handdator

Visa fullständig version : DSG eller Manuell Golf GT?



oskee
2011-04-18, 10:08
Hej vad är och föredra? Vill ha lite åsikter?

TimR
2011-04-18, 10:24
Jag har testat både DSG och manuell, dock GTI. DSG var kul första dagen sen var det inget speciellt enligt mig. Nä jag vill ha manuell när jag buskör :)

Dock hade jag lätt valt DSG om jag bara skulle ha en bruksbil.

oskee
2011-04-18, 10:53
Jo, men blir nog inte så mycket bus med en 160hk. Men är så att jag har en automat nu som jag trivs med då det är mycket stadskörning. Men det finns inga med den spec. jag vill ha, beställer jag en ny kommer den i höst/vinter. Men manuella finns det gott om samt mycket billigare(Verkar vara kampanj med r-lineoaketet ligger runt 230tkr). Så har ångest men orkar nog inte vänta.

Raven
2011-04-18, 11:59
Kör du mycket i stadstrafik är DSG ett givet val.

Kör själv en -10 GT med 1.8tsi, manuell. Bor i Stockholm så majoriteten av körningarna är innanför tullarna. Saknar automat när det är mycket trafik och köer men inte annars. Lådan är riktigt skön med korta slag.

Har kört GTI och R med DSG och visst den växlar ruggigt snabbt. GT saknar väl dock "launch-control". För de ~12000kr som skiljer manuell från dsg skulle jag personligen välja 18" och GTI/R takvinge alt "R-line" paketet.

Edit:
Det går att busa ganska ordentligt med 160hk.. framför allt när sommardäcken är på och man slipper de mjuka dubbfria. Min gör mätarfart 100-150 på 6,9 sek (3:ans växel).

wolfbane1967
2011-04-18, 14:04
Mina erfarenheter är att det tar några hundra mil innan man uppskattar en DSG fullt ut. I början kan man sakna att växla manuellt, men fan va kul det är när man kört in sig med DSG oavsett om bilen är stark eller inte. Så en provkörning på några mil säger inte så mycket. DSG är mycket uppskattat världen över.

Marcus
2011-04-18, 17:38
Jag har valt DSG till min TDI 170 och är otroligt nöjd med det valet. Aldrig mer manuellt växlat i en bruksbil. Har även testat DSG i Scirocco R, Golf GTI, Golf R och Passat R36. Skulle valt DSG till samtliga. Komfort och effektivitet (prestanda och bränsleförbrukning) tycker jag är tydliga plus och med anledning av det Jerker skriver ovan, känslan som infinner sig när man lärt känna sin DSG, är en stor mysfaktor. Jag tror att DSG passar perfekt till Golf GT 160.

Snuttis
2011-04-18, 18:20
Kör en Golf GT med dsg sen maj förra året och är väldigt nöjd med att jag valde till dsg.
Var själv lite skeptisk till att inte kunna veva med växelspaken,men nu känns det bara skönt att slippa.

oskee
2011-04-18, 19:45
Haha okej vart inte lättare nu. Men kör delvis mycket stadskörning men har inga större köbildningar här i stan(Örebro). Men tror att det lutar mot en manuell då de får in dessa om ca2v med den utrusning jag vill ha.

Peter-C
2011-04-18, 21:09
Hej
Avseende DSG, Launch-control, vad ska man med det till. Det är ju inga "Racer" bilar vi pratar om utan 1,5 tons bruksbilar. I övrigt så växlar DSG oerhört mjukt. Ibland kan den växla lite bryskt vid låg fart och halvgas pådrag. Har ingen betydelse. Som Wolfbane skriver så krävs lite tillvänjning.

Jag kör en manuell bil varvat med DSG, får nog säga att det går bra med vilket som. Manuell är ju mer riktig bil tycker jag.
Om man skulle köpt bil idag - inte helt givet. Ska man "tuna" mer än "steg 1" så hade det troligen blivit manuell låda. Kanske inte aktuellt på din tillkommande GT.

/Peter

GTI G60
2011-04-21, 06:43
Ja tyvärr fungerar ju DSG bäst på höga växlar där det inte är så noga..
Min DSG7 är ganska ryckig och tråkig på 1an och 2an tyvärr, fast i en Skoda SuperB

Micke_t
2011-04-21, 10:02
Jag har aldrig förstått poängen med att växla själv men det är så klart en smaksak. Min DSG-låda växlar mjukt och fint och jag har aldrig upplevt att den är ryckig eller knepig att ha att göra med. Och då bor jag i ett område där det är farthinder och 30 km/h som gäller.