handdator

Visa fullständig version : Ang. toppfart/uppgradering Golf V GTI



Ilskog
2007-07-16, 03:06
... vad har ni för toppfart på era golf gti MK5?

min går bara 240.. 5500v/min

å jag tror jag har BSR uppdatering..ska den inte gå fortare?

Mvh/F

rimad
2007-07-16, 03:33
bara chip? jag tror det stämmer... när min Golf (MKIV) var bara chippad kunne jag köra max 220-230 ...

Ilskog
2007-07-16, 04:46
mm chip och catback..

JWO
2007-07-16, 06:56
... vad har ni för toppfart på era golf gti MK5?

min går bara 240.. 5500v/min

å jag tror jag har BSR uppdatering..ska den inte gå fortare?

Mvh/F

Jag har kört min i 250 km/h på mätaren i femmans vxl, vxl precis innan rött... Man får väl botta den någon dag här nu snart!

mr_mike
2007-07-16, 13:21
Lånar tråden lite...


Någon som toppat en GOLF V TDI 2,0????


Lite nyfiken då jag har en sådan? Org pratar vi om alltså.


///Micke

rimad
2007-07-16, 16:08
Alla original bilar i Sverige har toppfart begränsningar... titta på din handbook för toppfart :D

JWO
2007-07-16, 16:09
Alla original bilar i Sverige har toppfart begränsningar... titta på din handbook för toppfart :D

Orginal står det att gti:n ska gå max i 235 km/h den gör mycket mer kan jag säga utan problem!

Basti
2007-07-16, 17:11
Hej på Er!!

Efter en tur till Österrike förra veckan har jag funderat ganska mycket på toppfarten på GTI:v, original gjorde min 240 på mätaren, någon enstaka gång 245 o jag tänkte: aha, ganska liten felvisning....eftersom den ska göra 235 ärliga.
För några månader sen köpte jag PPC från BSR o nu blev toppfarten 255-260 på plan väg enligt mätaren: tänkte: fan nu är den snabb, men med GPS är detta bara 235-240 km/h, i svaga nerförslut knappt 270 på mätaren = 248 enligt GPS
Hur som helst har toppfarten ökat med annan programvara (jag vet att den inte ska öka så mycket) men jag ifrågasätter toppfarten original, 240 på mätaren är inte mer än knappt 225, iofs.5-8% felvisning vilket det brukar vara på det flesta bilar, givetvis finns undantag, har även filmat rätt mycket från autobahn där man ser mätare/GPS, tyvärr är filmerna för stora för att skickas på mail.
Bytte även däck ner i Österrike och trodde att felvisnigen skulle minska någon km/h pga av större rullomkrets men kunde inte se någon skillnad.

Basti
2007-07-16, 17:15
Alla original bilar i Sverige har toppfart begränsningar... titta på din handbook för toppfart :D


Nej nej nej

Ilskog
2007-07-16, 18:09
Hej på Er!!

Efter en tur till Österrike förra veckan har jag funderat ganska mycket på toppfarten på GTI:v, original gjorde min 240 på mätaren, någon enstaka gång 245 o jag tänkte: aha, ganska liten felvisning....eftersom den ska göra 235 ärliga.
För några månader sen köpte jag PPC från BSR o nu blev toppfarten 255-260 på plan väg enligt mätaren: tänkte: fan nu är den snabb, men med GPS är detta bara 235-240 km/h, i svaga nerförslut knappt 270 på mätaren = 248 enligt GPS
Hur som helst har toppfarten ökat med annan programvara (jag vet att den inte ska öka så mycket) men jag ifrågasätter toppfarten original, 240 på mätaren är inte mer än knappt 225, iofs.5-8% felvisning vilket det brukar vara på det flesta bilar, givetvis finns undantag, har även filmat rätt mycket från autobahn där man ser mätare/GPS, tyvärr är filmerna för stora för att skickas på mail.
Bytte även däck ner i Österrike och trodde att felvisnigen skulle minska någon km/h pga av större rullomkrets men kunde inte se någon skillnad.





då kan jag med andra ord säga att min inte är BSR programerad ännu.

tidgare ägare sa oxå att han kört närmare 260 innan. men helt plötsligt går bilen inte fortare än 240. alltså är bilen orginal. väntar på att min ny om programerade PPC box ska komma.. då jävlar blir de andra bullar.
har inte kunnat uppdatera den via hemsidan. därför var jag tvungen skicka in boxen...

hoppas på med effekt när boxen kommer med andra ord....

