle spara många svordommar och timmar.

Något annat man bör tänka på? Är det tight eller ganska lätt att lyfta ur motor och låda annars?

Manny
2011-05-06, 08:32
Enklast är att sänka motor och låda ihop under bilen. Det var ju den vägen den kom i :-P.

Sent from my E10i

daniel_sandberg
2011-05-06, 22:44
Är det enklast? Blir det bekymmer att ta paketet uppåt? Kändes ju lite mer bökigt att försöka få upp karossen och ta ner motorn men det kanske funkar lika bra. Behöver man inte ta bort så mycket saker som är i vägen uppåt. Några fler handfasta tips?

salmiakboven
2011-05-07, 09:25
Jag har alltid tagit ur den neråt. Går att göra med en stabil domkraft alldeles själv om man placerar den rätt :) Upp med bilen på pallbockarna (högt) och demontera kablar/wirar och avgas,vxl-länkage, drivaxlar (räcker att släppa vid medbringarna och ha lite koll på dem) sen tar det inte lång tid innan den är nere.

Ska du ta den uppåt måste den vridas och lyftas snett (kamremssidan först) om jag inte minns helt fel, kanske att insuget måste demonteras och likaså det bakre växellådsfästet.

mrpete
2011-05-07, 10:56
Håller med om att nedåt är lättast, både i och ur. Jag gjorde en liten vagn av en skiva med små hjul på. Satte en stor domkraft under och lossade hela drivpaketet. Sen omvänt vid montering. HIssa upp bilen högt som fan i fram, rulla in motor o låda på vagnen, sänka ner bilen så mkt det går och hissa upp motorn det sista och dra i bultarna.

daniel_sandberg
2011-05-08, 00:00
Okej.. lite sena svar för det blev gjort idag :P Och den fick komma uppåt. Fördelen med det för mig var att jag kunde lämna kvar extraktorn och då var det bra mycket lättare att istället ta lös bakre fästet helt och bara vrida den lite lätt..

Gick riktigt bra faktiskt. Det som trilskades mest var när jag råkade tappa en kula ur inre drivknuten och fick ersätta den.. Pillrigt med allt fel så blev rengöring och sen montera tillbaks alla kulor och fetta in på nytt.

Annars rullade det ju på fint =)

daniel_sandberg
2011-05-08, 19:56
Ska det se ut så här?

http://forumbilder.se/images/e1201175615PMe59b.jpg

Något ville ut =)

daniel_sandberg
2011-05-12, 20:01
Tog isär motorn. Är det vanligt att vevstaken släpper från veven? Den hade släppt och åkt in i toppen som då kvaddade avgasventilen. I sin tur blev det antagligen så mycket lösa grejer i blocket så då slogs mellanaxeln sönder på två ställen. Både blocket har sprickan som visas på bilden och tråget har en rejäl buckla.

Skrot helt enkelt =) Lite synd bara för cylinderloppen såg väldigt fräscha ut och var nog inget dumt block tills nu :P

Falcor
2011-05-13, 09:18
Övervarvat lite? ;-)

daniel_sandberg
2011-05-13, 09:23
Prövade varvstoppen 2-3 gånger men det var långt innan detta hände. Och jag anser att varvstoppen är till för att användas ;-)

Har den åsikten att så länge man har en högre växel i än ettan eller tvåan i så ska det inte vara några bekymmer att dra ut motorn ordentligt. Till exempel så gjorde den 120 eller om det var 140 på trean =) fyran gick också att dra ut på varvstoppen men femman blev jobbigare.. Hann aldrig pröva :P

Men som sagt var.. 6700varv ska väl inte vara några bekymmer för en motor av den här typen?

Falcor
2011-05-13, 10:24
Nejdå....tänkte bara om du hade missat en växel och fått i tvåan istället för fyran eller så....oftast då som stakar eller överfall ger upp pga dom våldsamma accelerationerna......

daniel_sandberg
2011-05-13, 16:13
Nej inget sånt alls.. Bara normalt varvande =)

http://forumbilder.se/images/f63201141038P9c58.jpg

Lite för kort skärpedjup för att få med allt i fokus men det syns nog hur sned staken är. Nere i tråget låg ju stakens överfall med tillhörande bultar plus lite annat smått och gott.

Edit: Slänger med en bild på den förkortade aggregataxeln:
http://forumbilder.se/images/9f3201141527Pce8b.jpg