handdator

Visa fullständig version : Bättre ljud i Golf mk V



bullten
2011-04-15, 22:22
som rubriken antyder så tycker jag att det är lite dåligt ljud i min bil, vrider man på lite volym blir så blir det väldigt snabbt väldigt jobbigt.
Bilen är av årsmodell 04, stereon är en RCD-300, det sitter 2 högtalare i bakdörrarna och 2 eller 3 högtalare i framdörrarna.
Vill helst använda mig av orginalgrejjor som är plug n´ play dvs inga slutsteg eller baslådor.

Så till min fråga. Var sitter begrännsningen, högalarna eller stereon? Finns det någon på forumet som har stått inför liknande problem så får ni gärna svara.

Mvh

Sweeler
2011-04-16, 11:45
Jag införskaffade mig en GTI igår, en 08 och upplever samma sak.

Jag är väldigt dålig på billjud i min S60 så var det redan kirrat och klart.
Så jag skulle också uppskatta alla former av tips :b

Dannii578
2011-07-20, 12:18
Upplever samma sak i min GTi -05, dock så blev de en liten baslåda som förhoppningsvis kommer vilken dag som helst =) Nästa inköp blir ett ordentligt framsystem!

bmptsi
2011-07-21, 16:11
Om man ska göra det någorlunda ordentligt så ska man nog börja med att isolera dörrar ordentligt. Bättre högtalare till framdörrarna och slutligen byta ut stereon. Eller helst driva allt med ett slutsteg tillsammans med orginalstereon.
Jag upplever att det är lite otydligt/luddigt ljud men rätt ok bas. Bättre diskanter, ordentligt monterade högtalare så tightas ljudet till ytterligare. Samt ännu viktigare, kraftigare slutsteg så man får en renare signal. För det är nog där det rasar, org-stereon är helt enkelt för klen!

Haugeman
2011-07-21, 17:04
Om man ska göra det någorlunda ordentligt så ska man nog börja med att isolera dörrar ordentligt. Bättre högtalare till framdörrarna och slutligen byta ut stereon. Eller helst driva allt med ett slutsteg tillsammans med orginalstereon.
Jag upplever att det är lite otydligt/luddigt ljud men rätt ok bas. Bättre diskanter, ordentligt monterade högtalare så tightas ljudet till ytterligare. Samt ännu viktigare, kraftigare slutsteg så man får en renare signal. För det är nog där det rasar, org-stereon är helt enkelt för klen!

Om man skall börja någonstans så börja med att byta ut stereon till en bättre. Man kan köpa hur bra högtalare som helst men om man fortsätter driva dom på en dålig radio kommer det låta skit i alla fall.

Byt ut till en bra eftermarknadsstereo, gärna en med någon form av DSP styrning och gå sedan vidare med dämpning av dörrar och byte at högtalare. större högtalare och högtalare med tyngre last (sensitivitet) kräver kraftigare förstärkare för att fungera bra/optimalt.

http://www.kenwood.eu/products/car/receivers/cd/KDC-6051U/details/

Riktigt prisvärd CD spelare med DSP och möjlighet att tuna in högtalarna till typ av bil och kupestorlek. har även tidskompensering för optimal ljudbild. kostar runt 2000 kr.

Om man inte vill hålla på att dra kablar osv till förstärkare finns det smidiga ISO amps som man pluggar in på isokablarna bakom radion som ett piggyback system som ger mer kraft till större högtalare utan att göra ändring i original kabelsystem.

Premis
2011-07-21, 23:05
Instämmer, det är stereon du skall byta ut först. Min RCD300 åkte ut illa kvickt, pappigare pryl får man leta efter (den är dock snygg). Högtalarna funkar faktiskt rätt ok. Jag hade bytte stereon och sedan slängt in en dunkalåda. Hade jag gått på overkill sedan så hade jag satt in ett trevägssystem sist fram matad ifrån ett extern steg.

Men that's just me :).

Lycka till.

Rs mannen
2011-07-22, 11:10
Vad kan man betala för en rcd510? Har blivit erbjuden att köpa en då jag oxo har rcd300.
Men det käns som man inte får någon förbättring funktions messigt. Förutom att den tar mp3. Å vem bränner skivor idag. ? :)
Kör allt från mobilen via aux.
Så det är ju inte mkt man vill betala isf.

Dannii578
2011-07-23, 02:46
Jag har bytt ut originalstereon mot en Pioneer DEH-5200SD, ska börja isolera dörrar o bagage till veckan när jag får mina grejer =) En fråga dock, hur drar jag enklast strömkabeln? tänkte först o främst på torpeden, finns inte alltför många ställen vad jag kan hitta o dra den igenom =/

Nästa månad när lönen kommer blir de o beställa ett DLS Ultimate US6.2 framsystem o koppla på steg =)

Mvh

Rs mannen
2011-07-23, 09:11
Fins det inte en kopplings plint bakom säkrings dosan? Det gör det på Audi bilarna iaf.
Då slipper du ju dra ut till batteriet.
Om du inte ska dra typ 20 mm² kabel. Å ha värsting steg.

Haugeman
2011-07-23, 12:28
Brukar sitta gummigenomföringar på torpeden vid förarsidan. skall du ha steg SKALL du dra strömmen från batteri med säkring max 50 cm från batteri. brukar inte vara problem att få igenom en 20-25 mm2 kabel och lägga den i tröskeln.

Dannii578
2011-07-24, 17:21
Får kolla upp det där, plocka dän lite saker som sitter i vägen ;P tänkte dra en 20mm2 kabel bak till bagaget, sen där koppla till ett typ av fördelningsblock så jag kan koppla på 2 steg utan o behöva dra fler kablar från batteriet =) Ett jävla kabeldragande ändå med tanke på att jag ska fram till dörrarna sen igen med högtalarkabel ;P Menmen =) bra hoppas ja de blir =)

Mvh

Åkesson
2011-07-24, 18:07
Brukar sitta gummigenomföringar på torpeden vid förarsidan. skall du ha steg SKALL du dra strömmen från batteri med säkring max 50 cm från batteri. brukar inte vara problem att få igenom en 20-25 mm2 kabel och lägga den i tröskeln.

Jag drog 50mm2 kabel till mitt slutsteg i min Golf 6, så 25mm skall inte vara några problem.

Här är en lite guide hur jag drog kablarna (det finns mer bilder på sida 11)
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?10322-Golf-VI-GTI-2010-Nu-har-det-gått-så-långt-att-man-funderar-på-att-köpa-BH/page10