Basti
2007-07-16, 18:13
ilskog

mät tiden 100-200, börja i 80, ge fullt, starta tidtagaruret i 100, starta på 3:ans eller 4:ans växel, spelar ingen större roll, får du runt 15 sek är den trimmad, får du runt 19 är den original

foffa2002
2007-07-16, 18:43
Det finns ingen fartbegränsning i programvaran orginal.
Dvs Chipad bil går inte fortare än orginal.

Ta slutväxel x varv så ser du hur fort den går.

Basti
2007-07-16, 18:44
Det finns ingen fartbegränsning i programvaran orginal.
Dvs Chipad bil går inte fortare än orginal.

Ta slutväxel x varv så ser du hur fort den går.


Foffa 2002

Förklara lite mer vad du menar.
Om du har mer effekt efter chippning så har du antagligen högre toppfart, vet att det inte rör sig om mycket men dock några kilometer, den varvar 5500 i 240 samt 5800-5900 i 255-260, kan inte vad utväxlingsförhållanden är på denna låda, men det kan väl du?

GTI-nissen
2007-07-16, 19:38
Foffa borde mena detta:

Är det inte så att toppfarten nås vid maxvarv på högsta växeln på en originalbil vid idealiska förhållanden? Tillverkaren väljer ju inte en utväxling där hans prestandabil egentligen kunde gå fortare än vad den gör...
Om man nu inte har någon ekonomilåda vill säga.
Trimmar man så borde den ju bara gå på varvstoppet.

Basti
2007-07-16, 19:43
Foffa borde mena detta:

Är det inte så att toppfarten nås vid maxvarv på högsta växeln på en originalbil vid idealiska förhållanden? Tillverkaren väljer ju inte en utväxling där hans prestandabil egentligen kunde gå fortare än vad den gör...
Om man nu inte har någon ekonomilåda vill säga.
Trimmar man så borde den ju bara gå på varvstoppet.

Förstår precis vad du menar, men att nå maxvarvet på 6:e växeln på c:a 7000 varv med originalprogram är en omöjlighet på mkv:n, även med steg 1 programvara o nerförsbacke, därför jag bad han förklara vad han menade.

Ilskog
2007-07-16, 20:17
ilskog

mät tiden 100-200, börja i 80, ge fullt, starta tidtagaruret i 100, starta på 3:ans eller 4:ans växel, spelar ingen större roll, får du runt 15 sek är den trimmad, får du runt 19 är den original

då har jag varit ut å testat....


min klocka stannar på 17+

så då kan jag räkna med att min BSR uppdatering inte är aktiv.

men imponerad vad catback from BSR kan göra. Tycker bilen känns himla pigg.

med BSR PPC uppdateringen + mitt BSR Catback lär de går snabbare...

någon som har catback å BSR ppc? vad får ni för tid?

Basti
2007-07-16, 20:20
då har jag varit ut å testat....


min klocka stannar på 17+

så då kan jag räkna med att min BSR uppdatering inte är aktiv.

men imponerad vad catback from BSR kan göra. Tycker bilen känns himla pigg.

med BSR PPC uppdateringen + mitt BSR Catback lär de går snabbare...

någon som har catback å BSR ppc? vad får ni för tid?


Körde du själv i bilen? vad har du för tum på fälgarna samt bredd på däcken?

Ilskog
2007-07-16, 22:05
Körde du själv i bilen? vad har du för tum på fälgarna samt bredd på däcken?

jag körde själv.

inget reservhjul

halvtank

225x40 18"


med reservhjul å fulltank kanske de skulle tagit 19 iaf. =(

NÅGON SOM HAR BSR PPC kom gärna med eran tid!....

Basti
2007-07-16, 22:09
jag körde själv.

inget reservhjul

halvtank

225x40 18"


med reservhjul å fulltank kanske de skulle tagit 19 iaf. =(

NÅGON SOM HAR BSR PPC kom gärna med eran tid!....

Min ligger kring 15 sek med PPC, vet att Aero++ gjorde runt 15 också med mtm, tror alla med steg 1 ligger runt 15

Bengan.U
2007-07-16, 23:23
Hej.

Ja dom går ruskigt fort ;-)
Iallafall klarar dom 90 och även 110
har jag märkt.......

MVH/Bengan.U

foffa2002
2007-07-16, 23:58
Förstår precis vad du menar, men att nå maxvarvet på 6:e växeln på c:a 7000 varv med originalprogram är en omöjlighet på mkv:n, även med steg 1 programvara o nerförsbacke, därför jag bad han förklara vad han menade.


Du behöver inte ha så mycket effekt för att nå "toppfart"
Troligtvis är det din lilla turbo som ballar ur med hög EGT och skyhög IAT = effekten avtar för varje sekund du har fullgas.

