handdator

Visa fullständig version : Min bil läcker kylarvatten, vet var men inte helt varför...



Stevo
2007-07-16, 17:31
Har problem med min Corrado G60 -89
Av någon anledning blir det övertryck i kylsystemet så ventilen i locket på expansionskärlet löser ut och bilen pissar ut kylarvatten där.
Det sker inte vid harmlös körning i lugnt tempo men så fort jag pressar bilen lite så händer det.
Jag har trycktestat systemet samt locket hos VAG, hittar ingen synlig läcka i systemet och ventilen i locket släpper efter som den ska.

Killen på VAG sa att en kass toppackning kan orsaka övertryck i systemet och det behöver inte ryka vitt osv. som man annars brukar tro.

Så idag lät jag en kille göra komptest men det var helt normalt.
Sen testade han även med nån vätska mot kylarvattnet som skulle ändra färg om topplockspackningen var dålig men det gjorde den inte.
Så allt verkar egentligen normalt på den fronten...

Frågan är om någon termostat kan påverka så det blir så här?
Verkar konstigt tycker jag om t.ex. termostaten till fläkten skulle vara orsaken för det sker ju i motorvägsfart också å då är det väl knappast fläkten utan själva fartvinden som sköter mesta kylandet?

Några som helst andra idéer på varför jag får övertryck?
Känner inte för å riva hela motorn bara för att se att packningen faktiskt var hel...

Manny
2007-07-17, 12:15
Ja testa att byta termostaten. En billig detalj som är lätt att byta. Köp en VW orginal då pirat kan va lite luriga. Värt ett försök iaf!