handdator

Visa fullständig version : MK3- länkarm, bakre bussning. byta



JettaSport
2011-04-27, 17:33
Bilprovning hittade bakre bussning i länkarm var slut. Byta.
Biltema var granne med SBP så jag köpte en bussning där för 99:-

bussningen är lik den i denna länk här.
http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=faq&subsection=Reparation&id=59

på varsin sida finns lite "luft" annars mest gummi. en pil pekar utåt 180grader mot varandra, och de sitter på de 2 sidor där det inte är "luftigheter/hålrum". Ena sidans "luft" är lite större "luft" på såg jag även?!

Pilarna ska vara i bilens färdriktning gissar jag, eller tror ni det går att hitta "pricken" på en gammal rostig länkarm??
Finns en bra bild "David L" lagt in på forumet.
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?13438-Fasts%E4ttning-l%E4nkarms-bussning&highlight=bussning+mk3

Ska försöka ta ner hela länkarmen i helgen typ.
Sen få ur den gamla (som såg väldigt slut ut).

Men den nya biltema-bussningen då, ser inte ut att vara upp eller ner, ser lite oval ut, men det ovala fixar väl sig då den är på plats.

ska den alltså forma-in-sig i länkarmens hål och stanna där i ett "läge" då man slutar pressa in den?

Nåt smidigt tips om demonteringen?

Lossa kränghämmare, lossa klämskruv fjäderben i botten, lossa styrstag.
Räcker det tror så?, lossa bult främre bussning med såklart...

Kan meddela att Haynes inte var nån speciell hjälp då den hänvisade bilen till verkstad efterssom folk tydligen inte har varken press eller skruvstäd hemma... Typiskt Haynes :)

Särkelä
2011-04-27, 23:06
Det enda du ska lossa på är skruvarna till länkarmen. Lossa spindelleden.
Men allra först lossa på drivaxelbulten så du kan dra ut hela spindeln lite = lättare o få ur länkarmen då. O lossa på k-hämmaren.
Man brukar se markeringen på länkarmen hur bussningen ska sitta.

JettaSport
2011-04-28, 21:36
Särkelä: tack så mycket. ska ta till mig ditt kör-schema till garagegolvet på lördag! :)

JettaSport
2011-05-01, 20:58
Hittade faktiskt markeringen! Den enda som höll på att gå åt skogen var främre bulten på länkarmen. Pallade upp varmluftspistolen på lite plankor och lät den stå på mot bulten i 10 minuter. Sen släppte skruven som väl var.
Bågfilade av gamla yttre skalet på bussningens egen hylsa.
Pressade i bussningen, och det gick som smort faktiskt.

Tack för ert stöd och tips!