Du behöver knapp ha 125Hk för att nå 240kmh i en 1500-1600kg tung golf som referens.

Fredrick
2007-07-17, 09:45
Anledningen till varför det anges en top fart ifrån tillverkaren är väl att det måste finnas en sådan på papprerna för reg bes.. annars vet dom ju t.ex inte vilken hastighets kod det skall vara på däckena.

Jag har bara kört 215km/h med min GTI MKV, den gör säkert mer men vid dom hastigheterna spelar det ingen roll om det går 215 eller 230km/h

Basti
2007-07-17, 11:16
Du behöver inte ha så mycket effekt för att nå "toppfart"
Troligtvis är det din lilla turbo som ballar ur med hög EGT och skyhög IAT = effekten avtar för varje sekund du har fullgas.

Du behöver knapp ha 125Hk för att nå 240kmh i en 1500-1600kg tung golf som referens.


Nu får du väl ändå ge dig, stämmer säkert att effekten avtar för varje sekund men det är inget som märks, det är inte så att den sackar efter en tids toppfartskörning, eller du har kanske mer erfarenhet än mig när det gäller GTIV? Förstår inte vad du har emot bilar med modifierad programvara, du säger att man förkortar livstiden på turbon vilket kanske stämmer om man ligger på fullgas länge, men för körning i Sverige med lite snabba toppfartskörningar eller accelerationer då o då är ingenting jämfört med o ligga på autobahn timme efter timme.
Med detta vill jag säga att med lite förstånd o sunt förnuft tror jag man förkortar livslängden på turbon ytterst marginellt.

Vet INGEN bil som som väger 1500-1600 kg med en effekt på runt 125 hk som har toppfart 240, kan du nämna några?

Ilskog
2007-07-17, 12:17
håller er till tråden tack!!!!!!!!!!!

foffa2002
2007-07-17, 19:22
Nu får du väl ändå ge dig, stämmer säkert att effekten avtar för varje sekund men det är inget som märks, det är inte så att den sackar efter en tids toppfartskörning, eller du har kanske mer erfarenhet än mig när det gäller GTIV?Förstår inte vad du har emot bilar med modifierad programvara, du säger att man förkortar livstiden på turbon vilket du också har rätt i om man ligger på fullgas länge, men för körning i Sverige med lite snabba toppfartskörningar eller acclerationer då o då är ingenting jämfört med o ligga på autobahn timme efter timme.
Med detta vill jag säga att med lite förstånd o sunt förnuft tror jag man förkortar livslängden på turbon ytterst marginellt.

Vet INGEN bil som som väger 1500-1600 kg med en effekt på runt 125 hk som har toppfart 240, kan du nämna några?

De flesta VAg bilar kan köra till varvstoppet på 02M och 02A/02J 4.24 och 3.94 R&P.
Ta och börja gör lite loggar så ser du exakt vad som händer.

Finns ingen spärr på MK5 2.0T.
Det är 1000grader avgastemp med din lilla k04 och skyhög IAT som gör att den inte går fortare


Jag har inget emot trimning då jag ligger i topp när det kommer till trim ;)



ISO 1585 correction formula


8 mbar higher atmospheric pressure ≈ 1% more power
5°C lower inlet temperature ≈ 1% more power

Fredrick
2007-07-17, 21:32
Låter som det finns en viss avundsjuka här.

foffa2002
2007-07-17, 21:39
Låter som det finns en viss avundsjuka här.


Öh , Nej
Varför skulle det finnas det ?

Fredrick
2007-07-17, 21:45
Jag nämde inga namn..
Tog du åt dig?

foffa2002
2007-07-17, 21:49
Jag nämde inga namn..
Tog du åt dig?



Du skrev utan quote under mitt inlägg = till mig


Hur som helst så försöker jag höja kunskapen på forumet då det ligger rätt långt bak mot vad det gjorde för några år sedan.

Många MK1,2,3,4 gurus har ju tyvärr lämnat klubben.

Vi kan plocka fram utväxlingsdiagram och titta lite på det VS IAT på chipa GTI så ser man att när insugstempen skjuter i taket från ute temp på ca 25 grader till 100grader så har man gått från 260Hk till orginal effekt igen :(

Fredrick
2007-07-17, 21:54
Så att chippa en bil är meningslöst då med andra ord... eftersom man återgår till original när turbon blir för varm...

När blir turbon för varm, vilket körsätt får den att bli för varm?

foffa2002
2007-07-17, 22:00
Så att chippa en bil är meningslöst då med andra ord... eftersom man återgår till original när turbon blir för varm...

När blir turbon för varm, vilket körsätt får den att bli för varm?



