handdator

Visa fullständig version : hjälp angående centralås



VW BORA
2011-04-24, 23:49
hej har en vw bora 1.6 SR års modell 2000. Har ingen centralås på min bil , öppnar alltid med nyckel, så jag tänker köpa några centrallås grejs som jag tänker koppla till min så jag kan öppna min bil med fjärr kontroll sedan starta bilen med min normala nyckel, så jag tänker kolla på skroten, skoda, vw, audi a3, seat, för att kolla upp hur det ser ut med centrallås, någon som har en anning om detta kommer gå eller hur det ser ut ? är tacksam för minsta lilla svar :(

Henrik.M
2011-04-25, 00:00
Absolut enklaste sättet är att eftermontera ett larm med tillhörande fjärrkontroller ex DEFA eller CARGARD.

VW BORA
2011-04-25, 01:35
det blir ju dyrt, kan inte jag hitta nåt på skroten på en golf 4 vilket är samma modell som bora, eller kanske från skoda, skulle vara tacksam för lite tips om vad jag kan göra

T-mek
2011-04-25, 07:30
Något som blir dyrt är att åka till skroten och köpa 4 dörrlås, kabelhärva och centrallåsstyrdon. Sen måste du hitta en bil med centrallås utan elfönsterhissar, annars behöver du ännu fler grejor.

Sen ska vi inte snacka om allt jobbet för att byta ut allt ovanstående på din bil, inget man gör på en pisskvart.. :-S

Henrik.M har redan gett dig det vettigaste alternativet ovan.

Ps. Audi A3 har inte samma låssytem som sina övriga plattformssyskon, så den är ute ur leken. (Om du ändå vill gå vidare med denna ombyggnaden, alltså.)

VW BORA
2011-04-25, 09:41
nej det blir nog inte dyrt på returbilen här har vi en prislista på det skrotten jag ska till http://returbilen.se/prislista.htm?anl=5
fråga 1 : varför 4 stycken dörrlås jag har ju centralås i min bil men ingen fjärr. fråga 2 : har jag en centrallåss styrdon i min bil, eller måste det vara lika som den i en annan bil jag kommer ta ? fråga 3: varför ska jag hitta en med centrallås utan elfönsterhissar

VWGolIV
2011-04-25, 10:20
Man kan ju hitta larm från 400 kr och uppåt, köpa begagnat e bra och biligt, enkelt o installera.

Hur det fungerar att köpa delar från skroten vet jag inte.

VW BORA
2011-04-25, 10:42
bara om nån kunde skriva steg för steg vad jag ska koppla ? hur kan jag installera centrallåss styrdon

Henrik.M
2011-04-25, 11:43
fråga 1 : varför 4 stycken dörrlås jag har ju centralås i min bil men ingen fjärr.

Tror nog T-mek missade att du hade centrallås , men ej fjärr.
Nya dörrlåskistor kan du skippa.


fråga 2 : har jag en centrallåss styrdon i min bil, eller måste det vara lika som den i en annan bil jag kommer ta ?

Du har ett komfortstyrdon MEN det är ett annat styrdon samt en annan kabelsats till bilar med fjärr , kollar du ditt komfortsyrdon så har den bara 1st kontakt.
Bilar med fjärrlås har 2st kontakter på sitt styrdon SAMT elhissar fram , främre elhissmotorerna fungerar även som styrdon för fjärrlåset eller dom fungerar som kontaktpunkter mellan dörrarna. (Canbuskommunikationen över komfortsystemet sker via elhissmotorerna fram).


fråga 3: varför ska jag hitta en med centrallås utan elfönsterhissar

Därför att bilar med elhissar fram har ett annat komfortstyrdon och annan kabelsats än bilar utan elhissar samt fjärrstyrning av centrallåset.
Bilar UTAN elhiss saknar fjärrstyrning av centrallåset samt canbus kommunikation på komfortsystemet , vilket krävs för att du ska ha ORGINAL fjärrstyrning.

Du kommer mao inte att hitta en bil utan elhissar fram med fjärrstyrt c-lås. =)


Enklaste lösingen är alltså att eftermontera ett larm och analogt tvinga larmet till att sköta centrallåset.
Canbus inkoppling av larm går som sagt ej eftersom du saknar canbus på komfortsystemet. (Bilar utan elhiss fram gör det).

VW BORA
2011-04-25, 11:51
tack så mycket vet att jag är lite jobbig :( fråga 1 : vart kan jag hitta ett billigt larm, fråga 2 : kan jag hitta ett larm på skrotten. fråga 3 : så det går inte att göra nåt med skrotten, altså till exempel om jag hittar en skoda vilket jag gjorde en gång för nån vecka sen, som hade fjärstyrt centrallås. kollade på nykeln det var 2 knappar men som låser upp och en som låser den, så den var ju fin :(

Henrik.M
2011-04-25, 11:52
Du kan installera något i denna stil OM du vill komma ner i kostnad och struntar i att ha larm. : http://www.vikinglarm.se/till-bilen/ovrigt/fjarrstyrning-av-centrallas/c80/p177/

http://www.stylingbutiken.se/fjarr-system-for-centrallas/2337-0

Finns flera olika tillverkare att välja mellan men alla gör samma jobb.

VW BORA
2011-04-25, 11:57
undrar om det finns i nån butik som man åka ditt och köpa . är lite feg med att beställa från nätet. är rädd att bli lurad :)

Henrik.M
2011-04-25, 12:03
undrar om det finns i nån butik som man åka ditt och köpa . är lite feg med att beställa från nätet. är rädd att bli lurad :)

Det måste du själv ta reda på , nu vet du ju vad du ska ha iaf.

VW BORA
2011-04-25, 12:11
aa tack så mycket för all hjälp jag fick :)