handdator

Visa fullständig version : Motorn startar inte.



graul
2011-04-26, 12:54
Behöver lite hjälp, bytte topp på en bil. 6A (9A) botten med KR topp.
Den får gnista, soppa, tändningen står någorlunda rätt men den vill inte starta. Kollade kompressionen igår och den låg på 13-14, jag skulle samtidigt kolla så att det verkligen fanns gnista och höll tändstiftet mot insuget och då hoppade den igång!
Men när brorsan stängde av bilen och tändstiftet var iskruvat igen så vägrar den igen. Provade att skruva loss igen men den vill inte.
Är det nån som vet vad det kan vara?

graul
2011-04-26, 15:12
Var nyss ute och provad igen. Då startade den lite sporadiskt men gick ojämnt. Men nu vill den inte mer IGEN! Hjälp?

Mini_me
2011-04-26, 22:28
Kolla nollningen av motorn en extra gång...såna här trådar brukar sluta med att nåt sitter ett kugg fel =)

graul
2011-04-26, 23:19
Har kollat den och den stod 90 grader fel, det var efter det som jag kolla kompet och allt det där. Lurig motor måste jag säga =)

graul
2011-04-27, 21:23
Kom nyss in igen och jag tycker att det verkar konstigt att saker kan gå sönder utan att användas.
Kollade gnistan pga av olika anledningar, först var den skitstark och då skruvades stiftet i men sen var den obefintlig. Tändspolen från min gti 16v skruvades dit istället och då hoppade den igång. Men jag har aldrig hört en motor gå så orent. Men det blir morgondagens projekt. Först ska en ny spole inhandlas.
Brorsan lyckades paja vårt hemmabyggda verktyg för att spänna kamremmen flera gånger så vi gav upp för idag.

graul
2011-05-16, 21:08
Återupplivar denna tråden eftersom det handlar om samma bil. Det smäller lite då och då från insuget. Det låter precis som att man poppar popcorn fast mycket högre. Insugsgummit expanderas lite snabbt men ganska mycket vid varje smäll. Tickar mycket gör den också precis som om det var dåligt oljetryck eller avgasläckage. Men den läcker inte avgaser (packningar bytta och kontrollerade idag) och den har bra oljetryck. Ska se om jag kan få fram en film på det.
Kan den få för lite soppa? Den har ingen tomgång när den är kall.

graul
2011-05-18, 21:59
Har lagt upp video nu. Inte så jäkla bra kvalité men man hör lite grann iaf.


http://www.youtube.com/watch?v=KGxEzepowh8

graul
2011-05-23, 16:26
Jasså kontaktstycket till tomgångsmotorn ska vara ikopplat. Då förstår jag ;)
ett problem löst, nu startar den hur fint som helst, tomgång ligger på ~900 rpm. Smäller MYCKET mindre ur insuget.
Var ute och åkte en sväng och den var helt orkelös. Plattan i mattan var som 1/4 gas. Vad kan vara felet då?