Blir ju som en kedjeraktion.

Varma sidan
1:Du Stänger WG klaff för att få mer ladd
2:Då får du högre motryck
3:Du får högra avgastemp
4:Du får sänka tändningen pga risk för att det spikar
5:Då får du ännu högre avgastemp


Kalla sidan
1:Du komprimerar luften
2:Då får du högre insugstemp för varje sekund du laddar på
4:Du får sänka tändningen pga risk för att det spikar
5:Då får du ännu högre avgastemp
6:Laddar du högre så hamnar du i ett mindre effektivt områder i kompressormappen
7:Högre insugstemp


Så om du har 260hk i 4-5 sekunder så kommer det snart att börja falla .
Den ISO standarden räknar ju inte med hög avgastemp och justering av tändning.

Så jag tror nog att 2% per 5celsius IAT stämmer ännu bättre


Chipade bilar går förbannat bra i stan mm och vid omkörning under korta perioder.
men kolla på tex strippen hur dåligt alla firmors steg 1,2 och 3 går.

Basti
2007-07-17, 22:03
Blir ju som en kedjeraktion.

Varma sidan
1:Du Stänger WG klaff för att få mer ladd
2:Då får du högre motryck
3:Du får högra avgastemp
4:Du får sänka tändningen pga risk för att det spikar
5:Då får du ännu högre avgastemp


Kalla sidan
1:Du komprimerar luften
2:Då får du högre insugstemp för varje sekund du laddar på
4:Du får sänka tändningen pga risk för att det spikar
5:Då får du ännu högre avgastemp
6:Laddar du högre så hamnar du i ett mindre effektivt områder i kompressormappen
7:Högre insugstemp


Så om du har 260hk i 4-5 sekunder så kommer det snart att börja falla .
Den ISO standarden räknar ju inte med hög avgastemp och justering av tändning.

Så jag tror nog att 2% per 5celsius IAT stämmer ännu bättre


Chipade bilar går förbannat bra i stan mm och vid omkörning under korta perioder.
men kolla på tex strippen hur dåligt alla firmors steg 1,2 och 3 går.


Efter hur lång tid har den gått tillbaka till originaleffekt tror du?

foffa2002
2007-07-17, 22:05
Efter hur lång tid har man originaleffekt tror du?


Vet ej , Kan starta upp laptopen och kolla loggar om du vill?
Har ca 600 loggar från trimmade bilar

Basti
2007-07-17, 22:12
Vet ej , Kan starta upp laptopen och kolla loggar om du vill?
Har ca 600 loggar från trimmade bilar

Du behöver kanske inte göra det idag, men berätta gärna lite mer när du får tillfälle o har tid, men faktum kvarstår, min går bättre än original hela tiden även efter flera timmars hård körning på autobahn.

foffa2002
2007-07-17, 22:13
Här är ett bra exempel på hur snabbt IAT stiger.

Kolla 1an 2an 3an växel
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3266900
Från 40c till 85c på bara några sekunder


kolla på logg 2 hur den spik korrigerar som tusan.
1* förtändning kan ge upp till 10hk på en trimmad bil.

fatta då hur mycket som försvinner när den backar 7 grader och då är cykeln igång med högre iat mm


Den bilen har ändå bra mycket större och effektivare turbo och intercooler.
Läskigt!

Basti
2007-07-17, 22:34
Här är ett bra exempel på hur snabbt IAT stiger.

Kolla 1an 2an 3an växel
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3266900
Från 40c till 85c på bara några sekunder


kolla på logg 2 hur den spik korrigerar som tusan.
1* förtändning kan ge upp till 10hk på en trimmad bil.

fatta då hur mycket som försvinner när den backar 7 grader och då är cykeln igång med högre iat mm


Den bilen har ändå bra mycket större och effektivare turbo och intercooler.
Läskigt!

Vad skulle du gjort om du skulle trimma en GTIV till c:a 250 hk?

foffa2002
2007-07-17, 22:37
Vad skulle du gjort om du skulle trimma en GTIV till c:a 250 hk?



Börjat med att leta upp ett nytt bränsle system som klarar en ordentlig uppgradering.
Sen bytt turbo.


Begränsningen sitter i turbon .


Fast om du nöjer dig med 260 ärliga eller tex 280hk i 5 sekunder på 1ans växel så är ju 3 tum downpipe och 3 tum avgas + chip en bra kombo då orginal system är en kork


steg för steg av ett mk4 kit finns ju här iaf

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2862822

rimad
2007-07-18, 00:47
Börjat med att leta upp ett nytt bränsle system som klarar en ordentlig uppgradering.
Sen bytt turbo.


