handdator

Visa fullständig version : Dålig lack på min GTI-10



bcr
2011-04-12, 10:49
Lacken har släppt på front spoilern (nedre läppen) på min tornadoröda GTI årsmodell 2010 :-(
Området är stort som en 10 krona och färgen går att pilla bort med nageln. Till min förvåning verkar det som om det saknas grundfärg (primer) under lacken.

Har någon upplevt samma problem på någon annan GTI mk 6?

/Håkan

Peter-C
2011-04-12, 12:01
Hej

Jo lite precis bakom ett bakhjul. Har duttat i med pensel, vit bas + klarlack med org bättrings färg (spray). Orsak - stenskott som gärna tar med sig lite mer lackarea när det är lackat på plast. Vit bil – hittade ingen annan kulör på primern.

Primer – Förr var det ganska vanligt att den var färglös på plast. Det kanske är så nu med. Vidhäftning är ofta sämre på plast delar jmfr metall.

/Peter

Gti
2011-04-12, 22:52
På min vita ser man på de stenskott som satt sig på kofångaren/spoilern att det är ren svart plast. Stenskott på motorhuven däremot visar att grundfärgen är grå.

Måste för övrigt säga att det är löjligt tunt lackskikt och denna vinter har jag gått från 1 stenskott till närmare 20 i varierande storlek...sådär lagom kul.

Peter-C
2011-04-12, 23:11
Häft grunden är helt transparent, så måste det vara. Fördelen men vanlig cw eller tornadoröd är ju att det är hyfsat lätt att fylla i utan att det syns för mycket. Har just ”duttat” ett antal ställen efter vintern…… Det är bara att gå på med fin penseln.

/Peter