handdator

Visa fullständig version : Golf 1,8 -89 olja & kylarvatten, topp- ventilpackning?



Grenhage
2011-05-03, 13:16
Hej!
Som topic lyder, har inhandlat ytligare bil en Golf tvåa med 1,8 motorn som läcker kylarvatten och lite olja.
Ägaren innan påstod att topplockspackningen skulle vara paj.. Men det är skit från ventilpackningen och neråt!

kan det räcka med bara ventilpackningen? ska göra motortvätt idag om ja hinner. men vi ser inte att det läcker från nåt specifikt ställe just nu,,,

Hur jobbigt är det att byta Toppackning? Måste man sänka ner motorn för byte av packningen eller klarar man sig att byta som den sitter nu? Känns som det finns plats nog och byta som de sitter nu.

Tacksam för lite hjälp :)

/Erik

Janne.M
2011-05-03, 13:58
Är inte svårt, skaffa/låna (biblioteket) en haynes och palla upp bilen (sparar ryggen) för bättre höjd och sätt igång. Det som kan vara krångligt är att få kamremmen rätt och sedan spänna den rätt, men är inte så svårt, man får prova ett par ggr sen får man till det.

J.L
2011-05-03, 14:00
Jag bytte på min 3a, vilket är nästan samma procedur,
gick smidigt som den sitter, det enda som krånglade var
väll egentligen insex-bultarna till insuget, de sitter så otroligt långt in
och svårt att hitta och komma åt, jag lyfte ur toppen med grenrör och insug på
plats till slut, gick fint.
Hylsan till topplocksbultarna var väll special med.
Var noga med markeringar på kam, vev, mellanaxel bara,
var beredd på att göra en tändinställning efter du är färdig.

går motorn bra, inget vattenklet i oljan och vice versa?
komptest, och kontrolla vattnet.

Läcker det vatten eller försvinner det vatten? stor skillnad.
Som du säger, motortvätta och lokalisera läckan.

Grenhage
2011-05-03, 14:22
Jag bytte på min 3a, vilket är nästan samma procedur,
gick smidigt som den sitter, det enda som krånglade var
väll egentligen insex-bultarna till insuget, de sitter så otroligt långt in
och svårt att hitta och komma åt, jag lyfte ur toppen med grenrör och insug på
plats till slut, gick fint.
Hylsan till topplocksbultarna var väll special med.
Var noga med markeringar på kam, vev, mellanaxel bara,
var beredd på att göra en tändinställning efter du är färdig.

går motorn bra, inget vattenklet i oljan och vice versa?
komptest, och kontrolla vattnet.

Läcker det vatten eller försvinner det vatten? stor skillnad.
Som du säger, motortvätta och lokalisera läckan.

ja jag köpte den i förrgår så att ja vet inte hur de har uppståt. men det är blandat olja och vatten på motorn ;)
så fårgan är om det är värt att dra loss toppen eller ej. ja tycker nästan att det borde vara ventilpackningen som är paj. för kletet börjar där och har geggat ner motorn där och neråt..

lättast att motortvätta sen titta om ventilkåpspackningen är paj först?

J.L
2011-05-03, 14:57
det är blandat olja och vatten på motorn ;)

I motorn är mer relevant ;-)

Grenhage
2011-05-03, 15:21
I motorn är mer relevant ;-)

utanför, på, har läkt ;) va de ja menade. och med de kanske det skulle räcka med ventilpackning? aja får iaf ta å motortvätta å sen ut och hårdköra å se vart de läcker!

Janne.M
2011-05-03, 16:46
Ta en ficklampa och öppna expansionskärlet och lys ner, är det en grön alt röd kylarvätska utan oljefläckar så ser det ljusare ut, men doppa ner ett finger och rör om och se om du får någon olja på fingret eller bara kylvätska.

Sedan tar du upp oljestickan och kollar på oljan; är den nybytt så är det gul och klar annars något svartare, MEN det får inte vara några spår av kylvatten vätska. Du kan även kolla om nivån är högre än max-strecket.

Sista provet är att snabbt smaka (sätt oljestickan på tungan); smakar det sött istället för vanlig "oljesmak" så har du nog kylvätska i oljan och då är det större chans att toppackningen gått. Kom ihåg att spotta ut sen ;)

Hittar du olja i kylvattnet och kylvatten i oljan så lär du åka på att byta topplockspackning.

Grenhage
2011-05-03, 23:11
Ta en ficklampa och öppna expansionskärlet och lys ner, är det en grön alt röd kylarvätska utan oljefläckar så ser det ljusare ut, men doppa ner ett finger och rör om och se om du får någon olja på fingret eller bara kylvätska.

Sedan tar du upp oljestickan och kollar på oljan; är den nybytt så är det gul och klar annars något svartare, MEN det får inte vara några spår av kylvatten vätska. Du kan även kolla om nivån är högre än max-strecket.

Sista provet är att snabbt smaka (sätt oljestickan på tungan); smakar det sött istället för vanlig "oljesmak" så har du nog kylvätska i oljan och då är det större chans att toppackningen gått. Kom ihåg att spotta ut sen ;)

Hittar du olja i kylvattnet och kylvatten i oljan så lär du åka på att byta topplockspackning.

ojlan är låg! strax över min sträcket.
Kylarvattnet hällde ja precis på lite extra, ska röra runt (ska springa ner i garaget nu!)
oljan ser bra ut när ja titta på den, ska smaka med :)

jag tror ju det är ventilpackningen! men ska ner å smaka å röra runt lite nu.

Tackar så mycket för hjälpen! än så länge

Grenhage
2011-05-03, 23:34
va ute och tog mej en smak på oljan och kylarvattnet.

va typ ytterst lite olja eller bensin eller nåt ovan på kylarvattnet men inte så att det skulle kunna vara packningen enligt mej. och det smakade rätt neutralt/sött.

Oljan såg väldigt ljus och fin ut och smakade tyvärr inte lika smaskigt som kylarvattnet ;) så där kändes det som att det var okej med.

men hela motorn är jätte sketen från översta kåpan och neråt... så borde som sagt vara ventilkåpan?