Begränsningen sitter i turbon .


Fast om du nöjer dig med 260 ärliga eller tex 280hk i 5 sekunder på 1ans växel så är ju 3 tum downpipe och 3 tum avgas + chip en bra kombo då orginal system är en kork


steg för steg av ett mk4 kit finns ju här iaf

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2862822

Somebody said INTERCOOLER? *smirks*

JWO
2007-07-18, 10:12
Börjat med att leta upp ett nytt bränsle system som klarar en ordentlig uppgradering.
Sen bytt turbo.


Begränsningen sitter i turbon


Om man skulle byta turbo, pallar verkligen de andra orginal delarna med trycket då?

Tänkte mest om man skulle byta till nya S3:ans turbo/kanske någon annan... räcker det då att man byter avgas hela vägen plus till den turbon eller blir det några andra delar som måste bytas då med för att orka med trycket....?

Marcus
2007-07-18, 10:58
Laddluftkylaren kan man ju tänka sig. Jag funderar på att byta min till större trots att motorn är helt original i övrigt - om det är till någon fördel dvs?

Ilskog
2007-07-18, 11:57
kul att ni höll er till tråden... bra admin´s..

JWO
2007-07-18, 13:01
kul att ni höll er till tråden... bra admin´s..

Vad är fel nu?

Basti
2007-07-18, 13:05
kul att ni höll er till tråden... bra admin´s..


Trådarna har alltid en tendens att glida från huvudämnet, men vad gör det?
Kul att det snackas om MKV för en gångs skull :)

JWO
2007-07-18, 13:20
Trådarna har alltid en tendens att glida från huvudämnet, men vad gör det?
Kul att det snackas om MKV för en gångs skull :)

Jo det är sant, det är ju inte helt ovidkommande vad det gäller ämnet!

NeXeN
2007-07-22, 00:54
Börjat med att leta upp ett nytt bränsle system som klarar en ordentlig uppgradering.
Sen bytt turbo.


Begränsningen sitter i turbon .


Fast om du nöjer dig med 260 ärliga eller tex 280hk i 5 sekunder på 1ans växel så är ju 3 tum downpipe och 3 tum avgas + chip en bra kombo då orginal system är en kork


steg för steg av ett mk4 kit finns ju här iaf

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2862822

Då menar du större spridare och bättre pump?
Man behöver inte byta bränsleslang och bränsle filter?

Basti
2007-07-22, 20:04
då kan jag med andra ord säga att min inte är BSR programerad ännu.

tidgare ägare sa oxå att han kört närmare 260 innan. men helt plötsligt går bilen inte fortare än 240. alltså är bilen orginal. väntar på att min ny om programerade PPC box ska komma.. då jävlar blir de andra bullar.
har inte kunnat uppdatera den via hemsidan. därför var jag tvungen skicka in boxen...

hoppas på med effekt när boxen kommer med andra ord....


Hur kan bilen få originalprogramvara utan att nån gjort något??? vet inte tidigare ägare om han lagt in original innan han sålde den till dig?

Basti
2007-07-27, 20:55
Inga fler som kört toppfart? Någon som kört GTI 30 med GPS?

Holmgren
2007-07-27, 21:40
Bengan:
Så talar en mogen man... :)

Basti
2007-07-27, 23:18
Bengan:
Så talar en mogen man... :)

övermogen....

Aero++
2007-08-25, 00:00
Det finns ingen fartbegränsning i programvaran orginal.
Dvs Chipad bil går inte fortare än orginal.

Ta slutväxel x varv så ser du hur fort den går.


Är du full eller ?

Hur kommer det sig att steg 3 mtm går 255 riktiga km/h ?Detta når inte ens orginal på mätaren.

Mvh

GTI-Micke
2007-08-28, 13:09
Gör 245 enligt mätaren och 235 enligt GPS.. Lite glädjemätare, Kör med originla 17".. Men va fan e 29 nu så har mognat och kör sällan i dom hastigheterna, blir väl på Autobahn isåfall....

DPC
2007-08-28, 14:03
Instämmer med föregående inlägg. 245 på mätaren och 235 äkta km/h enl GPS på autobahn. Måste säga att bilen presterar bra för att bara ha 200 hk. Hängde med det mesta på autobahn. Måste dock samtidigt nämna att dieselbilar med 400 Nm i vrid hänger med Golfen riktigt bra...

anri52
2007-08-28, 14:17
241km med gps =ca260 mätarfart
gjordes på autobahan med fullpackad bil
och 4 prsoner i. Vtech chipad såklart

foffa2002
2007-08-28, 15:28
Är du full eller ?

