handdator

Visa fullständig version : Manuell eller DSG?



dorian
2011-05-01, 23:41
Det är så att far min ska köpa ny/beg bil, det ser ut att bli golf mk5 GTi/GT
Vilken låda är bäst? Har hört att dsg är rolig och snabb, men hur bra håller dom?
Jag har haft automat förr och det va inte kul.

Bossni
2011-05-01, 23:54
Det är väl en smaksak som allt annat. Jag beställde min GTI med en manuell. Men så avbeställde jag den och köpte en som hade DSG istället. Ångrar mig inte det minsta, den e rapp det räcker att du tänker på att växla så ligger du redan i ca 55 och då har den lagt i femman redan. Skulle aldrig ens få för mig att köpa en Manuell nu efter att jag har kört DSG i fem dagar.

Sen hur den håller är en annan femma många har haft problem men som man brukar säga det är bara de med problem som sticker ut.

Marcus
2011-05-02, 09:36
Man kan nog säga att DSG passar olika bra beroende på motor. Generellt tror jag DSG passar utmärkt tillsammans med TDI-motor. Ja generellt till de flesta TDI och TSI.

Men vad som är bäst, manuell eller DSG, det är nog mest en smaksak och beror nog mycket på körstil, syfte, behov. Om du tidigare var missnöjd med traditionell automatisk växellåda så bör du nog ta dig en tur med en DSG-utrustad bil. Det är stor skillnad.

steffe_GTI
2011-05-02, 15:30
Jag har en manuell GTI mk5. Häromdagen körde jag DSG på mk6 och det var mycket roligare... kör på DSG, det hade jag gjort!

GTIMKV
2011-05-02, 18:25
Har kört MKV i snart 3 år med DSG och jag är supernöjd. Har inte haft några problem heller för den delen med växlingar och dylikt. Har rullat strax över 5000 mil nu. Vad gäller växlingar så kanske du får lite insipiration här, roliga ibland japanerna!

http://www.youtube.com/watch?v=X4HpD5K6Qws

Zynodisk
2011-05-03, 10:10
Kan dela med mig med mina erfaranheter av DSG vs Manuell, 2005 köpte jag en ny Golf V GTI manuell, var super nöjd, 2008 köpte jag en ny DSG GTI. Var super nöjd första 3-4 månaderna, sen tröttna jag. Den var inte lika rolig att köra, nu är jag tillbaka i en Golf VI GTI Manuell och är väldigt nöjd, jag upplever mer körglädje i den manuella.