handdator

Visa fullständig version : Underligt lambdavärde på Passat 93:a 1.8i



mt4base
2011-05-05, 21:57
Frun var och besiktigade vår gamla bruksis idag och fick nedslag på felaktigt LAMDAvärde, det låg på 0.90 nånting. CO låg på 3.9 tror jag. Jag kikade lite nu på eftermiddagen och jag hittade lamdasonden under "förgasaren" och det var bara en kabel ut och jord förstås. Jag mätte spänningen med motorn igång och den pendlade mellan 0.27 - 0.52 volt. Ska spänningen vara lägre eller är det rätt som jag mätte fram, funkar sonden som den ska måntro? Den har dragit mycket bensin det sista och med det lamdavärdet så går den väl ganska fett????

Åsikter mottages tacksamt.

mt4base
2011-05-06, 21:07
Gjorde en fantomgoogling :) och fick att läsa att en "frisk" lamdasond ska leverera upp till c:a 1 volt i sina bästa stunder, det gör ju inte min, kan det var felet? Bilen ifråga är inget som får kosta pengar i felsökning så jag får lägga tiden själv, vågar man köpa en Biltema Lamdasond för 3-4 hundra och testa? I några inlägg har dessa sonder förbannats till JURA PERIODEN medan andra verkar ha haft nytta av dem.

Donner
2011-05-07, 00:22
Första inlägget :)
Sonden skall pendla mellan 0-1 volt. Lågt värde på sonden betyder att den skickar signal till styrenheten att motorn går snålt och då fetar den på med mer soppa därav högre avgasvärde. Det lutar ju åt att din sond inte är frisk.

mt4base
2011-05-24, 14:21
Nu har jag mätt och krånglat med sonden och den funkar, så långt är det konstaterat iaf.
Jag gjorde sen en avgasmätning där lamdavärdet på 2500 varv var helt ok, dock låg CO värdet på c:a 0.7 (maxvärde är tydligen 0.3 för bes).
Vid den mätningen var det mycket bensin i och ingen K-sprit. Jag mätte istället idag med endast c.a 15 liter bensin och massor med k-sprit ihällt och det gjorde inget för CO mätningen på 2500rpm men däremot låg co:t väldigt lågt på tomgång. Innan denna senaste mätningen bytte jag olja, nån sa att det skulle vara bra.

Är det Katten som är felaktig/kass eller är det något annat som spelar in?

Bilen är lite darrig på tomgång just nu. Tidigare har den inte varit det men i helgen var jag tvungen att hänga av batteriet då jag skulle ta loss ratten och airbagen (jag är lite harig när det gäller sprängladdningar), efter det hade den tomgång på 2000rpm men desto mer man har kört så har den vandrat sakta nedåt mot c:a 1000rpm. Kan detta påverka avgasvärdena och främst CO då?

Tacksam för åsikter. Vill ha igenom bilen nu.