Hur kommer det sig att steg 3 mtm går 255 riktiga km/h ?Detta når inte ens orginal på mätaren.

Mvh


Du har aldrig funderat på om MTM steg 3 med deras K04 uppgradering har flyttat varvstoppet ?
Lär dig räkna R&P 1000rpmxkmh så blir det lättare

Basti
2007-08-28, 16:32
Du har aldrig funderat på om MTM steg 3 med deras K04 uppgradering har flyttat varvstoppet ?
Lär dig räkna R&P 1000rpmxkmh så blir det lättare

Har inget med varvstopp att göra, varstoppet griper inte in förrän vid 7000 o då skulle den passerat 255 långt innan.

foffa2002
2007-08-28, 20:24
Har inget med varvstopp att göra, varstoppet griper inte in förrän vid 7000 o då skulle den passerat 255 långt innan.

Men fortfarande .
Vad har ni för slutväxel.

Basti
2007-08-28, 20:52
Men fortfarande .
Vad har ni för slutväxel.


Du som är så mycket på utländska forum har väl inga problem att ta reda på det?? Eller någon som kan det här??

foffa2002
2007-08-28, 22:26
står i boken du får med bilen

Basti
2007-08-31, 18:28
står i boken du får med bilen


Orkar inte slå i boken, men hittade en länk på ett test i Teknikens Värld där det i faktarutorna står varvtalet är 2730 i 110 km/h. Se i rutan Tekniska Data/kraftöverföring: http://www.teknikensvarld.se/files/TV0610_golf_x3.pdf

Om man tar 110 / 2,73 för att få hastigheten vid 1000 varv på högsta växeln får jag 40,29 km/h

Om jag sen multiplicerar 40,29 med 7 (7000 varv) får jag 282 km/h, detta är alltså vad bilen skulle gjort om den haft effekt till det utan att flyttta upp varvstoppet, tänker jag rätt?

foffa2002
2007-09-01, 19:20
Orkar inte slå i boken, men hittade en länk på ett test i Teknikens Värld där det i faktarutorna står varvtalet är 2730 i 110 km/h. Se i rutan Tekniska Data/kraftöverföring: http://www.teknikensvarld.se/files/TV0610_golf_x3.pdf

Om man tar 110 / 2,73 för att få hastigheten vid 1000 varv på högsta växeln får jag 40,29 km/h

Om jag sen multiplicerar 40,29 med 7 (7000 varv) får jag 282 km/h, detta är alltså vad bilen skulle gjort om den haft effekt till det utan att flyttta upp varvstoppet, tänker jag rätt?


Yes helt rätt.
Hög slutväxel vs tex den jag hade orginal som gjorde ca 218kmh/6,3 = ca 35kmh per 1000varv .

Då finns det ju ingen begränsning.
Tror nog att vi är tillbaka på skyhög IAT tyvärr :(

DPC
2007-09-02, 12:17
Med tanke på var man befinner sig i kompressormappen vid full last efter "optimering" av programvaran så är blir den antagligen begränsad pga hög kompressor/inloppstemp.

Optimerade bilar går riktigt bra en begränsad tid, tills att för höga temperaturer infinner sig med effektbegränsing som resultat. Typ på lägre växlar steker en optimerad MKV många andra effektstarkare bilar för att på 5:an och 6:ans växlar nästan gå in i väggen efter en stunds full gas.

Basti
2007-09-02, 12:36
Med tanke på var man befinner sig i kompressormappen vid full last efter "optimering" av programvaran så är blir den antagligen begränsad pga hög kompressor/inloppstemp.

Optimerade bilar går riktigt bra en begränsad tid, tills att för höga temperaturer infinner sig med effektbegränsing som resultat. Typ på lägre växlar steker en optimerad MKV många andra effektstarkare bilar för att på 5:an och 6:ans växlar nästan gå in i väggen efter en stunds full gas.

Stämmer, men MKV:n klarar sig ändå betydligt bättre jämfört med 1,8 Ts som dör ut rätt snabbt med chip. Det märks iallafall inte att MKV:n går in i väggen när du drar den genom växlarna upp till toppfart, men det har jag råkat ut för på 1,8 t motorerna, den nästan stendog efter 200 km/h.

Aero++
2007-09-02, 23:10
Du har aldrig funderat på om MTM steg 3 med deras K04 uppgradering har flyttat varvstoppet ?
Lär dig räkna R&P 1000rpmxkmh så blir det lättare

Kärra Foffa,vart fick du ifrån K04 ifrån,det sitter en KO3 som är vidare utvecklat,sen vad jag kunde märka så har varvstoppet inte blivit ändrat på min.

Sen förstår jag inte har bilen ingen kraft och dör orginal vid 240 hur f-an ska den kunna göra 255 ärliga med bara flyttad varvstopp eftersom du nu säger att chip och grejerna gör inget till nytta att bilen har högre toppfart.

Förresten såg att det gick bra mot Marcos Saab ;)

Mvh

Aero++
2007-09-02, 23:11
Med tanke på var man befinner sig i kompressormappen vid full last efter "optimering" av programvaran så är blir den antagligen begränsad pga hög kompressor/inloppstemp.

Optimerade bilar går riktigt bra en begränsad tid, tills att för höga temperaturer infinner sig med effektbegränsing som resultat. Typ på lägre växlar steker en optimerad MKV många andra effektstarkare bilar för att på 5:an och 6:ans växlar nästan gå in i väggen efter en stunds full gas.

Håller med dig till 100 procent.

Mvh

DPC
2007-09-03, 07:37
Stämmer, men MKV:n klarar sig ändå betydligt bättre jämfört med 1,8 Ts som dör ut rätt snabbt med chip. Det märks iallafall inte att MKV:n går in i väggen när du drar den genom växlarna upp till toppfart, men det har jag råkat ut för på 1,8 t motorerna, den nästan stendog efter 200 km/h.

Jag ska inte sticka under stol med att man är frestad av att byta programvara... Det verkar som att det ger en markant skillnad på MKV.

Kan mycket väl tänka mig att MKV har betydligt mer marginal jämfört med en 1.8Ts, men icke desto mindre så finns det ett par frågetecken om hur hårt man går på materialet efter en optimering.

foffa2002
2007-09-03, 08:37
Kärra Foffa,vart fick du ifrån K04 ifrån,det sitter en KO3 som är vidare utvecklat,sen vad jag kunde märka så har varvstoppet inte blivit ändrat på min.

Sen förstår jag inte har bilen ingen kraft och dör orginal vid 240 hur f-an ska den kunna göra 255 ärliga med bara flyttad varvstopp eftersom du nu säger att chip och grejerna gör inget till nytta att bilen har högre toppfart.

Förresten såg att det gick bra mot Marcos Saab ;)

Mvh


Hej

Gick bra mot Marcos saab då jag vann den repan även att vi bara var och provkörde en bil som bygdes ihop i torsdags.
Var ju kvaletta tills jag ställde upp laddet och sköt en drivaxel.

Hur gick det med vad det nu var som Marco sprängde ute på banan ?


MTM steg 3 i tyskland kör en hybrid turbo enl MTM i gutefarhrts test av MTM steg 1 till 4.
Dvs dom sätter en K04 i ett uppfräst avgashus för att nå den effekten dom får ut.

Aero++
2007-09-07, 00:57
Gick bra mot Marcos saab då jag vann den repan även att vi bara var och provkörde en bil som bygdes ihop i torsdags.
Var ju kvaletta tills jag ställde upp laddet och sköt en drivaxel.

Hur gick det med vad det nu var som Marco sprängde ute på banan ?


Såg inte detta svar ;(.

Vet inte vad han sprängde men det är väl växelåda eller nåt.

Hur mycket effekt hade du innan du ställde upp laddet ??

Mvh

foffa2002
2007-09-07, 07:29
Såg inte detta svar ;(.

Vet inte vad han sprängde men det är väl växelåda eller nåt.

Hur mycket effekt hade du innan du ställde upp laddet ??

Mvh


Hej

1450kg+163@201m/208@402kmh lutar åt 550hk.



Snackade med Marco när jag skickad filmerna till honom med hans rökpuff och smäll.
Tydligen gick den på varvstoppet och det som hända var att han slet av hela växelänkaget :D

Dvs inte värre än så men knallen var sjukt hög och hördes från startlinjen.


Synd att det kommer så få MK4 och MK5 :(
Inte en Skoda elle liknande där heller.

NeXeN
2008-01-10, 22:29
uppar lite :)

Barbapappa
2008-01-10, 22:48
uppar lite :)
Jaha? Dom verkar ju inte kunna gå fortare än 280 men många verkar ligga runt 240, saken är väl klar. ;-)

GTI-nissen
2008-01-11, 07:43
uppar lite :)

Att uppa utan att tillföra något, vad ger det?

NeXeN
2008-01-11, 11:06
FICK MAN NÅGOT SVAR PÅ MIN FRÅGAN EL??????????????????????????
och sluta klaga för F*N

Basti
2008-01-11, 11:57
Då menar du större spridare och bättre pump?
Man behöver inte byta bränsleslang och bränsle filter?

Aha, nu fatta jag iallafall;)

Har du köpt MKV?

GTI-nissen
2008-01-11, 12:40
FICK MAN NÅGOT SVAR PÅ MIN FRÅGAN EL??????????????????????????
och sluta klaga för F*N


Lugna ner dig lite nu va!!! Istället för att explodera hade det kanske varit lämpligt att du citerade dig själv med frågan du ställde 10 inlägg tillbaka så man vet varför du uppar en fyra månader gammal tråd.
Du får ha en trevlig dag du också! :-)

golf-gt
2009-01-12, 13:42
ja körde 270 me min gti äfter chippet direkt föratt vtech hade tagit bort hastighet späret .. men me gps så vissade nånstans mellan 254 .. o 256 ...

golf-gt
2009-01-12, 13:47
ilskog

mät tiden 100-200, börja i 80, ge fullt, starta tidtagaruret i 100, starta på 3:ans eller 4:ans växel, spelar ingen större roll, får du runt 15 sek är den trimmad, får du runt 19 är den original


så fick ja me min gti med 3" downpipe o autobahn 88 intercooler + k/N cold air intake + vtech steg1 extreme ... laddar 1,1
100-150 = bästa va 5,3

100-200 = bästa va 16,9

PS : allting e mät me Race Logic ....

GTI30EDITION
2009-01-12, 14:46
Inga fler som kört toppfart? Någon som kört GTI 30 med GPS?

275 blås på mätaren, men verklig fart eller GPS fart har jag inte mätt upp. :)

ThomasT
2009-01-12, 18:58
ja körde 270 me min gti äfter chippet direkt föratt vtech hade tagit bort hastighet späret .. men me gps så vissade nånstans mellan 254 .. o 256 ...

Hade de höjt varvtals stoppet eller finns det en hastighets spärr?


.

golf-gt
2009-04-06, 10:47
Hade de höjt varvtals stoppet eller finns det en hastighets spärr?


.

varv stoppet e borta ...

blackfox
2009-04-06, 11:14
lånar tråden lite om det är okej: Min mk3 GTi 96a kommer inte över 180km/h fast att manualen säger att den ska klara mer. i 5an tar det stop vid 5000varv hur kan det komma sig?

Basti
2009-04-06, 11:43
ja körde 270 me min gti äfter chippet direkt föratt vtech hade tagit bort hastighet späret .. men me gps så vissade nånstans mellan 254 .. o 256 ...

Finns ingen hastighetsspärr, du når inte varvstoppet vid 7000 rpm heller vid den farten, då ska du upp i över 280 km/h dvs 300 på mätaren för att nå varvstoppet vid 7000 rpm

nizmo
2009-04-06, 16:26
min golf 4 chippad gjorde 250km/h och den nya golf 5 gti 2009 som jag har nu gör 295km/h enligt mätar när jag var förra veckan å slovenien






... vad har ni för toppfart på era golf gti MK5?

min går bara 240.. 5500v/min

å jag tror jag har BSR uppdatering..ska den inte gå fortare?

Mvh/F

anri52
2009-04-06, 16:44
min golf 4 chippad gjorde 250km/h och den nya golf 5 gti 2009 som jag har nu gör 295km/h enligt mätar när jag var förra veckan å slovenien

Måste va en jädra snabb Golf du har,är den orginal?
Min 30 edition med 320 hk klarar 290km/h på mätaren iofs fullpackad
men ändå.

ThomasT
2009-04-06, 20:50
Mätare visar både det ena och det andra...


GPS fart är det enda som gäller när man jämför!

(eller varvtal, vilket jag tror är ganska exakt)




.

Henrik.M
2009-04-06, 21:10
(eller varvtal, vilket jag tror är ganska exakt)

http://web.200sx.nu/Projekt/teknik_lista2.asp?nr=3

Bara att räkna. ;-)

ThomasT
2009-04-06, 21:37
http://web.200sx.nu/Projekt/teknik_lista2.asp?nr=3

Bara att räkna. ;-)

Tänkte mest på att bara jämföra varvtalet på bilar av samma modell, då det blir en massa uppskattningar när man börjar mäta/räkna.


.

foffa2002
2009-04-08, 19:18
min golf 4 chippad gjorde 250km/h och den nya golf 5 gti 2009 som jag har nu gör 295km/h enligt mätar när jag var förra veckan å slovenien

Hehe ... 295kmh

det behövs mycket mer pulver än dina chipade i de farterna.
Dock är en 250-260 möjligt.

MK4-Mk5 i 500hk+ klassen gör precis lite över 300kmh.
600hk+ klassen närmar sig en 315kmh
700hk klassen gör 320kmh ärliga